ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: بیت‌المقدس خط قرمز مسلمانان است

رئیس جمهور ترکیه هشدار داده است که اگر آمریکا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، جهان اسلام را به جوش و خروش درمی‌آورد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، آمریکا را تهدید کرد که چنانچه بیت‌المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، ترکیه روابطش با اسرائیل را قطع خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس: آرشیو)

رجب طیب اردوغان در سخنانی که سه‌شنبه ۵ دسامبر در فراکسیون حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه ایراد کرد، رئیس جمهور آمریکا را خطاب قرار داد:

«آقای ترامپ! بیت‌المقدس خط قرمز مسلمانان است. اگر از این خط قرمز عبور کنید ما همه روابطمان با اسرائیل را قطع می‌کنیم.»

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنانش گفت به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل نه تنها برخلاف معاهدات بین‌المللی‌ست، بلکه «سیلی جانانه‌ای‌ست به صورت وجدان بشری».

اردوغان، ترامپ را تهدید کرد که چنانچه بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، در نخستین گام کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را دعوت می‌کند که در اجلاس فوق‌العاده‌ای در ترکیه این موضوع را بررسی کنند. اردوغان گفت: «در این نشست خواهید دید که ما جهان اسلام را به جوش و خروش درمی‌آوریم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کارزار انتخاباتی‌اش وعده داده بود که بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و سفارت آمریکا را به این شهر منتقل خواهد کرد.

اسرائیل در سال ۱۹۸۰ بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرد اما جامعه جهانی این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخت. فلسطینی‌ها می‌گویند اراضی شرقی بیت‌المقدس که اکنون در کنترل اسرائیل است پایتخت کشوری‌ست که می‌خواهند تشکیل دهند. این موضوع یکی از مهم‌ترین موانع صلح بین اسرائیل و فلسطین بر اساس راه حل دو کشور جداگانه است.

بیت‌المقدس (به عربی: بَيْتُ الْمَقْدِس) یا قُدس (به عربی: القُدس)، شهری در دامنه جبال الخلیل و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان که در ادیان ابراهیمی مقدس است

نخستین بار جمعه هفته گذشته وال‌استریت‌ژورنال اعلام کرده بود که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد دوشنبه ۴ دسامبر بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد. اما دو روز بعد جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن گفت که ترامپ در حال بررسی «جوانب مختلف» این موضوع است و هنوز به تصمیم قطعی نرسیده است.

امانول مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی با ترامپ، از رئیس جمهور آمریکا خواست از اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل خودداری کند. او گفت این موضوع گفت‌وگوهای صلح را به خطر می‌اندازد.

اتحادیه عرب هم سه‌شنبه ۵ دسامبر جلسه فوق‌العاده‌ای را به بحث و تبادل نظر پیرامون پیامدهای تصمیم احتمالی رئیس جمهور آمریکا اختصاص داد.

وزارت خارجه عربستان سعودی هم سه‌شنبه ۵ دسامبر با انتشار بیانیه‌ای اظهار امیدواری کرده که دوتالد ترامپ از اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل صرف‌نظر کند و نسبت به پیامدهای چنین اقدامی به دولت آمریکا هشدار داده است.

مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور بین‌الملل اعلام کرده که چنانچه رئیس جمهور آمریکا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، فلسطین روابط خود با آمریکا را قطع می‌کند.

انتظار می‌رود که تا پایان هفته جاری رئیس جمهور آمریکا تصمیم نهایی خود درباره بیت‌المقدس را اعلام کند.

کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ تصویب کرد که سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل شود اما در سال ۱۹۹۹ به دلیل آنکه این مصوبه «امنیت ملی» آمریکا را به خطر می‌اندازد به تعویق افتاد. از آن زمان تاکنون رؤسای جمهور آمریکا هر شش ماه یک بار اجرای مصوبه کنگره را به تعویق انداخته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.