ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمود صادقی درباره افشای اسامی بدهکاران بانکی: آتش به اختیار عمل کردم

نماینده تهران در مجلس مشخصات ۲۰ بدهکار عمده بانک سرمایه را به‌عنوان فساد نظام بانکی منتشر کرده بود. او می‌گوید قوانین مختلف اجازه چنین کاری را به او داده‌ است.

در پی افشای اسامی ۲۰ بدهکار عمده بانک سرمایه توسط محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، فشارهایی بر او وارد شد. صادقی اما می‌گوید انتشار این اسامی از وظایف اوست و قانون چنین اختیاری را به او داده است.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس

محمود صادقی، ابتدا ۹ آذر خطاب به بدهکاران بانک سرمایه هشدار داد که اگر تا ۴۸ ساعت آینده جهت تعیین تکلیف بدهی خود به این بانک مراجعه نکنند، هویت آنان را افشا خواهد کرد. پس از گذشت دو روز و صورت نگرفتن اقدامی، شنبه ۱۱ آذرماه صادقی در صفحه توئیتر خود اسامی و میزان بدهکاری بدهکاران بزرگ بانک سرمایه را منتشر کرد.

صندوق ذخیره فرهنگیان که پرونده «اختلاس» دارد بیش از ۴۰ درصد سهام بانک سرمایه را در اختیار دارد.

به‌گفته او بانک سرمایه طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ به‌شکل غیرقانونی تسهیلات کلان بدون وثیقه به این افراد اعطا کرده و بدهکاران نیز بدهی‌های خود را پرداخت نکرده‌اند. او همچنین گفته است که بانک در وصول مطالبات مماشات کرده و قوه قضائیه نیز برخوردی با آن نکرده است.

رقمی که درباره این تخلفات اعلام شده حدود ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تا آخر مهر سال ۹۵ بوده است.

محمود صادقی دوشنبه ۱۳ آذر به خبرگزاری خانه ملت گفت یکی از وظایف نمایندگان مجلس نظارت در زمینه‌های مختلف است و او نیز بر اساس قوانین مختلفی مانند «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و عضویت در کنوانسیون مبارزه با فساد» می‌تواند دست به چنین افشاگری‌ای بزند.

او افزود مطالبی را که منتشر کرده بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک سرمایه با امضای هیأت مدیره این بانک بوده و کسانی که شکایتی دارند می‌توانند شکایت خود را مطرح کرده تا دادگاه به آن رسیدگی کند.

در میان فهرست ارائه‌شده از سوی صادقی نام شرکت آریا متعلق به مهرگان امیرخسروی و حسین هدایتی از مدیران ورزشی، مالک باشگاه استیل آذین و از اعضای سابق هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس، دیده می‌شود. همچنین دست‌کم یکی از افراد دیگر این فهرست به گزارش رسانه‌های ایران بازداشت شده است که احتمال می‌رود فردی به نام «جهانبانی» باشد که از او به‌عنوان کسی که بیشترین میزان دریافتی را داشته نام می‌برند.

حسین هدایتی پس از انتشار اسامی این سند اعلام کرد که نه او و نه هیچ یک از اعضای خانواده و شریک‌هایش یک ریال هم از بانک سرمایه وام نگرفته و به همین دلیل از محمود صادقی شکایت خواهد کرد.

محمود صادقی همچنین گفته است که در مورد افشای این سند همان‌طور که رهبر جمهوری اسلامی گفته «آتش به اختیار» عمل کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از حملات تروریستی به ساختمان مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی در روز چهارشنبه ۱۷ خرداد در دیدار با گروهی از دانشجویان به آن‌ها توصیه کرد که هرگاه اخلالی در دستگاه‌های فرهنگی دیدند، می‌توانند مانند زمانی که در جنگ اخلال به‌وجود می‌آید، به هر شکلی که مایل‌اند و بدون در نظر گرفتن قانون عمل کنند. او نام این کار را «آتش به اختیار» گذاشت.

صادقی با تأکید بر این‌که «انحراف و فساد در سیستم بانکی کشور وجود دارد» افزوده است : «مسئولان در برخورد با این فسادها تعلل می‌کنند، تخلف مسئولان بانک در اعطای وام‌های بدون اخذ وثیقه و تأخیر در وصول مطالباتشان و همچنین تعلل و کوتاهی قوه قضائیه در تعقیب این‌ها، ما را به این نتیجه رسانده اگر به‌عنوان نماینده مردم وارد عمل نشویم بسیاری از سرمایه‌های مردمی غارت شده و به بیت‌المال بازنمی‌گردد.»

او گفت، این‌که چرا اشخاصی در یک بانک متعلق به فرهنگیانِ کم درآمد به افرادی وام‌ها کلان می‌دهند باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

صادقی افزود: «باید مشخص شود رانت‌های اقتصادی بر اساس چه فرآیندی شکل می‌گیرد و چرا باید افراد متخلف تا به این اندازه احساس پشت‌گرمی کنند که در زمانی که اسامی آنان منتشر می‌شود به جای این‌که درصدد جبران برآیند با پررویی موضوع را انکار می‌کنند.»

برخی رسانه‌های ایران، از جمله سایت تابناک فهرست ارائه‌شده توسط محمود صادقی را نامعتبر خوانده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که در این سند جزئیات وام‌های مربوط به دولت مسکوت گذاشته شده و مشخص نیست، وام‌های دولت چه زمانی دریافت شده و زمان تحویل آن نیز چه زمانی بوده است.

همچنین محمود صادقی ابتدا یکی از افراد این فهرست به نام سامان مدلل را وابسته بیت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع دینی دانسته بود اما بعد آن را تکذیب کرد. مخالفان صادقی می‌گویند اساس افشای این سند تنها مطرح کردن نام فردی نزدیک به بیت مکارم شیرازی بوده است.

افشای تخلفات و اختلاس‌های مالی و بانکی در ایران در سال‌های اخیر به امری روزمره تبدیل شده و جناح‌های مختلف در جمهوری اسلامی همواره این تخلفات را به بهانه‌ای برای تضعیف یکدیگر تبدیل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • معنای مظلوم

    در واقع تهی کردن معنا و یا انحراف معانی، از شگردهای نظامهای دیکتاتوری است. امروزه دیکتاتوری ها نمیتوانند با مفاهم انسانی-اخلاقی-عقلانی مثل حقوق بشر و یا دموکراسی مخالفت کنند، در نتیجه آنها سعی میکنند این مفاهیم منحرف یا تهی یا بی خاصیت نشان دهند! دهها سال است اسلام گراها (یکی از بدترین نوع تئوکراسی گراها)، سعی دارند سکولاریسم با جدا کردن از دنموکراسی ، امری ضدانسانی و یا ضد دینی نشان دهند! در حالی اساس سکولاریسم به پاک کردن پلشتی های دنیای سیاست از ساحت دین (ها) و بردن آنها در محدود حریم خصوصی، از دین محافظت میکند، اما این محافظت برای همه ادیان است. تئوکراسی (حکومت دینی) می اید یک دین الوده سیاست میکند و با برتر و ترجیح یک دین (یا مذهب یا قرائت خاص دینی)، آن دین را سیبل حملات ضد دینی قررا میدهد، طبیعتا تمام ظلم و فساد حکومت دینی به پ=ای دین نوشته میشود. ضرباتی حکومتهای دینی به اعتقادات دنیی مردمان کشورهای اسلامی زده اند در این چند دهه، هرگز هیچ ضد اسلامی نمیتوانست بزند! این حکومت های سالام گراف هبترین خدمت در نشان دادن بی کفایتی و بی لیقاتی حکومت دیم مبتین بر اسلاکم نشان دادند. امروزه اثبت شده حکومت دینی/تئوکراسی حاصلی جز استبداد، ظلم، فساد و ویرانی و عقب ماندگی همه جانبه برای بشریت ندارد!