ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز پژوهش‌های مجلس: تامین اجتماعی تا یک دهه دیگر ورشکست خواهد شد

از جمله دلایل اصلی بحران پیش روی سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشدن بدهی دولت به این سازمان، کمبود نقدینگی و نرخ پایین تولد و افزایش شمار بازنشستگان عنوان شده.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران از ورشکست شدن احتمالی سازمان تامین اجتماعی در طول یک دهه آینده خبر داده است.

بر اساس آنچه این مرکز اعلام کرده شدت بحران در این سازمان به حدی خواهد بود که دولت هم توان دخالت در آن و مدیریتش را نخواهد داشت.

افزایش شمار بازنشستگان در ایران برای سازمان تامین اجتماعی مشکل آفرین شده است

از جمله دلایل اصلی بحران پیش روی سازمان تامین اجتماعی، پرداخت نشدن طلب‌های این سازمان از سوی دولت، کمبود نقدینگی و نرخ پایین تولد و افزایش سن افراد عنوان شده است.

روزنامه شرق در گزارشی به نتایج حاصل از بررسی صورت گرفته در مرکز پژوهش‌های مجلس از سازمان تامین اجتماعی پرداخته و نوشته است در حال حاضر تصور غالب این است که ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد و پس وقوع نیز دولت با تزریق پول خواهد توانست بحران ناشی از آن را مدیریت کند.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اما آمده است که تنها پرداخت حقوق و مزایای ۷۷ هزار مستمری بگیر صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی که در حقیقت بیش از پنج میلیون مستمری بگیر دارد، در طول ۱۰ سال آینده رقمی بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که سازمان تامین اجتماعی امکان پرداخت آن را ندارد.

بر اساس این گزارش، کاهش نرخ تولد و افزایش شمار بازنشستگان، یکی از علل اصلی بروز بحران در سازمان تامین اجتماعی است.

همچنین کسری بودجه و نقدینگی به دلیل پرداخت نشدن مطالبات سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت از سال ۹۲ به این سو، باعث بدتر شدن وضعیت شده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نامتناسب بودن درآمدها و مخارج سازمان تامین اجتماعی نیز یکی دیگر از عوامل بروز بحران است. درآمد سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۵ از محل حق بیمه رقمی حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان و مخارج آن در همین زمینه ۶۳ هزار میلیارد تومان بوده که نشان دهنده شکافی ۹ هزار میلیارد تومانی در نقدینگی این سازمان است.

اختلاس از منابع مالی این سازمان نیز مشکل قابل توجه دیگر در مدیریت سازمان تامین اجتماعی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود تاکید کرده است در صورت ادامه این وضعیت در هشت سال آینده، میزان کسری نقدینگی تامین اجتماعی بالغ بر ۱۱۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود. ضمن اینکه استقراض سازمان از نظام بانکی در سال‌های اخیر، موجب بدهی ۹ هزار میلیارد تومانی شده است.

بحرانی شدن وضعیت صندوق بازنشستگی سازمان تامین احتماعی و ورشکستگی احتمالی این سازمان که پوشش نزدیک به ۴۱ میلیون نفر (۵۲ درصد جمعیت کشور) را زیر پوشش دارد، تبعاتی فراوان برای مردم به همراه خواهد داشت.

این سازمان در حال حاضر بزرگ‌ترین صندوق نظام تامین اجتماعی در ایران است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.