ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت دومای روسیه با ائتلاف‌سازی نظامی ایران در خاورمیانه

مقام پارلمان روسیه، خامنه‌ای و مشاور عالی‌اش را به اجلاس آستانه به عنوان مرجع حل بحران سوریه ارجاع داده. او یادآوری کرده که روسیه در برجام پشت ایران را خالی نکرد.

دستیار و مشاور رهبر جمهوری اسلامی پیشنهاد داده که ایران برای مقابله با آمریکا در خاورمیانه یک ائتلاف نظامی ایجاد کند. دومای روسیه اما مخالفت کرده و می‌گوید در حال حاضر چنین ضرورتی وجود ندارد. لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه  در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» مقامات ایرانی را به اجلاس آستانه به عنوان مرجع حل اختلافات بین طرفین جنگ داخلی روسیه ارجاع داده است.

«دوما» (پارلمان) روسیه (عکس: از آرشیو)

دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در یک برنامه تلویزیونی که ۲ بهمن از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد از تلاش ایران برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در منطقه خاورمیانه برای مقابله با ایالات متحده آمریکا خبر داده بود. سردار پاسدار رحیم صفوی با اشاره به حضور ۲۰ تیپ از نیروهای شبه‌نظامی عراق موسوم به حشد شعبی، از کشورهای عراق و پاکستان به عنوان شرکای نظامی ایران در ائتلاف بر ضد آمریکا نام برده و گفته بود:

«ایران درصدد است تا با هوشمندی کامل در مقابل ائتلاف آمریکا ائتلاف‌سازی کند، باید بتوان به سمت ائتلاف با پاکستان و عراق بر ضد تشنج و تروریست پیش رفت.»

پنجشنبه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن، یک روز بعد از بازتاب سخنان سردار صفوی در رسانه‌های داخلی، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» گفته است ایجاد یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه با مشارکت ایران ضرورتی ندارد:

«فکر می‌کنم ایجاد یک ائتلاف نظامی ضروری نیست. ما با همکاری ایران با تروریسم بین‌المللی در سوریه مبارزه کردیم. ایران را هم در مذاکرات صلح آستانه شرکت دادیم.»

این مقام پارلمانی روسیه در ادامه این سخنان گفته است:

«روسیه در موضوع برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نشان داده که شریک قابل اعتمادی برای ایران است. تهران باید با ما در جهت عادی‌سازی شرایط سوریه همکاری کند. در هرحال، قطعاً همکاری تنگاتنگ ما با ایران همچنان ادامه خواهد داشت.»

رسانه‌های داخلی درباره پیشنهاد مشاور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ایجاد ائتلاف نظامی با روسیه سکوت کرده و فقط از پاکستان و عراق نام برده بودند. روسیه در اوت ۲۰۱۶ (مرداد ۹۵) برای بمباران مواضع داعش در دیرالزور از پایگاه هوایی نوژه در همدان استفاده کرده بود. در آن زمان کریس گارور، سخنگوی نیروهای آمریکایی در بغداد، گفته بود  روسیه مقامات آمریکایی را از این اقدام مطلع کرده بود. با این‌حال وزارت خارجه آمریکا از این اقدام روسیه اظهار تأسف کرده بود. وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد که تهران و مسکو توافقنامه‌ای را امضا کرده‌اند که به روس‌ها اجازه می‌دهد بمب‌افکن‌های راهبردی خود را در پایگاه شکاری «نوژه» همدان مستقر کند.

دو هفته پیش ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد یک گارد مرزی جدید با ۳۰ هزار نفر در مرزهای شمالی سوریه مستقر کند. به گفته سرهنگ دیلن، سخنگوی ائتلاف نیمی از اعضای نیروی جدید را شبه‌نظامیان گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» تشکیل می‌دهند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، هم چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده به حضور نظامی خود در سوریه ادامه خواهد داد.

هنگامی که سه سال پیش برای نخستین بار ائتلاف نظامی آمریکا با حضور ۱۰ کشور جهان برای مقابله با داعش در سوریه و عراق تشکیل شد، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده سپاه پاسداران این ائتلاف را «پوچ» و «تلاش آمریکا از سر ناامیدی» خوانده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.