ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری: نرمشی در مسئله حصر به‌وجود آمده

نایب رئیس مجلس همچنان مسئول ادامه حصر خانگی را قوه قضائیه می‌داند. معاون رئیس قوه قضائیه نیز همچنان شورای عالی امنیت ملی را مسئول این اقدام می‌داند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس و غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه در دو سخنرانی جدا در برابر دانشجویان از مسئله حصر سخن گفتند. اژه‌ای می‌گوید مسئله حصر همچنان در دست شورای عالی امنیت ملی است ولی مطهری بر این نظر است که شرایط عوض شده و قوه قضائیه باید در این‌باره تصمیم بگیرد. او می‌گوید تغییراتی در مسئله حصر ایجاد شده است.

علی مطهری

علی مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی به‌مناسبت روز دانشجو گفت: «در یک شرایط اضطراری اصل مسئله حصر در دست شورای عالی امنیت ملی بود تا در آن شرایط ناآرام، برای این‌که آرامش برگردد این افراد را حصر کنند.»

او افزود: «اختلاف ما در این‌جاست که بعد از بازگشت آرامش، حصر دیگر در دست شورای عالی امنیت ملی نیست و دیگر در دست قوه قضائیه است که باید به این امر رسیدگی کند.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از رهبران اعتراضات به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند اما تاکنون در هیچ دادگاهی محاکمه نشده و محکومیتی دریافت نکرده‌اند. این‌که چه ارگان یا نهادی در حال حاضر مسئولیت حصر آن‌ها را برعهده دارد از جمله مسائل مورد اختلاف در میان مسئولان حکومتی ایران است.

محسنی‌اژه‌ای نیز در دانشگاه شریف درباره دلیل محاکمه نشدن رهبران جنبش سبز گفت: «شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که الان محاکمه سران فتنه به مصلحت نیست و آن‌ها محصور هستند.»

به‌گفته او قوه قضائیه آن‌ها را محصور نکرده و «مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که طبق قانون اساسی است و ایرادی ندارد.»

موضوع رفع حصر از آغاز دوره نخست ریاست جمهوری حسن روحانی به شکل جدی در محافل حکومتی ایران مطرح شد و یکی از وعده‌های روحانی در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

در دوره اخیر مسائلی در سکوت، بدون توضیح درباره جزئیات، پیش برده شد و چند تن از مقام‌های جمهوری اسلامی به دیدار مهدی کروبی رفتند، علی مطهری با اشاره به این نمونه‌ها گفت: «در چند ماه اخیر با پیگیری ما یک نرمش در مسئله حصر به‌وجود آمده و یک اراده برای رفع حصر صورت گرفته است.»

او افزود: «از ما خواسته شده خیلی شلوغ و رسانه‌ای نکنیم ما هم مدتی سکوت کردیم اما اگر ادامه پیدا کند، وارد می‌شویم.»

نایب رئیس مجلس همچنین بدون آن‌که نام کسی را ببرد گفت یکی از سران قوا گفته که حصر مجازات نیست: «من هم گفتم اگر مجازات نیست شما هم ۱۰ روز در شرایطی که همه اتاق‌ها دوربین و شنود دارد و هفته یک بار ملاقات دارند، سر کنید.»

اعضای خانواده‌های موسوی و کروبی به‌رغم ملاقات‌های اخیر کروبی گفته‌اند شرایط حصر آن‌ها تغییری نکرده و این ملاقات‌ها نیز گزینشی بوده است.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران در تیرماه سال جاری گفته بود که در پشت پرده تلاش‌هایی برای رفع حصر محصوران انجام می‌شود و از این تلاش‌ها بوی «فتنه» می‌شنود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.