ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار حوثی‌های یمن با نمایندگان حزب علی عبدالله صالح

حوثی‌ها رهبران حزب کنگره ملی یمن را کشته و یا دستگیر کرده‌اند. اکنون این حزب ضعیف شده و حوثی‌ها قصد دارند بازماندگان رهبری آن را به بازگشت به ائتلاف وادار کنند.

تنها چند روز پس از مرگ علی عبدالله صالح در صنعا، یکی از رهبران شیعیان حوثی با اعضای حزب صالح دیدار کرد.

شیعیان حوثی یمن

به‌گزارش الجزیره، رسانه‌های تحت کنترل حوثی‌ها در یمن روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر / ۲۲ آذر تصاویری از دیدار صالح صمد، رهبر سیاسی شیعیان حوثی و یحیی رای، معاون دبیرکل حزب کنگره ملی یمن و یکی از رؤسای پارلمان را منتشر کردند.

هشام شرف، وزیر خارجه حوثی‌ها نیز در این جلسه که در صنعا برگزار شده حضور داشته است.

ساعاتی بعد صالح صمد در حرکتی که نشان از تلاش برای بازگرداندن اتحاد دو طرف داشت، با اعضای دیگر حزب کنگره ملی متعلق به علی عبدالله صالح ملاقات کرد.

شیعیان حوثی که در سال ۲۰۱۱ علیه علی عبدالله صالح دست به اعتراض زدند، در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری کنونی یمن با صالح ائتلاف شکننده‌ای را تشکیل دادند.

این ائتلاف در هفته‌های اخیر با درگیری‌های بین حوثی‌ها و طرفداران صالح کاملاً از هم پاشید.

صالح دو روز قبل از کشته شدنش در روز ۴ دسامبر / ۱۳ آذر، اعلام کرد که حاضر است با عربستان سعودی گفت‌وگو کند. عربستان سعودی در حمایت از رئیس جمهوری کنونی یمن از مارس ۲۰۱۵ علیه حوثی‌ها می‌جنگد و ایران نیز از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند.

ماه گذشته عربستان سعودی دست به محاصره کامل یمن زد و تمام دروازه‌های آن را بست. این اقدام در واکنش به شلیک موشک حوثی‌ها به سمت ریاض، پایتخت سعودی صورت گرفت. محاصره یمن در حالی انجام شد که این کشور در بحرانی انسانی قرار دارد و از گرسنگی و بیماری وبا در رنج است.

در آخرین هفته‌های ماه نوامبر بر اثر فشار جهانی، عربستان سعودی سرانجام حاضر شد تا برخی از کمک‌های انسانی وارد یمن شود. با این حال به‌گفته سازمان ملل وضعیت یمن همچنان وخیم است.

زمانی که علی عبدالله صالح با حوثی‌ها ائتلاف کرد در صفوف حزب کنگره ملی شکاف ایجاد شد و گروه زیادی از اعضای آن به جبهه عبد ربه منصور هادی پیوستند و به او اعلام وفاداری کردند.

عارف زوکا، دبیرکل حزب کنگره ملی یمن کمی پس از صالح کشته و روز شنبه گذشته به خاک سپرده شد. در پی مرگ زوکا و همچنین یاسر عواضی، یکی دیگر از رهبران اصلی حزب کنگره ملی، آینده این حزب ناروشن است و تنها شمار انگشت‌شماری از رهبران آن باقی مانده‌اند.

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از رهبران حزب کنگره ملی توسط حوثی‌ها دستگیر شده‌اند تا این حزب تحت فشار قرار گیرد و به ائتلاف با حوثی‌ها بازگردد.

روز گذشته (سه‌شنبه) دولت‌های بریتانیا، آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در بیانیه مشترکی از حوثی‌ها خواستند تا از زیر فشار قرار دادن گروه‌های سیاسی در یمن دست بکشد.

در این بیانیه آمده بود: «آن‌ها (چهار کشور امضاکننده بیانیه) خشم خود را از گزارش‌های مبنی بر کشتار کورکورانه و ارعاب حوثی‌ها در صنعا، از جمله علیه اعضای حزب کنگره ملی و خانواده‌هایشان ابراز می‌دارند.»

اما شخصیت‌های درون حزب کنگره ملی، مانند احمدی عبید بن دغر، نخست‌وزیر و معاون او، رشاد علیمی، باید در آینده نزدیک رهبری این حزب را برعهده گیرند.

میلیون‌ها یمنی با گرسنگی و بیماری دست به گریبانند، از جمله با بدترین شیوع بیماری وبا تا کنون که حدود یک میلیون نفر را مبتلا کرده است.

روز دوشنبه گذشته یک مقام بلندپایه سازمان ملل تمام طرف‌های درگیر در جنگ یمن را فراخواند تا اجازه دهند مردم یمن بدون دخالت آن‌ها به کمک‌های انسانی دسترسی یابند.

جنگ یمن که وارد سومین سال خود شده، هزاران قربانی داشته و سبب یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های انسانی در جهان شده است. به‌گفته سازمان ملل بیش از هشت میلیون نفر در این کشور در «یک قدمی گرسنگی» قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.