ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس رأی‌گیری می‌کند

کشورهای عربی در قطعنامه جدید سیاست ترامپ درباره بیت‌المقدس (اورشلیم) را مورد انتقاد قرار می‌دهند. سفیر آمریکا در سازمان ملل خشمگینانه واکنش نشان داد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر در یک نشست فوق‌العاده درباره قطعنامه‌ای که سیاست دونالد ترامپ مبنی بر به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده، رأی‌گیری خواهد کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل

ترکیه و یمن از طرف گروه کشورهای عربی و سازمان همکاری اسلامی درخواست این نشست را کرده‌اند.

روز دوشنبه گذشته آمریکا قطعنامه مشابهی را که از سوی مصر پیشنهاد شده بود در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. این در حالی بود که ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به این قطعنامه که در آن تأکید شده بود که هرگونه تصمیمی برای تغییر موقعیت بیت‌المقدس (اورشلیم) باید لغو شود، رأی مثبت دادند.

روز پنج‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای که همین مضمون را دارد به رأی خواهد گذاشت. این قطعنامه «عمیقاً از تصمیمات اخیر در مورد وضعیت بیت‌المقدس اظهار تأسف می‌کند». همزمان قطعنامه تأکید می‌کند که تنش‌های خاورمیانه تنها با مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین می‌تواند حل و فصل شود.

در مجمع عمومی سازمان ملل هر کشور یک رأی خواهد داشت و حق وتو وجود ندارد. بدین ترتیب ۱۹۳ عضو سازمان ملل در این رأی‌گیری شرکت خواهند کرد. تصویب این قطعنامه در صورت رأی‌گیری محتمل به نظر می‌رسد، با این حال تصویب این قطعنامه به‌رغم پیامدهای سیاسی، الزام‌آور نیست و تحت قوانین بین‌المللی قرار نمی‌گیرد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نسبت به رأی به این قطعنامه به دیگر کشورهای عضو سازمان ملل هشدار داد. او در صفحه توئیتر نوشت آمریکا روز پنج‌شنبه رای‌گیری به‌منظور انتقاد از تصمیم ایالات متحده انجام می‌شود و آمریکا نام کشورهایی که به آن رأی مثبت می‌دهند «به‌خاطر خواهد داشت».

پیش از این محمود عباس، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی پیش‌نویس قطعنامه مصر در شورای امنیت توسط آمریکا را محکوم کرده و گفته بود موضوع را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهند برد. ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم درست پس از وتوی آمریکا، خواستار نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت. این تصمیم با واکنش‌های گسترده منفی در جهان روبه‌رو شد و در مناطق فلسطینی اعتراضات خشونت‌باری در پی داشت.

یک هفته پیش کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در واکنش به تصمیم ترامپ بخش شرقی بیت‌المقدس (اورشلیم) را پایتخت فلسطین اعلام کردند.

اسرائیل در طی جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، بخش شرقی بیت‌المقدس (اورشلیم) که بخش عرب‌نشین آن است را تصرف و سپس آن را ضمیمه خود کرد. فلسطینی‌ها می‌خواهند که در صورت ایجاد کشور مستقل خود بیت‌المقدس (اورشلیم) را پایتخت خود کنند.

شورای امنیت در قطعنامه ۲۳۳۴ خود که در دسامبر سال گذشته به دلیل شرکت نکردن آمریکا در رأی‌گیری تصویب شد، تأکید کرد که «هیچ گونه تغییری در مرزهای ۴ ژوئن سال ۱۹۶۷ را به‌رسمیت نمی‌شناسد، از جمله در بیت‌المقدس (اورشلیم)» به استثنای تغییراتی که مورد توافق طرف‌های مذاکره‌کننده (فلسطین و اسرائیل) قرار بگیرد. در آن زمان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    نیکی هیلی تهدید کرده که اسامی کشورهایی که مخالف نظر امریکا رای دهند به " ترامپ" خواهد داد !. او نماد یک زن ابله و سبک مغز با لجبازی های کودکانه است .