ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش فشار آمریکا بر عربستان برای پایان‌دادن به محاصره یمن

کاخ سفید با انتشار دومین بیانیه طی سه روز خواستار رفع کامل محاصره یمن شد. وزیر خارجه آمریکا نیز از عربستان خواست تا در سیاست‌های منطقه‌ای «حساب‌شده‌تر» و «بافکرتر» عمل کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای از عربستان خواست تا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن را فراهم کند. پیش از آن نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواستار فراهم‌شدن فوری امکان کمک‌رسانی شده بود. وزیر خارجه آمریکا نیز از عربستان خواست تا کارزار نظامی «حساب‌شده‌تری» را در یمن پی بگیرد. واشنگتن همچنین به ریاض نسبت به خشم ایجادشده در کنگره آمریکا علیه مداخله نظامی این کشور در یمن هشدار داده است.

حوثی‌ها در یمن

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کاخ سفید جمعه هشتم دسامبر در بیانیه‌ای از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی خواست تا امکان ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن را فراهم کنند.

این بیانیه را سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید دو روز پس از بیانیه مشابه دونالد ترامپ در روز چهارشنبه منتشر کرد. ترامپ نیز از دولت سعودی خواسته بود تا «به طور کامل اجازه تحویل غذا، سوخت، آب و دارو به مردم یمن را بدهد.»

انتشار بی‌سابقه دو بیانیه طی سه روز علیه محاصره یمن از سوی ائتلاف به رهبری عربستان به نارضایتی واشنگتن از متحد اصلی‌اش در خاورمیانه تعبیر شده است.

ائتلاف عربی به رهبری سعودی پس از پرتاب یک موشک بالستیک از سوی شیعیان حوثی به سمت ریاض، پایتخت عربستان، از ششم نوامبر / ۱۵ آبان بنادر و فرودگاه‌های یمن را مسدود کرد. در حال حاضر ارسال کمک‌های انسانی به این کشور متوقف شده است.

مقامات سازمان ملل هشدار داده‌ بودند که اگر محاصره فلج‌کننده ائتلاف عربی برداشته نشود، یمن ممکن است با بدترین قحطی جهان در دهه‌های اخیر روبه‌رو شود.

ائتلاف عربی پس از آن اعلام کرد که اجازه می‌دهد کمک‌های انسانی از طریق بندرهای حدیده و صلیف در دریای سرخ وارد شود. اما هفته گذشته سازمان ملل این اقدام را کافی ندانست و خواهان رفع کامل محاصره یمن توسط ائتلاف عربستان سعودی شد.

سندرز در بیانیه روز جمعه اعلام کرد که «ما از ائتلاف به رهبری سعودی می‌خواهیم تا اجازه جریان آزاد کمک‌های بشردوستانه و کالاهای تجاری اساسی از جمله سوخت را در کلیه بندرهای یمن صادر کند و پروازهای تجاری از فرودگاه صنعا را مجدداً برقرار سازد.»

این بیانیه همچنین گروه «انصارالله»، گروه شبه‌نظامی شیعیان حوثی یمن را به دلیل سرکوب مخالفان سیاسی در صنعا و نیز قتل علی عبدالله صالح، دیکتاتور پیشین یمن محکوم کرد و خوستار مذاکراتی برای پایان‌بخشیدن به خشونت در یمن و نیز «رهایی از نفوذ بدخواهانه شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» شد.

    خشم در کنگره آمریکا

    یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز که نامش فاش نشده، به خبرگزاری رویترز گفته است که واشنگتن به ریاض نسبت به خشم ایجادشده در کنگره آمریکا علیه مداخله نظامی این کشور در یمن هشدار داده است.

    او گفته است که «می‌خواستیم به مقام‌های سعودی خیلی شفاف بگوییم که اگر گام‌هایی برای تسهیل اقدامات بشردوستانه در یمن برندارند، فضای سیاسی اینجا [در کنگره] می‌تواند دست ما را ببندد.»

    اشاره او احتمالاً به فروش و تحویل سلاح‌های پیشرفته آمریکایی به ریاض است. در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا فروش برخی تسلیحات پیشرفته نظامی به عربستان به دلیل مواجهه این کشور با اتهام «جنایت جنگی» در یمن متوقف شده بود.

    فروش این سلاح‌ها پس از بر سر کار آمدن ترامپ از پی گرفته شد.

    تیلرسون: ریاض حساب‌شده عمل کند

    رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه‌ از ریاض به آرامی انتقاد کرد و از این کشور خواست تا در مورد سیاست‌های منطقه‌ای خود رفتار معتدلانه‌تری در پیش بگیرد.

    کاخ ریاست‌جمهوری ویران‌شده در صنعا، محل استقرار عبدالله صالح پیش از کشته‌شدن

    تیلرسون خواستار «پایان کامل» محاصره یمن و فراهم‌شدن امکان کمک‌رسانی شد.

    وزیر خارجه آمریکا درباره بحران قطر و بحران لبنان نیز اظهار نظر کرد و و از ریاض خواست تا «اندکی حساب‌شده‌تر» و «کمی با فکرتر» عمل کند.

    تیلرسون گفت که آمریکا به طور کامل از اصلاحات داخلی در عربستان دفاع می‌کند؛ اشاره‌ای به سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی.

    او طی یک کارزار ضد فساد چند ده شاهزاده و مقام دولتی سعودی را به جرم فساد مالی و اقتصادی بازداشت کرده و همچنین از بازگشت به «اسلام معتدل» خبر داده است. عربستان پروژه‌های اقتصادی عظیمی نیز برای کاهش وابستگی به نفت آغاز کرده است.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • مجله روز

        محاصره پایان دهد؟ چه محاصره ای. اگر منظور رساندن مواد غذایی خاص مانند شیرخشک و داروی ضروری برای بچه ها و زنها است، از دید انسان دوستانه بهترست انجام شود. اما اگر رفع کامل محاصره است، این از دید راهبرد میلیتاریستی، یک اشتباه مهلک است. یکی از تاکتیکهای موثر و قدیمی در جنگها، محاصره است برای درهم شکستن نیروی دشمن، امریکا با کدام منطق به عربستان سعودی و متحدانش میگیود محاصره رفع کنند؟ آیا امریکا میخواهد تمام دستاوردهای ائتلاف عربی بر ضد حوثی های تئوکرات و ضد سکولار یته و اسرائیل و امریکا که رسما و علنا شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل و لعنت می فرسدند به بریهود رامحاصره شان رفع کند تا تجهیزات لجستک، سوخت و آذوغه و موارد مخصوص تجهیزقوای نظامی حوثی ها و یا بدتر امکانات ملانند تجهیزات نظامی برسد بدانها؟! دنیای سکولار غربی و از جمله امریکا در سوریه و عراق و لبنان قافیه باخته است به نظام ایران. حالا نوبت باختن یمن است؟ یمنی که در شاهراه و شاهرگ اقتصاد جهان است. ایا غرب میخواهد به تئوکراتهای مستبد و جنایکار و فاسد اجازه دهد شاهرگ حیات جهان در اختیار بگیرند؟!