ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد سازمان ملل از نیروهای اسد: در حومه دمشق کودکان از گرسنگی می‌میرند

ارتش سوریه تا کنون سه‌چهارم از درخواست‌های سازمان ملل برای رساندن کمک به غوطه شرقی را رد کرده است. کودکان این منطقه به سوء تغذیه شدید گرفتار شده‌اند.

چند سازمان ناظر بر جنگ سوریه با انتقاد از تاکتیک نظامی نیروهای حامی بشار اسد، هشدار داده‌اند که محاصره غوطه شرقی در حومه دمشق، بحران انسانی وخیم را ایجاد کرده است.

یک کودک سوری دچار سوء تغذیه در شهر حموریه در غوطه شرقی - عکس: afp

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد جمعه ۲۷ اکتبر/ پنجم آبان به تندی از محاصره غوطه شرقی به دست نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران انتقاد کرد و آن را نوعی «هتک حرمت» از انسانیت خواند.

بیانیه‌ دفتر رعد حسین اعلام کرد که غوطه شرقی با یک بحران انسانی رویارو است و با نایاب‌شدن مواد غذایی و افزایش نجومی قیمت آن، فوراً به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد. به گفته شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل، باید فوراً امکان کمک‌رسانی، به‌ویژه ارسال محموله‌های دارویی و غذایی به این منطقه مهیا شود.

هفته پیش با انتشار تصاویر کودکان گرسنه و دچار سوء تغذیه در غوطه شرقی، انتقادها علیه دمشق، تهران و مسکو بالا گرفت.

غوطه شرقی یکی از نخستین پایگاه‌های مخالفان مسلح بشار اسد در آغاز انقلاب ۲۰۱۱ بود. این منطقه که اکنون به یکی از واپسین پایگاه‌های مخالفان بدل شده، یکی از مناطق چهارگانه‌ای است که در جریان مذاکرات ایران و ترکیه و روسیه در آستانه، پایتخت قزاقستان به عنوان مناطق کاهش تنش در نظر گرفته شد.

ارتش سوریه و مخالفان مسلح ۲۲ ژوئیه، در استان غوطه شرقی در مجاورت دمشق توقف درگیری‌ها را اعلام کردند. روسیه نیز پلیس نظامی خود را به این منطقه اعزام کرده بود.

اما این آتش‌بس دیری نپایید و حملات هوایی ۲۴ ساعت پس از اعلام آتش‌بس از سر گرفته شد. به گزارش گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، پنج‌شنبه ۲۶ اکتبر در اخیرترین گلوله‌باران این منطقه ۱۱ غیرنظامی کشته شدند.

رنج محاصره‌شدگان غوطه شرقی

به گفته شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل، ارتش سوریه تا کنون سه‌چهارم از درخواست‌های سازمان ملل برای رساندن کمک به غوطه شرقی را رد کرده است.

کودک دوساله‌ای که از سوء تغذیه در غوطه شرقی رنج می‌برد - عکس: afp

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ساکنان این محله با تکیه به مواد غذایی قاچاق در آنجا سر می‌کنند. مسیرهای قاچاق تحت کنترل جنگ‌سالاران و تاجران محلی است که قیمت این مواد را به شدت افزایش داده‌اند.

بنابر این گزارش، هر کیلوگرم شکر ۱۲ دلار و هر کیلوگرم برنج به بیش از ۵ دلار رسیده، در حالی‌ که متوسط درآمد خانواده‌ها حدود ۱۰۰ دلار است.

همچنین بسیاری از تأسیسات پزشکی در این منطقه در بمباران‌های هوایی تخریب شده‌اند. کمبود مواد غذایی و لوازم و تجهیزات پزشکی باعث شده تا بسیاری از کودکان غوطه شرقی با تهدید جانی مواجه باشند.

ناظران جنگ سوریه تا کنون با انتشار تصاویری از کودکان مبتلا به سوء تغذیه شدید، از مرگ تدریجی برخی از آنها خبر داده‌اند.

محاصره مناطق تحت کنترل مخالفان یکی از تاکتیک‌های جنگی نیروهای وفادار به اسد و متحدان آنها بوده است. مخالفان می‌گویند که دمشق برای «به زانو درآوردن» مخالفان دست به این کار می‌زند. سازمان ملل نیز استفاده از گرسنگی‌دادن به عنوان سلاح جنگی را «جنایت جنگی» خوانده است.

ناظران جنگ سوریه می‌گویند که هنوز ۸۰۰ هزار تن در سوریه در محاصره قرار دارند. بیشتر این محاصره‌ها را ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران ترتیب داده‌اند، اگرچه در برخی مناطق نیز گروه‌های شورشی مسئول محاصره غیرنظامیان هستند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • صادق پویان

      این کودک نه زادگاه خود را برگزیده است نه دین و ملیت و مرزهای زادگاهش را. او به اختیار خود به دنیا نیامده است تا اینچنین قربانی آتش به اختیاران گردد. او مظهر و نماد معصومیت بی دفاع نیست، بل عین آن است،به گونه ای کلیت ناپذیر،تک و منحصر به فرد. در عین بی صدایی فریادی است علیه جنگ و به بیانی واقعی تر علیه این همنوع کشی انبوه و دسته جمعی که انسان ها هنوز ندانسته اند که افتخار به آن چقدر ابلهانه و شرارت آمیز است.این هستندۀ عریان و بی پناه نه کم ترین بل بیش ترین بهای هر جنگی است.این اندام نحیف رو به مرگ سند شرمساری نهان گشته در پس وقاحت تاریخ تمدن و فرهنگ بشری است که پس از هزاران سال هنوز نتوانسته شرارت جنگ را همچون شر ببیند و نه چونان مدال های افتخار آمیز. او بی کم ترین سخنی تمامی جنگ ها و جنگ افروزان را به لجن می کشد و مرا نیز شرمسار می کند از اینکه تنها با واژه ها ابراز وجود کنم.مرگ بر جنگ، مرگ بر مرز، مرگ بر مرگ