ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه: فرانسه و اروپا فریب سیاست آمریکا را نخورند

مکرون قصد سفر به ایران را دارد. ایران نگران است که فرانسه و اروپا پشت آمریکا قرار گیرند. سخنگوی وزارت خارجه ایران محتاطانه از فرانسه خواسته است تا از همراهی با آمریکا پرهیز کند.

در حالی‌که در روزهای اخیر امانوئل مکرون آشکارا سیاست‌های ایران را در منطقه خاورمیانه مورد انتقاد قرار داده، ایران تلاش دارد تا محتاطانه با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی برخورد کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن استقبال از سفر امانوئل مکرون به ایران، از فرانسه و کشورهای اروپایی خواسته است تا از همراهی با سیاست آمریکا در برابر ایران پرهیز کنند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۴ دی در نشست خبری خود اعلام کرد که سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به ایران بدون تأخیر انجام خواهد شد اما تاریخ آن تعیین نشده است.

مکرون چهارشنبه ۲۹ نوامبر / ۸ آذر در گفت‌وگو با شبکه‌ تلویزیونی «فرانس ۲۴» و رادیو بین‌المللی فرانسه درباره سفر خود به ایران گفته بود در زمان مقتضی این سفر را انجام خواهد داد اما باید زمینه آن فراهم شود.

روز دوشنبه سایت العربیه، نزدیک به عربستان سعودی از تماس تلفنی یکشنبه ۲۴ دسامبر / ۳ دی مکرون با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی خبر داد و نوشت رئیس جمهوری فرانسه «بر ضرورت تلاش برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه تأکید کرد» و ضمن محکوم کردن تلاش حوثی‌ها برای شلیک موشک بالستیک به سوی ریاض، در باره «نقش مخرب ایران در حمایت از شبه‌نظامیان حوثی و ارائه تکنیک‌های موشک بالستیک به آن‌ها برای حمله به پادشاهی سعودی و تهدید ثبات دیگر کشورهای منطقه» سخن گفت.

عربستان سعودی و آمریکا ایران را متهم می‌کنند که موشک بالستیکی در اختیار شیعیان حوثی قرار می‌دهد و این اقدام نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد ممنوعیت ارسال و فروش تسلیحات به شیعیان حوثی است. ایران اما این اتهامات را رد می‌کند. حوثی‌ها در روزهای اخیر بار دیگر به خاک عربستان سعودی موشک شلیک کردند.

بهرام قاسمی که تلاش می‌کرد محتاطانه با مواضع فرانسه برخورد کند، منبع اولیه خبر تماس تلفنی مکرون و ملک سلمان را عربستان سعودی دانست و گفت: «ما در پاریس و سایت وزارت خارجه چیزی در خصوص گفته‌های دیشب نداریم.»

با این حال او پذیرفت که «در هفته‌های اخیر برخی سخنان نابه‌جا و غلط و همچنین غیرمنطقی از جانب برخی مقامات فرانسوی در خصوص برخی موضوعات مربوط به ایران در منطقه مطرح شده است.»

مکرون در گفت‌وگو با دو شبکه فرانسوی ضمن اعلام پایبندی فرانسه به توافق هسته‌ای با ایران گفته بود: «ایران شریک ما در منطقه نیست اما ما رابطه‌ای داریم که از طریق توافق هسته‌ای شکل گرفته و باید با بررسی برنامه موشکی بالستیکی ایران و همچنین بحث استراتژیک درباره نقش ایران در منطقه در ایجاد بی‌ثباتی در کشورها، تکمیل شود.»

امانوئل مکرون در سفر ۷ دسامبر / ۱۶ آذر خود به قطر نیز همین سخنان درباره ایران را تکرار کرد و گفت: «ما باید با ایران درباره دو مسئله برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و نقش ایران در مناقشات منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم.»

بهرام قاسمی گفته است که ایران و فرانسه در برخی از مسائل دارای مواضع مشترکی هستند و «قطعاً در برخی از حوزه‌ها نظرات یکسانی ندارند». او مذاکرات و رفت‌وآمدهای مقامات دو کشور را فرصتی دانست که دو کشور با دیدگاه‌های یکدیگر از نزدیک آشنا شوند و ایران بتواند مقامات فرانسوی و همچنین دیگر کشورهای اروپایی را از «واقعیت‌های منطقه و القائات کسانی که سعی می‌کنند ایران و اروپا را از یکدیگر دور کنند»، آگاه کند.

او به کشورهای اروپایی هشدار که «در دام سیاست‌های غلط آمریکا و برخی از هم‌پیمانان نابخرد آن قرار نگیرند و... هوشمندانه عمل کنند تا فریب شیطنت‌های آمریکا را نخورند.»

پیش از این، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که «به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.»

او به رئیس ‌جمهوری فرانسه نسبت به دخالت در امور داخلی ایران هشدار داده بود.

پس از روی کار آمدن امانوئل مکرون در فرانسه، سیاست‌های این کشور در خاورمیانه فعال‌تر شده است. این موضوع در اختلافات میان ایران و عربستان سعودی و جنگ‌های نیابتی این دو کشور در منطقه نیز نمود دارد. استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در ریاض به‌دلیل آن‌چه دخالت‌های حزب‌الله و ایران در امور لبنان و کشورهای عربی خوانده بود و نقش فرانسه در این ماجرا و دیدار حریری از پاریس نمونه‌ای از این فعالیت‌های دیپلماتیک فرانسه در منطقه است.

مکرون قصد دارد نقش میانجی‌ را در بحران‌های منطقه ایفا کند. او پیش از این گفته بود که فرانسه نمی‌خواهد در خاورمیانه طرف شیعه‌ها یا سنی‌ها را بگیرد.

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در سفر مکرون به ایران افزون بر مسائل دو جانبه، در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، بانکی و فن‌آوری، و همچنین مسائل منطقه گفت‌وگو خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.