ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان آزادی‌بخش فلسطین شناسایی اسرائیل را تعلیق کرد

محمود عباس گفته بود اسرائیل به پیمان صلح اسلو پایان داده است. حماس در جریان این نشست عباس را متهم کرده بود که آرزوهای مردم فلسطین را برآورده نمی‌کند.

شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین با رأی‌ خود به‌رسمیت شناختن اسرائیل را که یکی از اصول پایه‌ای صلح بین اسرائیل و فلسطین محسوب می‌شود، تعلیق کرد.

نشست دو روزه شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در رام‌الله

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این تعلیق در پی برگزاری نشست دو روزه شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در رام‌الله تصویب شد.

نشست شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین با حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد و رأی‌گیری این نشست بر اساس تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به‌رسمیت شناختن بین‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل گرفته شد.

بر اساس بیانیه منتشرشده، در جریان رأی‌گیری، شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «دستور کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین برای تعلیق به‌رسمیت شناختن اسرائیل را تا زمانی که این کشور، فلسطین را در مرزهای خود در سال ۱۹۶۷ به‌رسمیت نشناسد و از انضمام اورشلیم شرقی و فعالیت‌های استعماری خود دست نکشد» تصویب کرد.

این قطعنامه دوشنبه شب ۱۵ ژانویه / ۲۵ دی، با ۷۴ رأی موافق، دو رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع تصویب شد.

ترامپ ششم دسامبر ۲۰۱۶ به‌رغم مخالفت متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه اعلام کرد که بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت می‌شناسد و دستور انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به آن‌جا را صادر کرد.

محمود عباس که به قطعنامه نشست شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین رأی مثبت داد در آغاز این نشست در روز یکشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی، تلاش‌های صلح دونالد ترامپ را «سیلی قرن» توصیف کرد.

او در سخنرانی خود گفته بود که چون آمریکا بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخته، فلسطین هیچ طرح صلحی را از این کشور نخواهد پذیرفت.

این در حالی است که ترامپ تهدید کرده بود که چنان‌چه فلسطینی‌ها مذاکرات صلح را رد کنند کمک‌های آمریکا به دولت خودگردان فلسطین قطع خواهد شد.

کمیته اجرایی به ریاست محمود عباس، تنها قدرت رسمی سازمان آزادی‌بخش فلسطین است که می‌تواند درباره روند صلح با اسرائیل تصمیم‌گیری کند. در سال ۲۰۱۵ رأی‌گیری شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به سود تعلیق هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل نتیجه‌ای در بر نداشت.

پیش از این نیز محمود عباس در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که پس از جانبداری آمریکا از اسرائیل در جریان به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل، فلسطین دیگر هر طرح صلحی را که آمریکا پیشنهاد کند نخواهد پذیرفت.

عباس روز یکشنبه همچنین اسرائیل را متهم کرد که پیمان اسلو را که در سال ۱۹۹۳ تصویب شد و از آن به‌عنوان آغاز روند صلح میان فلسطین و اسرائیل یاد می‌کنند، زیر پا گذاشته است.

پیمان اسلو نخستین توافق‌نامه رودروی اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین بود. قرار بود که این پیمان برای یک دوره پنج ساله اعتبار داشته باشد و سپس به یک توافق دائمی تبدیل شود که در آن مسائلی چون وضعیت اورشلیم (بیت‌المقدس)، آوارگان فلسطینی، شهرک‌های اسرائیلی، مسائل امنیتی و تعیین مرزها حل‌وفصل شوند. در این پیمان سازمان آزادی‌بخش فلسطین دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت و کاربرد خشونت را محکوم کرد. اسرائیل هم این سازمان را به‌عنوان نماینده قانونی مردم فلسطینی به رسمیت شناخت.

در سال ۱۹۹۵ پیمان «اسلو ۲» نیز با نام «موافقت‌نامه موقت در مورد کرانه باختری و نواز غزه» به امضای دو طرف رسید.

عباس روز یکشنبه گفت: «اسرائیل به پیمان اسلو پایان داد.»

جنبش اسلامی حماس که به سازمان آزادی‌بخش فلسطین تعلق ندارد، ضمن رد دعوت شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین روز گذشته (دوشنبه) عباس را متهم کرد که آرزوهای مردم فلسطین را برآورده نمی‌کند.

در واکنش به اظهارات روز یکشنبه محمود عباس، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، او را متهم کرد که «عقل خود را از دست داده است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در حال حاضر در هند به‌سر می‌برد نیز اعلام کرد که محمود عباس «حقیقتی را که من سال‌ها تکرار کرده‌ام گفته است: درگیری با فلسطینی‌ها نتیجه امتناع دائمی آن‌ها از به‌رسمیت شناختن دولت یهود، بدون در نظر گرفتن مرزهاست.»

از زمان به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ، تا شامگاه دوشنبه در اعتراضات به این تصمیم ۱۷ فلسطینی کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زمانی

    برای اولین بار فلسطینی ها با به رسمیت شناختن اسرائیل دست بالا را داشتند و حالا رفتند همقطار جانیانی عین خامنه ای شدند و آتو دادن به اسرائیل.