ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دمشق: حمله به عفرین تجاوز ارتش ترکیه محسوب می‌شود

دولت سوریه در مورد احتمال عملیات نظامی ترکیه در عفرین، منطقه تحت کنترل کردها در شمال غرب سوریه، هشدار داد.

دولت سوریه در مورد احتمال عملیات نظامی ترکیه در عفرین، منطقه تحت کنترل کردها در شمال غرب سوریه، هشدار داد.

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه

به‌گزارش رویترز، آنکارا در روزهای اخیر بارها اعلام کرده است که حمله ارتش ترکیه به عفرین، یکی از سه منطقه‌ تحت کنترل کردها و متحدانشان در شمال سوریه نزدیک است. آمریکا پیش از این اعلام کرده بود به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF)، به‌رهبری شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) کمک خواهد کرد که «نیروی امنیتی مرزی» با ۳۰ هزار نفر تشکیل دهند؛ همین موضوع نگرانی مقام‌های ترکیه را برانگیخته است.

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه این کشور پنج‌شنبه ۱۸ ژانویه / ۲۸ دی گفت: «ما به دولت ترکیه هشدار می‌دهیم که اگر عملیات جنگی را در منطقه افریون آغاز کند، این اقدام به‌عنوان تجاوز از سوی ارتش ترکیه تلقی می‌شود.»

او افزود: «هرگونه اقدام نظامی ترکیه با برخورد مناسبی از سوی سوری‌ها مواجه خواهد شد.»

روز گذشته، چهارشنبه ۱۷ ژانویه / ۲۷ دی، حزب اتحاد دموکراتیک، از احزاب اصلی کرد سوریه از قدرت‌های جهانی خواست تا نگذارند ترکیه منطقه عفرین در شمال سوریه را بمباران کند. این حزب که به‌عنوان بازوی سیاسی «یگان‌های مدافع خلق» شناخته می‌شود، در بیانیه خود گفت: «ما جامعه جهانی را فرامی‌خوانیم که (…) مسئولیت خود را در قبال جان یک میلیون نفر ساکن عفرین بپذیرد.»

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه صبح پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ترکیه اعلام کرد که ترکیه آماده مداخله نظامی در سوریه است. او گفت: «ما در عفرین دخالت می‌کنیم. همچنین علیه تهدیدات در شرق فرات نیز تدابیری اتخاذ خواهیم کرد.»

چاووش‌اوغلو تأکید کرد که ترکیه در این زمینه با روسیه هماهنگ شده است.

از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق»، متشکل از کردهای سوریه و متحدان‌شان، در شمال این کشور مناطق خودمختار ایجاد کرده‌اند. آن‌ها پس از اتحاد با آمریکا حوزه نفوذ خود را برای مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) گسترش دادند، هر چند که واشنگتن مخالف برنامه‌های آن‌ها در مورد خودمختاری است.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را بخشی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند. فعالیت پ‌ک‌ک در ترکیه ممنوع است و دولت ترکیه از سال ۱۹۸۴ تا کنون با این حزب در جنگ است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.