ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنجمین شب اعتراضات سراسری در ایران: حمله به پاسگاه‌های پلیس

معترضان در بسیاری از شهرهای ایران به خیابان‌ها آمدند. در قهدریجان و کرمانشاه معترضان به پاسگاه‌های پلیس حمله کردند. درگیری‌ها در قهدریجان خونین بود.

ویدئوها و گزارش‌هایی از ایران نشان می‌دهد که سه‌شنبه ۱۲ دی تظاهرات سراسری در تهران و برخی از شهرهای ایران نیز همچنان ادامه یافت. برخی تصاویر از کرمانشاه، سنندج، اردبیل، دهلران، آبادان، اهواز، تبریز و مراغه مردمی را نشان می‌دهد که در اعتراض به حکومت اسلامی به خیابان‌ها آمده بودند.در کرج، قزوین، اراک، ساوه، همدان، تویسرکان، آمل، ساری، بهشهر، شهرکرد نیز تظاهرات ادامه داشت. در قهدریجان و کرمانشاه معترضان به پاسگاه‌های پلیس حمله کردند. درگیری‌ها در قهدریجان خونین بود. تلویزیون دولتی ایران از کشته‌شدن دست‌کم ۹ نفر در پنجمین شب تظاهرات سراسری  در ایران خبر داده ‌است.

پنجمین شب اعتراضات در سنندج (عکس: توئیتر)
  • قهدریجان

در قهدریجان در استان اصفهان تجمع اعتراضی مردم به خشونت کشیده شده و شماری از معترضان مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند و یک پاسگاه پلیس هم به آتش کشید. از تعداد مجروحان و کشته‌شدگان احتمالی اطلاعات تأیید شده‌ای در دست نیست.  در قهدریجان معترضان تلاش کردند یک پاسگاه پلیس را تصرف کنند.

معترضان یک پاسگاه پلیس در قهدریجان را به آتش کشیدند

  • کرمانشاه

در پنجمین شب اعتراضات، در کرمانشاه هم گروهی از معترضان در تلاش بودند یک پاسگاه پلیس را تصرف کنند. مأموران انتظامی اما موفق شدند مانع از تصرف این پاسگاه بشوند.

  • تهران

از شامگاه دوشنبه  در تهران در میدان انقلاب، نزدیکی میدان فردوسی و خیابان‌های انقلاب و آزادی و چهارراه ولی‌عصر تجمع‌هایی برگزار شد. مأموران امنیتی هم با تظاهرکنندگان درگیر شدند.

در این تجمع‌ها معترضان علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند و «مرگ بر دیکتاتور» گفتند. «فارس» از بازداشت دست‌کم یک نفر در میدان انقلاب خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که شامگاه گذشته عده‌ای در میدان فلسطین تهران آتش روشن کرده و در همان حال دست می‌زدند و شعار سر می‌دادند. این شعارها همچنان رادیکال و در مخالفت با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بود. در تقاطع فلسطین و بزادزان مظفر نیروهای انتظامی با این گروه از تظاهرکنندگان درگیر شدند و عده‌ای را بازداشت کردند. از تعداد بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

— KavehTaheri (@TaheriKaveh) 1. Januar 2018

رسانه‌های داخلی تلاش کردند چنین وانمود کنند که تهران آرام است و جز درگیری‌هایی پراکنده اتفاقی در پایتخت نیفتاده. سرتیپ پاسدار محمد کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله اعلام کرده که قرارگاه ثارالله در جریان اعتراضات و ناآرامی‌های تهران مسئولیتی ندارد. این فرمانده سپاه اما با نگرانی به این نکته هم اشاره کرده که سپاه ثارالله تداوم تظاهرات سراسری در تهران را برنمی‌تابد و «کار را یکسره خواهد کرد»:

«به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم که وضعیت ناامنی تهران تداوم پیدا کند و اگر این شرایط ادامه یابد قطعاً مسئولان تصمیماتی خواهند گرفت و در آن زمان کار یکسره خواهد شد.»

با تاریک شدن هوا عده زیادی از معترضان به خیابان‌های سنندج آمدند. شعار «مرگ بر حامنه‌ای» بر دیگر شعارها غلبه داشت.

  • سنندج

از تصاویر تأیید نشده‌ای که شهروندان از درگیری در سنندج در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند چنین برمی‌آید که ساعتی بعد از آغاز تجمع اعتراضی در سنندج مأموران انتظامی با تظاهرکنندگان درگیر شدند. این درگیری تا چند ساعت ادامه داشت.

گزارش‌های تأیید نشده‌ای از ۲ الی ۴ کشته و تعداد زیادی مجروح خبر می‌دهد. در شبکه‌های اجتماعی تعداد مجروحان ۷۵ نفر اعلام شده. مرکز درگیری‌ها در چهارراه ژاندارمری و خیابان ششم بهمن سنندج بود.

فرمانداری سنندج اما گزارش‌ها درباره کشته شدن ۲ الی ۴ نفر در درگیری‌های شامگاه گذشته را تکذیب کرده است.

  • تجف آباد

غلامرضا سلیمانی، یکی از فرماندهان سپاه در استان اصفهان از کشته شدن یک پاسدار در درگیری‌ها کهریزسنگ از توابع شهرستان نجف‌آباد خبر داده است. او می‌گوید یکی از زنان معترض با تفنگ ساچمه‌ای پاسدار کشته شده به نام سجاد شاهسنایی را هدف قرار داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یکی دیگر از نیروهای سپاه هم در این درگیری زخمی شد.

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.