ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت بیش از ۱۰۰ فعال فرهنگی از «فریاد» معترضان ایرانی

گروهی از نویسندگان، شاعران و هنرمندان ایرانی از سه نسل برای حمایت از خواسته‌های زحمتکشان ایرانی در کنار هم قرار گرفتند.

گروهی از نویسندگان، شاعران و هنرمندان ایرانی از سه نسل برای حمایت از خواسته‌های زحمتکشان ایرانی در کنار هم قرار گرفتند.

تصویری که به یکی از نمادهای اعتراضات مردمی در دی ۹۶ تبدیل شد

۱۰۲ نویسنده، شاعر و هنرمند ایرانی با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از تظاهرات مردمی در ایران اعلام کردند. این نویسندگان، شاعران و هنرمندان می‌گویند معترضان از تبعیض، مشکلات اقتصادی، خفقان و بی‌توجهی زمامداران جمهوری اسلامی به خواسته‌هایشان از صدر انقلاب تاکنون به خشم آمده‌اند.

اعتراضات مردمی در ایران پنجشنبه ۷ دی در چند شهر استان خراسان رضوی آغاز شد و به تدریج دامنه آن به بیش از ۷۰ الی ۱۰۰ شهر ایران کشیده شد. بحران مؤسسات اعتباری، مشکلات معیشیتی معلمان و کارگران و همچنین گرانی مواد غذایی و بحران صندوق‌های بازنشستگی در وقوع این اعتراضات بی‌تأثیر نبود. شعارها اما به تدریج رادیکال‌تر شد و معترضان خواهان تغییر حکومت شدند.

۱۰۲ نویسنده، شاعر و هنرمند ایرانی در بیانیه‌ای که در حمایت از این اعتراضات منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند:

«فرودستان، کارگران و دیگر ستم‌دیدگان ایرانی در چند روز گذشته به‌پا خاسته و با تنها سلاح خود "فریاد" به میدان آمده‌اند. آن‌چه مردم ایران در این بزنگاه تاریخی می‌خواهند چیزی نیست به‌جز آن‌چه در کلیدی‌ترین شعارهای این جنبش متجلی شده است. این اکثریت خروشان خواستار نان، کار و آزادی این ابتدایی‌ترین حقوق انسانی هستند. آن‌ها از نابرابری، تبعیض گسترده، مشکلات عمیق اقتصادی، خفقان و عدم توجه حاکمان چهل‌ساله‌ی نظام اسلامی به خشم آمده‌اند.»

نویسندگان، شاعر و هنرمندانی که بیانیه حمایت از معترضان را امضاء کرده‌اند، از «دلسوزان ایران» خواسته‌اند با مردم و خواسته‌های آنان همراه شوند:

«ما تعدادی از نویسندگان، شاعران و هنرمندان ایرانی در این بزنگاه تاریخی و در شرایطی که جوانان گوشه و کنار ایران آماج گلوله و بازداشت و سرکوب هستند، حمایت خود را از معترضان و کسانی که در خیابان‌ها فریاد می‌کشند اعلام می‌کنیم و از تمامی دلسوزان ایران می‌خواهیم در کنار اقشار مختلف مردم، دانشجویان و معترضان ایرانی بایستند.»

در میان امضاءکنندگان این بیانیه، سه نسل از نویسندگان، شاعران و هنرمندان ایرانی به چشم می‌خورد: از محسن یلفانی (نمایشنامه‌نویس)، شهلا شفیق (نویسنده)، محمد جلالی چیمه (شاعر) تا شاهین نجفی (خواننده) و فاطمه اختصاری (شاعر) و مهدی موسوی (شاعر) و شاهرخ مشکین قلم (رقصنده) و گردآفرید (نقال).

دو روز پیش شاهین نجفی همراه با فرجام سعیدی، ملودی صفوی، صفورا صفوی، آرش سبحانی، شهرزاد سپانلو، آرش تارانتیست، بردیا تقی‌پور و هاتف پیشداد در حمایت از اعتراضات مردمی در بیش از صد شهر ایران ترانه «شیاد» از فریدون فروغی را به شکل چند صدایی ارائه داد. فرجام سعیدی که تنظیم این ترانه را به عهده داشت بیانیه «۱۰۲ فعال فرهنگی» در حمایت از اعتراضات مردمی را نیز امضا کرده است.

در تظاهرات سراسری در ایران دست‌کم ۲۲ نفر کشته و حدود ۲۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. نویسندگان و شاعران و هنرمندان بیانیه‌شان را با این امید به پایان برده‌اند:

«به امید روزی که هیچ‌کس در هیچ‌کجای ایران و جهان برای ابتدایی‌ترین حقوق انسانی خود به خاک و خون نیافتد.»

در روزهای اخیر هنرمندان ایرانی بسیاری در کشور و خارج از کشور از اعتراضات سراسری پشتیبانی کرده‌اند. جعفر پناهی، تهمینه میلانی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، مهناز افشار، رضا علامه‌زاده، رضا دقتی، شیرین نشاط، پرستو فروهر، مانا نیستانی، شاهین نجفی، حامد نیک‌پی، شاهرخ مشکین‌قلم، آرش سبحانی، سوسن فرخ‌نیا، نیلوفر بیضایی، محسن مخملباف و گوگوش، از جمله این هنرمندان هستند.

چند تن از نویسندگان و شاعران ایرانی، از جمله اسماعیل خویی، رضا قاسمی و شهریار مندنی‌پور در واکنش به اعتراضات مردمی بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند:

 «زنگ‌های خطر در ایران به صدا در آمده‌اند. زمین می‌لرزد و فساد در تمام سطوح حکومت، ما را به قتل می‌رساند.»

هفته گذشته نیز پیش از آن ۵۹ نویسنده و فعال فرهنگی نیز حمایت خود را از اعترضات مردمی اعلام کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.