ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال بیماران از غوطه شرقی ادامه دارد

شورشیان ۲۶ اسیر را آزاد کردند و در عوض بیماران نیازمند کمک‌های فوری غوطه شرقی را ترک می‌کنند. تاکنون در مجموع ۱۶ نفر از مردم بیمار این منطقه به دمشق منتقل شده‌اند.

تخلیه غیرنظامیانی که به ‌شدت بیمار هستند از غوطه شرقی، منطقه تحت کنترل شورشیان سوریه و در محاصره نیروهای دولتی، روز جمعه ۲۹ دسامبر / ۸ دی نیز ادامه دارد.

انتقال بیماران غیرنظامی از غوطه شرقی توسط امدادگران صلیب سرخ و هلال احمر

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اینگی سدکی، سخنگوی صلیب سرخ جهانی در سوریه روز پنج‌شنبه ۲۸ دسامبر / ۷ دی اعلام کرد که ۱۲ بیمار که اکثر آن‌ها کودکان بودند شامگاه چهارشنبه غوطه شرقی را ترک کرده و به بیمارستان‌های دمشق منتقل شدند.

روز قبل از آن چهار نفر از بیماران نیز توسط هلال احمر سوریه و صلیب سرخ از غوطه شرقی خارج شدند. به‌گفته اینگی سدکی «بیشتر بیماران از سرطان، بیماری‌های مزمن و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند.»

در مجموع ۱۶ نفر از مردم این منطقه‌ی محاصره‌شده که گرفتار بحران حاد انسانی است، توانسته‌اند از این محل خارج شوند. این تعداد هنوز از ۵۰۰ نفری که سازمان ملل خواستار انتقال آن‌ها شده، بسیار کمتر است.

با تأخیر در اجرای این اقدام، از ماه نوامبر تا کنون ۱۶ نفر از بیماران جان خود را از دست داده‌اند.

حدود ۴۰۰ هزار نفر ساکن غوطه شرقی از سال ۲۰۱۳ در محاصره نیروهای رژیم بشار اسد قرار دارند و با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه‌اند. این شهر در شرق دمشق واقع است.

تخلیه بیماران و توزیع کمک‌های انسانی در غوطه شرقی تنها با مجوز رژیم سوریه امکان‌پذیر است. نیروهای دولتی سوریه با کمک نیروهای نظامی روسیه و ایران موفق شده‌اند که در ماه‌های گذشته بسیاری از سرزمین‌هایی که در دست شورشیان بود به تصرف خود در آورند.

انتقال بیماران از غوطه شرقی، از شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دسامبر / ۵ دی آغاز شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است که روز گذشته (پنج‌شنبه) ارتش سوریه با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه به پیش‌روی خود به سمت دروازه‌های استان ادلب، در شمال غرب کشور ادامه داد. این منطقه آخرین قلمروی‌ست که در کنترل کامل رژیم سوریه قرار ندارد.

به‌گفته رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، از آغاز این هفته درگیری‌های شدیدی در حومه این استان بین نیروهای دولتی سوریه و گروه فتح الشام رخ داده است. بخش بزرگی از استان ادلب در اختیار این گروه است.

گروه جیش الاسلام که غوطه شرقی را در دست دارد گفته است که برای انتقال بیماران با دمشق توافق شده است. این گروه افزوده است: «ما آزادی برخی از زندانیان را در مقابل انتقال بیمارانی که به کمک‌های فوری نیاز دارند پذیرفتیم.»

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید توافق بین شورشیان و رژیم سوریه با کمک ترکیه که از شورشیان حمایت می‌کند انجام شده است.

بدین ترتیب ۲۶ زندانی که در دست گروه جیش الاسلام اسیر بودند آزاد و بیماران نیازمند کمک‌های ضروری از غوطه شرقی خارج شدند.

جان اگلند، مدیر گروه کمک‌رسانی بشردوستانه سازمان ملل برای سوریه در گفت‌وگو با شبکه جهانی بی‌بی‌سی از این توافق انتقاد کرد و گفت: «این توافق خوبی نیست. آزادی اسرا در مقابل انتقال کودکان بیمار به معنای آن است که کودکان در این نبردهای شدید ابزاری برای چانه‌زنی شده‌اند.»

اگلند افزود: «نباید چنین باشد. آن‌ها (بیماران) حق دارند که انتقال داده شوند و ما موظفیم و باید آن‌ها را خارج کنیم.»

غوطه شرقی از آخرین مناطق تحت کنترل شورشیان است که از طرف روسیه، ایران و ترکیه در مذاکرات آستانه به‌عنوان یکی از چهار منطقه «مناطق کاهش تنش» تعیین شد. اما رژیم سوریه به‌تازگی بمباران خود را در این منطقه تشدید کرده است. چهار منطقه «کاهش تنش» شامل ادلب، واقع در شمال غرب سوریه، استان مرکزی حمص، غوطه و همچنین قسمت جنوبی سوریه می‌شوند. هدف از ایجاد «مناطق کاهش تنش» برقراری آتش‌بس مداوم در سوریه است.

غوطه شرقی قبلاً یک منطقه مهم کشاورزی محسوب می‌شد که توسط جنگ ویران شد. ساختمان‌ها غیرقابل سکونت و خیابان‌ها ویران شده‌اند. محاصره نیز موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

در پایان ماه اکتبر سال جاری، در پی انتشار تصویر تکان‌دهنده یک کودک ساکن غوطه شرقی که تقریباً به اسکلتی تبدیل شده بود، سازمان ملل «محرومیت دادن عمدی غیرنظامیان» را به‌عنوان تاکتیک جنگی محکوم کرد.

در ماه نوامبر نیز صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) از بدترین بحران سوء تغذیه در سوریه، از آغاز جنگ در ماه مارس ۲۰۱۱ خبر داد که بر اساس آن ۱۱.۹ درصد از کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه شدید هستند. این در حالی است که در ماه ژانویه این میزان ۲.۱ درصد بود.

جنگ سوریه که در آن کشورها و گروه‌های مختلف نقش دارند تا کنون ۳۴۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.