ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعضای داعش رقه را با «سپر انسانی» ترک کردند

مشخص نیست که آیا سربازان خارجی داعش نیز از رقه خارج خواهند شد یا نه، ولی فرماندهان کرد معتقدند که تا بازپس‌گیری کامل شهر چندین ساعت فاصله دارند.

اعضای مسلح سوری گروه «دولت اسلامی» (داعش) شبانه به عنوان بخشی از توافق با نیروهای دموکراتیک سوریه، رقه را ترک کردند. اگرچه گزارش‌های ضدونقیضی درباره حضور برخی از اعضای خارجی این گروه در میان آنها نیز منتشر شده است.

اکنون تنها اعضای خارجی داعش در رقه مانده اند

مصطفی بالی، یکی از سخنگویان نیروهای دموکراتیک سوریه یکشنبه ۱۵ اکتبر/۲۳ مهر به خبرگزاری «رویترز» گفت که «عملیات [انتقال اعضای سوری داعش] تمام شده و در حال ادامه نبرد هستیم. آخرین گروه از پیکارجویانی که با ترک شهر موافقت کردند، از اینجا رفتند.»

این دسته از پیکارجویان داعش شبانه و به همراه عده‌ای از غیرنظامیان پایتخت خودخوانده این گروه را ترک کردند. گفته می‌شود اعضای داعش غیرنظامیان را به عنوان «سپر انسانی» به همراه برده‌اند.

به گفته بالی، با اعضای غیرسوری داعش برای ترک شهر توافقی صورت نگرفته است. اگرچه گزارش‌های ضدونقیضی از حضور سربازان خارجی داعش در میان کسانی که دیشب رقه را ترک کرده‌اند، مخابره می‌شود.

شنبه گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» و فعالان کمپین «رقه در سکوت قتل‌عام می‌شود» از ورود اتوبوس‌هایی به شهر برای انتقال برخی اعضای داعش خبر دادند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، انتقال اعضای داعش به خارج رقه بر اساس توافق صورت‌گرفته بین نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا و داعش انجام گرفت.

به گزارش الجزیره، این مذاکرات با وساطت رهبران قبیله‌ای انجام شده. اگرچه اظهارنظرهای صورت‌گرفته درباره قرارداد شفاف نیست.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تأکید کرده که سربازان خارجی داعش نمی‌توانند در امنیت از رقه خارج شوند و «باید عدالت در مورد آنها اجرا شود.» طلال سیلو، یکی از سخنگویان نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گوید که پیکارجویان خارجی در شهر خواهند ماند تا «یا تسلیم شوند یا بمیرند.» اما عمر علوش، یکی از اعضای شورای مدنی رقه وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه مدعی است که قرارداد تخلیه پیکارجویان داعش شامل اعضای خارجی نیز می‌شود.

برخی از فرماندهان کرد به خبرنگار الجزیره گفته‌اند که تا بازپس‌گیری کامل رقه از داعش چندین ساعت بیش نمانده است. به گفته رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی «تا جمعه، ۱۳ اکتبر، ۸۵ درصد شهر آزاد شده بود.»

رقه پایتخت خودخوانده خلافت اسلامی داعش است. نیروهای دموکراتیک سوریه (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق‌س‌د) ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ)، شاخه نظامی حزب چپ‌گرایان کرد با نام حزب اتحاد دموکراتیک است. ی‌پ‌گ کنترل بخش‌های عمدتاً کردنشین در شمال سوریه با نام «کنفدراسیون شمال سوریه» را در دست دارد.

ق‌س‌د از نوامبر سال گذشته کارزار خود را برای بازپس‌گیری رقه تحت پشتیبانی ایالات متحده آغاز کرد. عملیات آنها «خشم فرات» نام گرفت و مرحله نهایی آن برای حمله به خود شهر رقه اوایل ژوئن آغاز شد. این گروه هفته پیش از آغاز آخرین مرحله نبرد برای بیرون‌راندن داعش خبر داد.

تلفات داعش در سوریه: ۵۰ هزار تن

داعش در حال از دست‌دادن آخرین سرزمین‌های خود در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تا کنون بیش از ۵۰ هزار جهادی عضو داعش در سوریه کشته شده‌اند.

یکی از سخنگویان ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که اجساد کشته‌شدگان داعش «به صورت عمومی» دفن می‌شود. او توضیحی درباره «به صورت عمومی» نداده اما گمان می‌رود که کشته‌شدگان داعش در قبرهای دسته‌جمعی دفن می‌شوند.

به گزارش این خبرگزاری، کشته‌شدگان مشهورتر داعش همچون «جان جهادی» در مکان‌های سری دفن شده‌اند.

جسد کشته‌شدگان خارجی داعش به کشورهایشان باز نمی‌گردد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.