ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازدید از اوین: کمیسیون حقوقی و قضایی می‌تواند، مجمع نمایندگان استان تهران نه

یک نماینده مجلس هدف از طرح درخواست بازدید از زندان اوین را ایجاد شفافیت و تقویت اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت دانست که قاعدتا نباید به نامه‌نگاری و طی روند اداری پیچیده نیازمند باشد.

یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ماه، در قرنطینه زندان اوین جان باخته است (سینا قنبری). مسئولان دستگاه قضایی می‎گویند او خودکشی کرده و فیلمش هم موجود است. محمود صادقی، نماینده تهران که پیگیر وضعیت بازداشت‌شدگان است در توییتر خود نوشته «طبق اعلام بستگان یکی از بازداشت‌شدگان که در زندان فوت کرده، او طی چند تماس باخانواده‎اش اظهار داشته مسئولان، او و دیگر بازداشتی‌ها را مجبور به خوردن قرص‎هایی می‌کردند که حال‌شان را بد می‌کرده …»

وضعیت بازداشتگاه‌ها در ایران/ کارتون از اسد بیناخواهی

در این شرایط و در حالی که عده‎‌ای از نمایندگان خواستار بازدید از زندان اوین هستند، محمدجواد فتحی، نایب رییس نخست مجمع نمایندگان استان تهران (از جمله گروه‎های خواهان بازدید از اوین)، گفته است این بازدید با هدف «شفافیت» و «تقویت اعتماد عمومی» صورت می‌گیرد: «هدف از بازدید از زندان اوین شفافیت و تقویت اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت است.»

فتحی در عین حال ضمن تاکید بر احتمال موافقت با درخواست این مجمع نمایندگان برای بازدید از زندان‌ها، گفته است این بازدیدها نباید نیازمند طی روند اداری پیچیده باشند: «قاعدتا این بازدیدها نباید به نامه‌نگاری و طی روند اداری پیچیده نیازمند باشند، چرا که نماینده مجلس می‌تواند در تمام امور کشور ورود، اظهارنظر و دخالت کند و آنچه در این مورد قرار است اتفاق بیفتد، مصداق دخالت نیست.»

در حالی که گفته می‎شود با درخواست کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای بازدید برخی نمایندگان از زندان اوین موافقت شده است، مقام‌های قضایی هنوز پاسخی به درخواست مشابه مجمع نمایندگان استان تهران نداده‌اند.

محمدجواد فتحی روز چهارشنبه ۲۷ دی با اشاره به موافقت با درخواست کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای بازدید از زندان اوین و ملاقات با بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر، در واکنش به علت بی‌پاسخ ماندن (عدم موافقت با) درخواست مشابه از سوی مجمع نمایندگان تهران، به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: «تاکنون این موافقت صورت نگرفته اما حتما در آینده با درخواست مجمع نمایندگان هم موافقت می‌شود.»

این نماینده مجلس با تاکید بر تقدم زمانی درخواست فراکسیون حقوق شهروندی و مجمع نمایندگان استان تهران نسبت به درخواست کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای بازدید از زندان‌ها گفته است: «طبیعتا ما نمی‌توانیم و نباید نیت‌خوانی کنیم. باید تا چند روزه آینده نیز منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.»

روز گذشته (سه‎شنبه ۲۶ دی) و در واکنش به انتشار خبر موافقت مقامات قضایی با بازدید گروهی دستچین شده از نمایندگان مجلس از زندان اوین، رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین‎الملل به زمانه گفت: «بازدید نمایندگان مجلس از بازداشتگاه اوین یک قدم مثبت است اما نگرانی از وضعیت بد بازداشتگاه‌ها در ایران به حدی جدی است که عفو بین‎الملل ماه‌هاست -و به‌خصوص در جریان همین اعتراضات اخیر هم- بر این خواسته تاکید کرده که مقامات ایران باید امکان یک بازدید مستقل از سوی بازرسان بین‌المللی را فراهم کنند.»

  • بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.