ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان شهادت رضا ضراب را به توطئه آمریکا برای باج‌خواهی ربط داد

اردوغان دادگاه دور زدن تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط بانک‌های ترکیه را دادگاهی «نمایشی» و وسیله‌ای برای «باج‌خواهی» آمریکا از ترکیه خواند که توسط فتح‌الله گولن هدایت می‌شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به دادگاهی در نیویورک که در آن رضا ضراب، تاجر ترک ایرانی‌تبار شهادت داده اردوغان دور زدن تحریم‌های هسته‌ای ایران را توسط بانک‌های ترکیه تأیید کرده است، گفت که این دادگاه «نمایشی» وسیله‌ای برای «باج‌خواهی» آمریکا از ترکیه است.

به گزارش «رویترز»، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه سوم دسامبر/ ۱۲ آذر در جمع اعضای حزب حاکم «حزب عدالت و توسعه»، دادگاه بررسی اتهام‌های محمت هاکان آتیلا، معاون سابق «هالک بانک» ترکیه را یک دادگاه «نمایشی» خواند و گفت این دادگاه توطئه گولن است و ترکیه قوانین سازمان ملل را به هیچ وجه نقض نکرده است.

مقامات ایرانی هم که نام‌شان در دادگاه آمده یکی پس از دیگری، دیدار با ضراب را تکذیب کردند.

اردوغان: می‌خواهند اقتصاد ترکیه را بزنند

رضا ضراب روز ۹ آذر در دادگاه گفت که رجب طیب اردوغان زمانی که نخست‌وزیر ترکیه بوده از اقدامات او برای دور زدن تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه سیستم بانکی ایران خبر داشته و کار او و دو بانک ترکیه را تأیید کرده است.

اردوغان با اینکه به طور مستقیم به شهادت ضراب واکنش نشان نداد گفت: «مثلاً ما چه کرده‌ایم؟ ما از کشوری که با آن قرارداد داریم، گاز طبیعی خریده‌ایم تا شهروندانمان در زمستان در سرما نمانند. مثل دیگر کشورها، ما تنها تعهد عملی به تصمیم‌های سازمان ملل داریم و ترکیه به این تعهدات - بدون یک نقطه کم‌وزیاد - پایبند بوده است.»

رئیس‌جمهوری ترکیه باردیگر گفت که این دادگاه توطئه و نقشه شخص فتح‌الله گولن است که ترکیه این واعظ مذهبی را رهبر کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه می‌داند.

گولن از سال ۱۹۹۹ در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد و آمریکا با وجود درخواست‌های مکرر ترکیه، با استرداد او به ترکیه مخالفت کرده است.

اردوغان با اشاره با دستگیری‌هایی بین ۱۷-۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ که در آن دادستانی ترکیه رضا ضراب، سلیمان اصلان (مدیر اجرایی «هالک بانک») و ۵۰ نفر از نزدیکان «حزب عدالت و توسعه» را به اتهام رشوه، فساد، تقلب، پولشویی و قاچاق طلا دستگیر کرد گفت: «این پرونده چیزی فراتر از توطئه ۱۷-۲۵ دسامبر نیست که از آن‌سوی اقیانوس هدایت می‌شد. ببخشید، ولی ما در برابر این باج‌خواهی کوتاه نمی‌آییم.»

در مورد پرونده دستگیری ضراب و ۵۱ نفر دیگر در ترکیه هم اردوغان موضوع را به توطئه گولن ربط داده بود. در درگیری با سیستم قضایی کشورش، او سعی کرده بود این نظریه توطئه را جا بیندازد که حملات به حزب حاکم از آمریکا هدایت می‌شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه آمریکا را متهم کرد که برای ضربه زدن به اقتصاد کشورش، موضوع دور زدن تحریم‌های علیه ایران را در نیویورک دنبال می‌کند. در شهادت ضراب مقابل هیئت‌منصفه شعبه منهتن دادگاه نیویورک تا کنون نام چهار بانک ترکیه‌ای مطرح شده و ضراب گفته است که این بانک‌ها با او برای دور زدن تحریم‌های ایران همکاری می‌کردند: «هالک بانک»، بانک «آکتیف» (اکتیو)، بانک «زراعت» و «واکیف‌ بانک». این نهایت می‌تواند به تحریم شدن این بانک‌ها توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا ختم شود.

مقامات ایران دیدار با ضراب را تکذیب کردند

محمود بهمنی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در  دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که نامش در دادگاه مطرح شده و ضراب می‌گوید که با او دیدار کرده در گفت‌وگو با «تسنیم» این موضوع را تکذیب کرده است.

ضراب که  می‌گوید برای مدت کوتاهی با بانک مرکزی ایران کار می‌کرده است در دادگاه شهادت داده که هم بهمنی و هم مدیر حراست بانک مرکزی در دوران ریاست او را دیده و با آنها جلسه داشته است.

بهمنی در واکنش گفته است: «اصلاً دیداری با رضا ضراب نداشته‌ام و این شایعات یکسری جوسازی‌هایی است که علیه ایران انجام می‌شود.»

ضراب در روز نخست شهادتش گفته بود که در فاصله سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۳ با حمایت بانک مرکزی، بانک ملت و بانک سرمایه و چهار بانک در ترکیه، درآمدهای نفتی ایران در ترکیه را به حساب‌های شرکت‌های صوری منتقل می‌کرده، با این پول طلا می‌خریده، طلا را به امارات متحده عربی منتقل می‌کرده، در امارات طلا را می‌فروخته و ارز حاصل از فروش طلا را از طریق صرافی‌ها در دسترس بانک‌ها یا شرکای تجاری ایران قرار می‌داده است.

در شهادت‌های ضراب نام محمود احمدی نژاد، حمید رسایی و چندین مقام بانکی ایرانی مطرح شده است.

بهمنی اما می‌گوید که «ضراب هیچ ارتباطی با دولت قبل نداشته است»؛ حمید رسایی هم از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده که ضراب را ندیده است.

ساختمان هشت طبقه‌ای که در منطقه عیان‌نشین «بی‌اوغلو» در استانبول، دفتر کاری رضا ضراب بوده، از روزی که او شهادتش را در دادگاه آمریکایی آغاز کرده تخلیه شده‌اند و تمام اموال او توسط دولت ترکیه ضبط شده است. هنگام دستگیری ضراب در آمریکا، ۲۰ نفر در این ساختمان کار می‌کردند که پس از دستگیری او اخراج شدند. اکنون ساختمان در دست ماموران امنیتی است.

متهم دادگاهی که اکنون ضراب شاهد اصلی‌اش است - محمت هاکان آتیلا، معاون سابق «هالک بانک» ترکیه- تنها متهم از پرونده سال ۲۰۱۳ فساد دولتی در ترکیه است در آمریکا توسط پلیس فدرال این کشور بازداشت شده است. ضراب هم از متهمان همین پرونده در دادگاه نیویورک بود اما به دلیل همکاری با دادستانی نیویورک و پذیرفتن اتهام‌ها دیگر در صندلی متهم نشست و به‌عنوان شاهد در دادگاه حاضر شد.

ضراب اکنون در بازداشت پلیس فدرال آمریکاست و در یک خانه امن نگهداری می‌شود. او می‌گوید جان او در  زندان‌ منهتن نیویورک در خطر است و او در زندان تهدید شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • توتان خامون

    متاسفانه در اسلام اینها دو مقوله است. یکی تظاهر و دیگری باطن. در ظاهر میگویند نبایست دروغ گفتف اما در باطن با تفسیر و تاویلی که متن قران و روایت میشود، میتوان دروغ گفت، چرا الله اینها گفته مکارتر از او کسی نیست!! خب اینها میگیوند ما ها هم عبدالله هستیم، وقتی الله مکارترین است ما هم بایست مکارترین باشیم، در مکر (حیله/فریب)، دروغ ابزار اصلی کار است. در شیعه هم تقیه در هعمین راستا است. پس برخلاف تصور متعصبین اسلام زده و ساده لوحان، دیندارن مسلمان و اسلام گراهاف دروغگویی حزئی شرح وظایفشان است. اردوغان یک اسلام گرا است و او به خوبی میداند در دینیا پر از پلشتی سیست بزای، دروغ لازمهک ار است. از همکاری با ترویستها دولتی مانند ایرانی جاعشی تا بقیه. حکومت ترکیه نقش خری بازی میکند که هم از توبره میخورد (از خان بغمای دزدخانهنظام ولایی) و هم از آخور (از غرب).