ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بنزین ۱۵۰۰ تومانی، گام بعدی دولت برای جبران کسری بودجه

دولت در مضیقه است. افزایش قیمت بنزین با شیب تند هرچند بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند، اما مردم و واحدهای تولیدی را در تنگنای بیشتری قرار می‌دهد.

دولت حسن روحانی در مضیقه مالی‌ست و در نظر دارد با افزایش قیمت بنزین ۳۷ هزار میلیارد تومان بخشی از کسری بودجه‌اش را جبران کند. اما اگر حتی قیمت بنزین به ازای هر لیتر ۵۰۰ تومان هم افزایش پیدا کند، ۳۷ هزار میلیارد تومان مورد نظر دولت تأمین نمی‌شود. وزیر نفت و سخنگوی دولت افزایش قیمت بنزین را تکذیب نکرده‌اند. با این حال مشاور وزیر نفت می‌گوید افزایش قیمت بنزین قطعی نیست و اگر هم قیمت بنزین افزایش پیدا کند، «ریال به ریال» آن به خزانه واریز می‌شود.

افزایش قیمت بنزین با شیب تند برای حبران کسری بودجه دولت (عکس: آرشیو)
افزایش قیمت بنزین با شیب تند برای حبران کسری بودجه دولت (عکس: آرشیو)

به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه ۹۷دیده شده و باید در مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شود. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی در چشم‌انداز سال آینده افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ تومان در هر لیتر را پیش چشم قرار داده:

«در بودجه سال ۹۶، دولت اجازه دارد تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمت‌های موجود چیزی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم. ۱۶ هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین‌شده وجود دارد و با قیمت کنونی بنزین نمی‌توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح‌شده (۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ تومان در هر لیتر) افزایش پیدا کند.»

رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که تا اول دی قیمت بنزین افزایش می‌یابد و به ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰تومان در هر لیتر می‌رسد. در سال ۹۶ مصرف بنزین در ایران ۸۰ میلیون لیتر در روز بوده است. به این ترتیب چنانچه بنزین گران شود، تا آخر سال جاری دولت ۳۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. اما افزایش قیمت حامل‌های انرژی با چنین شیب تندی بی‌پیامد نیست.

هدایت الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی به برخی پیامدهای افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی با شیب تند اشاره کرده است:

«قیمت حامل‌های انرژی به‌تنهایی بالا نمی‌رود و تأثیر بسیاری روی قیمت ده‌ها و صدها محصول دیگر خواهد گذاشت. از طرفی درآمد مردم افزوده نمی‌شود و اشتغال‌زایی نیز صورت نگرفته است. اگر این افزایش صورت گیرد، بخشی از اشتغال را از دست می‌دهیم. اکثر شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی در حال توقف هستند و اگر بخواهیم قیمت حامل‌های انرژی را ۶۰ درصد افزایش دهیم، با شرایط رکود بخشی از بازار از دست تولیدکنندگان خارج می‌شود.»

موید حسینی صدر، مشاور وزیر نفت در پاسخ به منتقدان دولت گفته است:

«منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به جیب وزارت نفت نمی‌رود بلکه به خزانه واریز می‌شود و در آنجا مجتمع و به مصارف مختلف می‌رسد. ریال به ریال درآمد‌ها و هزینه کردهای دولت مشخص است. »

علاوه بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی، دولت بودجه یارانه‌های نقدی را به نسبت سال جاری ۱۹ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. اعتبار پیش‌بینی شده برای یارانه نقدی در سال آینده ۲۳ هزار میلیارد تومان است.

آب هم گران شده: به ازای هر متر مربع آب آشامیدنی ۲۰ تومان. قیمت هر یک لیتر گازوئیل نیز در سال آینده ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین افزایش قیمت نوشابه و سیگار هم در سال آینده قطعی است. قیمت هر یک لیتر نوشابه داخلی ۱۰ درصد و هر یک لیتر نوشابه وارداتی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. در لایحه بودجه ۱۳۹۷ مالیات سیگار نیز ۱۳ درصد بیشتر خواهد شد.

در بودجه سال ۹۶ دولت روحانی ۸۲۰۰ میلیارد تومان را به یارانه نان و ۲۳۰۰ میلیارد تومان را به عنوان یارانه نقدی برای این کالای اساسی اختصاص داده بود. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ یارانه نقدی نان در جداول و تبصره‌ها نصف این مبلغ شده و به این ترتیب دهک‌های پایین جامعه همچنان آسیب‌پذیرتر شده‌اند. در همان حال حقوق کارکنان دولت فقط ۱۰ درصد افزایش یافته است.

لایحه بودجه ۱۳۹۷

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تمامی حقوق

    اینکه دولت تدارکچی نظام، به فرمان نظام، انواع خدمات اانحصاری مثل سوخت بنزین به ترخ بین الملل کند یا مالیات خودوهای لوکس و یا خروج از کشور زیاد (اکثرا افرادثروتمند هستند) زیاد کند و از ثروتمندان مالیات بیشتری بیگرد .و جلوی قاچقا کلا واقعا بیگرد بویژه قاچاقچیان گردن کلفت (که نمیکند، چون هم آخور هم هستند!)، اسا مستقیم زیانی به مردم عادی نمیرسد وشاید تعادلی باشد برای کاهش فشار بر فقرا، اینها همه خوب است اگر دستمزدها افزایش یاد و این وضعیت بردگی و بیگاری سرمایه دارها کارفرماها بر از طبقه کارگر کماهش یابد. سهام از ثروت عمومی داده شود و یا بیکران نیازمند و فقرای ناتوان تحت پوشش و افزایش حمایتی قرار دهد. حسن روحانی به شیادی تمام برنامه که سایر تدارکچی های نظام (رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد) نتوانستند کامل پیاده کنند، دارد تمام اجرا میکند! مشتی شعاتر و وعده توخالی، عنصر کارکشته اطلاعاتی خامنه ای به خوبی دریوزگی خوشد به نمایش گذاشت، این بازی پلیس خوب بد جناح ها فقط ساده لوحان باور میکنند. من اخبار موثق از فساد عظیم درون نظام و سیستم قضایی شنبیده و خوانده ام. یک بچه سرمایه دار را با یک کانتیر پر مواد مخدر میگرند و 24 بعد بار شوه کلان به نیورهای نظام و قضایی آزاد یموشد. قضات و نیورهای انتظامی و نظامی و امنیتی فاسد هستند. ماموران شهردار یو دولتی فاسد هستند و حجم رشوه و دزدیهای سر به فلک زده است. و سیستم اداری کشور مثل آبکش سوراخ است و هر چه بودجه میریزند توش هدر میرود و تهش چیزی به مردم نمیرسد. مجلس هم نماینده همین مفسدان اقتصادی و زور وزرسالاران است. آخرسر هم بودجه طبق معمول به کام دزدان نظام و وابستگان در بخش به ظاهر خصوصی خواهد بود.

  • تمامی حقوق

    کسری بودجه؟!هر انسان با سواد متوسط و مقدرای معلومات مقدماتی اقتصادی، میتواند بفهمد این کسری بودجه تصنعنی است.اگر جلوی انواع دزدی از بیت المال مانند رانت ها، وام های بلابرگرشت، پورسانتها و حق سکوت ها، باج ها، حیف ومیل تحت عناوین مختلف مثل تبلیغات اسلامی و ایدئولوژیک، رسانه های بی خاصیت و خرافی پراکنی مانند صدا و سمیا و صدها رسانه سمعمی بصری نوشتار یو اینترنیت..، همچین نهعادهای مفت خور از حسن خمنی تا مصباح یزدی..، اینها بیگرند کلی پول بیت المال حرام نمیوشد. در حالی بودجه 44 تریلیونی جنگی تصویب و بیش از نمی زا انرا دو نهاد سرکوبگر تروریستی-ضد بشری و ضد دموکراسی یعنی سپاه بسیج دریافت میکنند تا عملیات سرکوب درون مرزی و برون مرزی انجام دهند که به صارحت فرمانده سپاهش میگیود ماموریت ما حفظ نام است و نه تمامیت راضی ایران! از طرفی یک سوم درامد نفتی را به نام صندق توسعه (ذخیره ارزی) میبرند از محلش وام های مفت و بدون برگشت به عوامل دزد رانت خوارش نظام میدهندو یا وام های حانم بخشی کشورهای خارجی، خب معلوم است کسری بودجه میشود. در حالی نسل امروز در فقر هستند به بهانه های پوچ 40 سال است پول نفت و ثروتهای عمومی به باد میدهند به نام ذخیره و بعد کشورهای خارجی به دلیل اعمال تروریستی نظام، این اموال توقیف میکنند! این طور است که کشوری با این همه، فرصت و ثروت در فقر میماندذ. باز هم بگیوم اینها سزای این مردمن عفقب مانده بدفرهنگ است. سزای مردمی است 40 سالست از خرافه و داشیعه و جاعشی بودن خود ادامه میدهند همچنان حضور میلیونی رد پیا صندق رای و یا مراسم مختلف مذهبی مانند محرم و اربعین ویا رفتن و ریخت پول به حرمهای آستان های ولی فقیه دارند. این مردم حقشان است چنین حکومتی برسان بیاید. این حکومت برانده مردم ایران است. من دیگر دلم نمیسوزد برای این مردم ایارنف چون میدانم اکثرشان چیزی که حقشان است دارند میبینند البته اقلیت سکولار دمورکات و انسان خوب پاسوز این اکثریت بد هستند.