ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجرای حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی به تعویق افتاد

منابع حقوق بشری مطلع شده‎اند اجرای حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی، نوجوانی که از سن ۱۴ سالگی به اتهام قتل زندانی و به اعدام محکوم شده، متوقف شده است.

منابع حقوق بشری مطلع شده‎اند اجرای حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی، نوجوانی که از سن ۱۴ سالگی به اتهام قتل زندانی و به اعدام محکوم شده، متوقف شده است. این چهارمین باری بود که ابوالفضل چزانی برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل می‌شد؛ اتفاقی که خود مصداق شکنجه و رفتاری غیرانسانی با فرد زندانی است.

کارتون از مانا نیستانی

این محکوم به اعدام، روز دوشنبه ۲۵ دی ماه به سلول‌های انفرادی زندان مرکزی قم منتقل شده بود و قرار بود روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه اعدام شود.

سازمان عفو بین‎الملل اما روز سه‎شنبه ۲۶ دی ماه، با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران خواسته بود روند اجرای حکم اعدام این جوان را که اکنون ۱۹ سال دارد، متوقف کند: عفو بین‌الملل: اعدام نوجوان ایرانی را متوقف کنید

سه مقام حقوق بشرى سازمان ملل هم خواستار توقف اجرای این حکم شده بودند: عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه درباره اعدام‌های فراقضایی، شتابزده و خودسرانه، و رنه وینتر، دبير كميته حقوق کودک سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک خواستار از جمهوری اسلامی خواسته بودند اعدام ابوالفضل چزانى شراهی را فورا متوقف کند.

کارشناسان سازمان ملل همچنین مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل ادامه صدور و اجراى احكام اعدام عليه متخلفان نوجوان مورد انتقاد و سرزنش شديد قرار دادند.

ابوالفضل چزانی شراهی شهریور سال ۱۳۹۳ از سوی شعبه یک دادگاه کیفری استان قم به اعدام محکوم شد. این حکم در آذر ماه سال ۹۳ از سوی شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور تایید شد.

این جوان متهم است با وارد آوردن ضربات مهلک چاقو به یک مرد، در جریان یک نزاع و وقتی خود ۱۴ بیشتر نداشته، او را کشته است.

در جریان رسیدگی به پرونده ابوالفضل چزانی شراهی، دادگاه کیفری استان قم با ارجاع به ماده ۱۴۷ قانون مجازات اسلامی اعلام کرده بود متهم از حیث تاریخ قمری «بالغ» بوده و سزاوار مجازات مرگ است.

در ماده ۱۴۷ قانون مجازات اسلامی سن مسئولیت کیفری برای دختران و پسران، به ترتیب ۹ سال تمام و ۱۵ سال تمام قمری تعیین شده است.

به گزارش عفو بین‌الملل دادگاه همچنین به نظریه پزشکی قانونی استناده کرده که در آن اعلام شده ابوالفضل چزانی شراهی از «رشد عقلی» کافی برخوردار بوده است.

جمهوری اسلامی با وجود تعهدات بین‎المللی خود همچنان کودکان و نوجوانانی را که زیر سن قانونی مرتکب جرایم مشمول مجازات اعدام می‌شوند -پس از ۱۸ ساله شدن‌شان- اعدام می‌کند.

در تازه‎ترین نمونه این ماجرا صبح روز پنجشنبه ۱۴ دی ماه، حکم اعدام امیرحسین پورجعفر که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشت اجرا شد. او در پرونده تجاوز، قتل و سوزاندن جسد ستایش قریشی، دختر هفت ساله افغانستانی ساکن ایران، گناهکار شناخته شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.