ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعویق دستمزدها و تهدید امنیت شغلی کارگران شرکت حفاری شمال

شرکت «حفاری شمال» بحران‌زده است. بسیاری از کارگران اخراج شده‌اند و آن‌ها که باقی مانده‌اند، از آینده شغلی خود بیمناک‌اند. مجلس شورای اسلامی وعده رسیدگی داده.

کارگران شرکت حفاری شمال هنوز دستمزد آذر ۹۶ را دریافت نکرده‌اند. آن‌ها که شاهد اخراج صدها تن از همکاران خود در دو سال اخیر بوده‌اند نگران‌اند که «طرح اصلاح ساختاری» مورد نظر مدیریت شرکت مزایای مزدی و نیز امنیت شغلی آنان را به خطر بیندازد.

عکس از آرشیو

شرکت حفاری شمال که از سال گذشته تاکنون در چند نوبت صدها تن از کارگران را اخراج کرده است به نوشته خبرگزاری کار ایران(ایلنا) هنوز دستمزد حدود دو هزار کارگر باقیمانده را پرداخت نکرده است.

 طرح تحقیق و تفحص درباره وضعیت شرکت حفاری شمال در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته. قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرگزاری ایلنا گفته است مدیرعامل کارخانه باید در مجلس حاضر شود و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

این شرکت سال گذشته حدود ۱۵۰ کارگر باسابقه را اخراج کرد و در سال جاری نیز صدها کارگر آن در چند نوبت اخراج شده‌اند.

کارگران حفاری شمال در یک سال گذشته بارها در اعتراض به تعویق دستمزدها و اخراج دسته‌جمعی تجمع و راهپیمایی کرده‌اند.

در اردیبهشت سال جاری کارگران این شرکت که در آن زمان تعداشان ۳ هزار تن بود به عدم پرداخت دستمزد فروردین و ملحقات مزد سال ۹۴ و  ۹۵ خود اعتراض کردند.

زمزمه موج جدید اخراج‌ها از اردیبهشت ۹۶ آغاز شد. در خرداد ۹۰ تن از کارگران اخراج شدند. در آن زمان مدیر منابع انسانی شرکت از بازنگری در چارت سازمانی برای «تجدید نظر در وضعیت نیروهای مازاد» خبر داده بود.

اخراج ۹۰ کارگر بومی این شرکت در ۵ خرداد اعتصاب و راهپیمایی کارگران در بهشهر و تجمع مقابل فرمانداری را در پی داشت.

سید خالق سجادی فرماندار بهشهر در آن زمان در پاسخ کارگران معترض گفته بود علت اخراج کارگران بومی برنده ‎نشدن شرکت خفاری شمال در مناقصه است.

کارگران اخراجی اعلام کردند موضوع اخراج را از طریق سازمان بازرسی کشور دنبال خواهند کرد.در شهریور ۹۶ نیز ده‌ها تن دیگر از کارگران  شرکت اخراج شدند.

به گفته کارگران حفاری شمال، قراردادهای کار آنان که قبلا یک ساله بود اکنون سه ماهه است و در پایان مدت کار بسته می شود، به این ترتیب که کارگران ابتدا سه ماه کار می‌کنند و در نودمین روز، قرارداد مربوط به سه ماه گذشته امضا می‌شود.

شرکت حفاری شمال فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. سال ۱۳۸۷ به شرکت سهامی عام تبدیل شد و یک سال بعد سهام آن در بازار بورس تهران به فروش گذاشته شد.

کارگران شرکت حفاری شمال در «سکوی دریایی امیرکبیر» واقع در دریای خزر کار می‌کنند. سکوی دریایی امیرکبیر یک سکوی نیمه شناور است که سال ۱۳۸۰ با هدف حفاری و اکتشاف نفت و گاز در دریای خزر ایجاد شده و در ۲۵۰ کیلومتری ساحل خزر قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.