ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به‌رغم حمله موشکی به ریاض بندر اصلی یمن به روی کمک‌های انسانی باز خواهد ماند

سازمان ملل از عربستان انتقاد کرده بود که محاصره یمن را به‌طور کامل برنداشته. آکسفام نیز نسبت به وضعیت انسانی در یمن هشدار داده. ائتلاف عربستان می‌گوید بندر حدیده برای یک ماه باز می‌ماند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی که با حوثی‌ها در یمن می‌جنگد تصمیم گرفت که به‌رغم حمله موشکی اخیر به ریاض توسط حوثی‌ها، برای یک ماه بندر حدیده را به روی کمک‌های انسانی باز خواهد گذاشت.

سازمان ملل، یمن را به‌عنوان اصلی‌ترین بحران انسانی در جهان با ۱۷ میلیون نفر نیازمند به غذا رتبه‌بندی کرده است.

بندر حدیده که در کناره دریای سرخ قرار دارد مرکز اصلی ورود غذا و کمک‌های بشردوستانه به یمن است.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی که کنترل آسمان یمن و بنادر آن را در دست دارد، پس از آن‌که شیعیان حوثی در چهار نوامبر/ ۱۳ آبان، یک موشک اسکات با برد ۸۰۰ کیلومتر را به سوی فرودگاه ریاض، پایتخت عربستان سعودی شلیک کردند، در پاسخ به این اقدام بنادر و فرودگاه‌های یمن را مسدود کرد و ارسال کمک‌های انسانی به این کشور متوقف شد.

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر، نیز یک فروند دیگر موشک بالستیکی حوثی‌های یمن به سوی ریاض شلیک شد. شلیک این موشک‌ها تلفات جانی در بر نداشت.

مقامات سازمان ملل هشدار داده‌ بودند که اگر محاصره فلج‌کننده ائتلاف عربی برداشته نشود، یمن ممکن است با بدترین قحطی جهان در دهه‌های اخیر روبه‌رو شود. این کشور فقیر خاورمیانه به‌شدت به گندم وارداتی وابسته است.

ائتلاف عربستان سعودی ۲۹ نوامبر / ۸ آذر اعلام کرد که اجازه می‌دهد کمک‌های انسانی از طریق بندرهای حدیده و صلیف وارد شوند. این ائتلاف همچنین پذیرفت که هواپیماهای سازمان ملل در صنعا، پایتخت یمن که در دست شورشیان است، فرود آیند. با این حال سازمان ملل اعلام کرد که ائتلاف عربی به‌طور کامل محاصره یمن را لغو نکرده و باید این محاصره به‌طور کامل برداشته شود.

بیش از ۱۱ میلیون کودک در یمن به کمک‌های فوری نیازمندند. به‌گفته سازمان ملل، در یمن در هر ۱۰ دقیقه یک کودک بر اثر بیماری‌های قابل پیشگیری می‌میرد.

سازمان ملل، یمن را به‌عنوان اصلی‌ترین بحران انسانی در جهان با ۱۷ میلیون نفر نیازمند به غذا رتبه‌بندی کرده است. هفت میلیون نفر از آن‌ها در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

بیش از دو هزار نفر از مردم یمن بر اثر بیماری وبا جان باخته‌اند. نزدیک به یک میلیون نفر در یمن به این بیماری مبتلا شده‌اند.

در همین حال روز چهارشنبه «آکسفام»، بنیاد بین‌المللی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، گزارش تازه‌ای در مورد وضعیت انسانی در یمن منتشر کرد و در آن زمان اعلام این‌که خطر گرسنگی جان هفت میلیون نفر در یمن را تهدید می‌کند، گفته است که قیمت مواد غذایی در این کشور حدود ۳۰ درصد گران‌تر شده است. افزون بر این، عرضه آب آشامیدنی و دارو در حال نابودی است.

به‌گفته آکسفام، از زمان محاصره یمن و توقف ارسال کمک‌ها، تنها یک سوم کمک‌های غذایی مورد نیاز مردم در مناطق جنگی تأمین شده است.

آکسفام همچنین با اشاره به شیوع وبا در یمن، استفاده از گرسنگی به‌عنوان ابزار جنگی را غیرانسانی خواند.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ که شیعیان حوثی حمله به صنعا، پایتخت این کشور را آغاز کردند و دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور را تحت محاصره قرار دادند، شدت گرفت.

از آن به بعد، حوثی‌ها از بسیاری از مناطق جنوب کشور بیرون رانده شدند، اما در صنعا و بسیاری از مناطق شمال همچنان مستقر هستند.

جنگ یمن را به‌عنوان «جنگ نیابتی» عربستان سعودی و ایران در منطقه می‌شناسند. عربستان از دولت عبد ربه منصور هادی حمایت می‌کند و ایران نیز از شیعیان حوثی.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.