ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گران‌فروشی نان: وقتی دستور رییس جمهوری خریدار ندارد

از برخی شهرهای ایران خبر می‌رسد با وجود دستور روحانی درباره منتفی شدن افزایش قیمت نان، برخی نانوایی‌ها همچنان نان را گران می‌فروشند و نظارتی نیز وجود ندارد.

از برخی شهرهای ایران از جمله از تهران، پایتخت، خبر می‌رسد که با وجود دستور حسن روحانی، رییس جمهوری، درباره منتفی شدن افزایش قیمت انواع نان، برخی نانوایی‌ها همچنان نان را گران می‌فروشند. آنچه سبب اعتراض بیشتر شده اما این است که در این مورد پاسخگویی و نظارتی نیز وجود ندارد.

عکس- آرشیو

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارشی با پرداختن به این موضوع نوشته است: «نانوایی‌های مورد نظر نه تنها نرخ‌نامه‌های گذشته خود را برداشته‌اند، بلکه نان را با قیمت‌های جدید می‌فروشند و کسی از اصناف و اتحادیه‌های ناظر هم حاضر به پاسخگویی نیست.»

بر اساس برخی گزارش‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی با وجود اعلام این موضوع به دستگاه‌های نظارتی، این نانوایی‌ها تغییری در این وضعیت نداده‌اند و همچنان نان را گران می‌فروشند.

این در حالی است که علی فاضلی، رییس اتاق اصناف، درباره دلیل افزایش قیمت نان در برخی نانوایی‌ها گفته است: «تا آنجاکه ما اطلاع داریم هیچ یک از نانوایی‌های دولتی چنین کاری نکرده‌اند.»

ایسنا تاکید کرده هیچ کدام از مسئولان اتحادیه‌های ذیربط صنفی به عنوان ناظر بر نانوایی‌ها، حاضر نشده‌اند در این زمینه پاسخگو باشند.

در گزارش ایسنا درباره بی توجهی این نانوایی‌ها به دستور رییس جمهوری در مورد افزایش پیدا نکردن قیمت نان آمده است: «پس از تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان و ابلاغ قیمت‌های جدید از سوی اتاق اصناف ایران که بر اساس آن مقرر شده بود از ابتدای آذر ماه نانوایی‌های تهران نان را با نرخ‌های جدید ابلاغ شده بفروشند، رییس جمهوری دستور داد که این مصوبه متوقف شود و قیمت نان به حالت قبل برگردد.»

اینکه چرا حسن روحانی پیش از اجرایی شدن مصوبه ستاد تنظیم بازار دستور خود را در این مورد صادر نکرده، سوالی است که از او پرسیده نشده اما گفته شده موضوع افزایش قیمت نان قرار است در آینده باز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حسین درودیان، مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف، در این باره گفته است: «طبق صحبت‌های رییس جمهوری قرار است تصمیمات بیشتر در این زمینه در جلسه آتی ستاد تنظیم بازار گرفته شود.»

به این ترتیب افزایش قیمت نان در آینده‌ای نزدیک منتفی نیست و دستور رییس جمهوری در این مورد موقتی است.

رییس اتاق اصناف به ایسنا گفته است: «با توجه به اینکه خریدار و فروشنده این محصول هر دو حقوقی دارند، تصمیم گرفته شده درباره افزایش قیمت نان در جلسه هفته آینده بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.»

ماجرای نان در ایران اما ماجرای پیچیده‌ای است و با توجه به اینکه قوت غالب عده کثیری از مردم نان است، افزایش قیمت آن احتمالا بیشتر و پیشتر از هر کالا و خدمات دیگری به چشم می‌آید.

این ماجرا وجوه مختلفی دارد، از جمله دستوری بودن عدم افزایش قیمت نان در سال‌های گذشته. این در حالی است که با گران شدن قیمت انواع و اقسام کالاها و خدمات، نانوایی‌ها نیز انتظار دارند نان را گران تر بفروشند تا برای تامین هزینه‌های خود از سودشان کم نشود. آنها می‌پرسند وقتی همه چیز گران تر شده است، چرا نان نباید گران تر شود؟

همچنین گران نشدن قیمت نان آیا باعث نمی‌شود هزینه‌های مورد نظر از طریق کاهش کیفیت تامین شود؟

در همین زمینه اما نکته سوال برانگیز دیگری هم وجود دارد و آن اینکه قرار نبوده افزایش قیمت نان باعث بالاتر رفتن دستمزد کارگران نانوایی‌ها شود. رئیس انجمن صنفی کارگران خباز گفته است: «تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد افزایش قیمت نان تأثیری در افزایش مزد کارگران نداشته است.»

  • بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.