ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هاشمی شاهرودی از آلمان فرار کرد

در ۱۰ سالی که رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست قوه قضائیه را به عهده داشت بیش از ۲۰۰۰ نفر اعدام شده‌اند. یک سیاستمدار آلمانی و عده‌ای از ایرانیان از او اعلام جرم کرده بودند.

محمود هاشمی شاهرودی، رئیس تشخیص مصلحت نظام حکم صدها نفر را در دوران ریاست‌اش بر قوه قضائیه تأیید کرده. یک سیاستمدار آلمانی عضو حزب سبزها و نماینده سابق پارلمان آلمان، انجمن کردهای مقیم آلمان و گروهی از فعالان سیاسی مقیم آلمان از او اعلام جرم کرده بودند. شاهرودی از آلمان گریخت.

تصویری که روزنامه بیلد چاپ آلمان از فرار هاشمی شاهرودی همراه با یک هیأت شش نفره منتشر کرد

محمود هاشمی شاهرودی به دلیل ابتلا به تومور مغزی در کلینیک خصوصی پروفسور سمیعی تحت درمان قرار داشت. پلیس هانوفر به نشریه «نویه پرسه» - نشریه محلی این شهر – صبح پنحشنبه ۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی تأیید کرده است که محمود هاشمی شاهرودی شهر هانوفر را به مقصد هامبورگ ترک کرده. روزنامه «بیلد» چاپ آلمان هم صبح پنجشنبه تصویری از او و هیأت همراه بعد از ترک هانوفر منتشر کرده بود.

روزنامه «بیلد» گزارش داده که هواپیمای حامل هاشمی شاهرودی و هیأت همراهش، ساعت ۱۴ به وقت محلی فرودگاه هامبورگ را به مقصد تهران ترک کرده است.

دادستان آلمان بر اساس شکایت‌های فولکر بک، سیاستمدار آلمانی عضو حزب سبزها، انجمن کردهای مقیم آلمان و انجمن کارگاه برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضائیه پرونده‌ای تشکیل داده است.

فعالان سیاسی مقیم آلمان تأئید کرده‌اند که محمود هاشمی شاهرودی از فرودگاه هامبورگ، آلمان را به مقصد ایران ترک کرده است. این خبر را برخی از رسانه‌های آلمانی‌زبان از شبکه آلمانی‌زبان دویچه‌وله تأیید کرده‌اند. دویچه‌وله به نقل از شورای ملی مقاومت ایران خبر داده که شاهرودی همراه با یک هیأت شش نفره خاک آلمان را ترک کرده است.

گروهی از ایرانیان در فرودگاه هامبورگ اجتماع کرده بودند با این هدف که مانع از فرار محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه‌ قضائیه بشوند. مینا احدی، فعال سیاسی از طریق شبکه‌های اجتماعی ایرانیان را به تجمع در فرودگاه هامبورگ فراخوانده بود. او در گفت‌وگو با زمانه به نامه ریحانه جباری اشاره می‌کند که پیش از آنکه اعدام شود به هاشمی شاهرودی نوشته بود، موهایش در زندان در ۱۸ سالگی سفید شده است. این فعال سیاسی می‌گوید هدف از پیگرد قضائی هاشمی شاهرودی در آلمان این است که از فرصتی که پیش آمده برای نشان دادن نحوه عملکرد قوه قضائیه جمهوری اسلامی به جهانیان استفاده شود.

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری روز گذشته در جمع خبرنگاران بخشی از نامه دخترش به محمود هاشمی شاهرودی را خواند. شعله پاکروان هم از رئیس سابق قوه قضائیه به دادستان آلمان اعلام جرم کرده است.

بر اساس قوانین کیفری در آلمان سیاستمدارانی که صرفاً برای گردش یا درمان به این کشور سفر می‌کنند از مصونیت قضائی برخوردار نیستند. بر اساس پاراگراف ۶ حقوق جزایی آلمان، قانون جزایی در این کشور در مورد جنایت‌هایی که در کشور دیگری غیر از آلمان اتفاق افتاده است، صدق می‌کند و اعتبار دارد. مهران براتی، فعال سیاسی مقیم آلمان در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید اگر آلمان به هاشمی شاهرودی اجازه بازگشت به ایران را داد، ممکن است دلایل سیاسی هم داشته باشد. به گفته این کارشناس در حال حاضر به دلیل سرکوب نهضت اعتراضی مردم ایران، عده زیادی در پارلمان آلمان، خواهان محدود شدن روابط این کشور با جمهوری اسلامی‌اند. به گفته براتی به دلیل چنین حساسیت‌هایی کار دادستان در رسیدگی به پرونده هاشمی شاهرودی ناتمام ماند و او موفق شد به ایران فرار کند.

محمود هاشمی شاهرودی قبل از آنکه برای درمان به کلینیک پروفسور سمیعی در هانوفر مراجعه کند، در لندن تحت درمان قرار داشت. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که به درخواست سفارت ایران در آلمان، برای رئیس تشخیص مصلحت نظام ویزا صادر کرده است. بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آلمان، هاشمی شاهرودی از ۲۱ دسامبر در آلمان اقامت داشته.

هاشمی شاهرودی از ۲۴ مرداد ۱۳۷۸ تا ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ ریاست قوه قضائیه را به عهده داشته است. در دوران ریاست او بر قوه قضائیه بیش از ۲۰۰۰ نفر از جمله تعداد زیادی از متهمانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند اعدام شده‌اند.

پانویس:

این خبر که ابتدا با تیتر «یک روزنامه آلمانی: فرار هاشمی شاهرودی از آلمان» منتشر شده بود بر اساس خبرهای تازه‌ای که مخابره شد، به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دستان رستم

    به نظرم رایدوزمانه یک رسانه اتثنائی است از این جهت اغلب مطالبش هوشمندانه منتشر می شود، امیدوارم کاربران بیشتر در بحث ها شرکت کنند. بنگرید به این مطلب مهم و کامنتهایم. من می خواستم بیشتر بنویسم ولی دیدم متاسافنه تعاد کامنتها زیاد شد و بقیه شاید ناخوشنود شوند. این بحث بایست ادامه یابد. حقیقتا رسانه سایت رادیو زمانه به اندازه چندین رسانه دارد کار حرفه ای مبارزاتی چند جانبه انجام میدهد. از دست ندهید این مطلب مهم زیر را: مردم معترض با نفی دینِ دولتی سکولار شده‌اند

  • دستان رستم

    از رادیو زمانه می خواهم مساعدت کند اینها منتشر کند: سازمان انرژی اتمی: با خروج آمریکا از برجام غنی‌سازی اورانیوم تسریع می‌شود (کامنتهای مهم توضیحی که چرا کل داستان ماجراجویی حکومت تئکراسی ایران از جمله هسته ای به زیان منافع ملی ایرانیان است).

  • دستان رستم

    اما نکته دستاورد مهم است، یک پیروزی بزرگ بود. شک نکنید یک تحول مهم و یک روش موثر بزرگ مبارازاتی در برابر ایرانیان و فعالان حقوق بشری قرارداد. اگر گروههای حقوق بشری ایرانی و غیر ایرانی همین روش را درباره سایر جنایتکاران و غارتگران بیت المال ایرانی بیگرند و هیچ جای دنیا محل امنی برای این جرثومه های جنایت و فساد نگذارند (حتی بررسی کنند در روسیه یا چین و کشورهای حامی حکومت تئوکراسی ایران!)، یک کار بزرگ مبارزاتی علیه دیکتاتوری تئوکراسی است.از این امروز دیگر توقع ما بیشتر شده از اپوزیسیون و مردم عادی خارج، از سازمانهای حقوق بشری، چرا نشان داد انها حتی می توانند علیه ییک سران حکومت اقدام کنند پس علیه سایر عوامل جانی فاسد از جمله آقازاده ها حرام لقمه که دارند با امل دزدی بیت المال ایرانیان زندگی خوشی می کنند در دنیا آزاد سکولار نیز می توانند اقدام کنند. من کامنتهایم در راستا یک سری نظریات بنیادین می نویسم، می خواهم یک راهکار و راهبرد بگیوم که این پراکندگی پایان یابد. یا بایست به معنای واقعی این حکومت تئوکراسی را وادار کرد از درون متحول شده تبدیل به سکولار دموکراسی شود یا توسط مردمان ایران تغییر یابد. بنگرید به کامنتهای قبلی ام.

  • دستان رستم

    نبایست توقع داشت چنین اتافقی نیفتند. از این نظر راه حل هوشمندانه ظاهرا بوده و هیچ راه دیگری هم بعید بود این از این قضیه خلاصی به یابد.

  • دستان رستم

    بعدها معلوم خواهد شد این فرار ساختگی با مماشات واضح مسئولان اروپایی بوده است و دولتهای اروپایی همدل بودند با این کار. وقتی اروپا با نادیده گرفتن تمام اصول ادعایی اش در سرکوب مردم ایران، مواضع دوپهلو و منفعت طلبانه می گیرد تا اصطلاح از برجام دفاع کند.

  • دستان رستم

    به ددلم برات بود این اتفاق میفتند. این مسئله در اوضاع کنونی همین راه حل داشت برایآلمان و اروپا، خیلی واضح بود اروپاییان ها چنین ریسکی نمی کنند و سعی کردن به شکل آبرومندانه قضیه را فیصله بدهند!

  • حمیرا

    خطاب به دوست عزیزی که حرف آبروی کشور رو مطرح می‌کنند می پرسم اسم تروریست بیشتر آبروی ما رو نمی بره؟

  • علی

    او ایرانی نبود مهری. او رفت چون از ایرانیان مقیم آلمان ترسید او اگر ایرانی بود نمی ترسید و می ماند و از خودش دفاع می کرد. او ایرانی نبود ما هم به اندازه کافی ایرانی نبودیم که گذاشتیم فرار کند. من هم مثل دوستمان غمیگینم از ناتوانی ایرانی های آلمانی نشین. کاش کمی جسارت داشتند. کاش می دانستند با محاکمه این عراقی که بیش از دوهزار ایرانی را کشته، چه ترسی در دل همه ی ایران خواران می افتاد. باز کاشی به از هیچی. او نشان داد که ترسیده است و این برای یک آخوند به معنای از دست دادن صلاحیت فتوا دادن است چون یک مجتهد-دستکم روی کاغذ- نباید بترسد ولی او ترسید و فرار کرد.

  • جهان

    عدد ۲۰۰۰ نفر قطعا اشتباه است شاید عددی حدود ۱۰۰۰۰ نفر شه باشد چون متوسط اعدام سالانه در این حدود ۸۰۰ تا هزار نفر است که در مدت زمان ۱۰ سال بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر باید درست باشد

  • مهری

    من از قوانین قضایی سر در نمیارم ولی این خیلی بد واسه ابروی ایران که رییس قوه قضایه ایران بخواد در کشور دیگه محکوم بشه .

  • رف از تهران

    من واقعا از هممیهنان ایرانیم بسیار خشمناکم. آخر را گذاشتید این جرٍثومه آدمکشی فرار کند. آخر شما فقط بلدبودید و هستید که شعار بدهید!!! در آلمان کمند کسانیکه قربانی این حکومت باشند. چپهای ایرانی فقط بلد بودند زمان شاه عربده بکشند. هنوز فیلم چپی های برلین که تظاهراتی خونین بر علیه شاه کرده بودند در اینترنت می تاوان دید. شاه در تمامی زمامداریش به اندازه یک ماه این حکومت ضد بشری آدم نکشت!!! ای داد و بیداد عجب دروغ بزرگی شماها در خار ج از کشور برای ایرالن چه می کنید. شما می بلایستی زمین و زمان را بر هم میدوختید. حیف واقعا حیف. من مراتب تاسفم را به حصور شما ها تقدیم می کنم. ٔر آلمان آنهمه ایرانی هست، در فرانسه و انگلیس و اتریش و بلژیک ... خدای من. سرم سوت می کشد.