ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه خامنه‌ای درباره محدود کردن فضای مجازی از زبان جنتی

آنچه که در جلسه رهبر جمهوری اسلامی با کارشناسان فضای مجازی مقرر شده را رئیس خبرگان رهبری بیان می‌کند: به جای انسداد شبکه‌های مجازی، کاهش سرعت اینترنت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری از برگزاری جلسه‌ گروهی از «کارشناسان فضای مجازی» با رهبر جمهوری اسلامی خبر داده است. چکیده و جمع‌بند آنچه که در این جلسه برای سانسور شبکه‌های اجتماعی مقرر شده را می‌توان از زبان احمد جنتی شنید. رئیس مجلس خبرگان رهبری می‌گوید فضای مجازی مسدود نشود، اما با کاهش سرعت اینترنت محدود گردد.

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری پنجشنبه ۵ بهمن از برگزاری جلسه‌ عده‌ای از کارشناسان با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره نقشی که شبکه‌های اجتماعی در سازماندهی اعتراضات دی ۹۶ ایفا کردند خبر داده است:

«روز سه‌شنبه [۳ بهمن] رهبر انقلاب با جمعی از کارشناسان فضای مجازی جلسه‌ای داشتند و مسائل این فضا را بررسی کرده‌اند. امروز باید مشخص شود که چه کسی باید این فضا را سر و سامان دهد. در موضوع فضای مجازی نیازمند یک تحول هستیم و باید افراد ناتوان در این امر را کنار بگذاریم.»

چکیده آنچه که در جلسه رهبر جمهوری اسلامی با کارشناسان درباره سانسور شبکه‌های اجتماعی گفته شد را احمد جنتی به این شکل بیان می‌کند:

«اگر فضای مجازی کنترل شده بود، هرگز وقایع اخیر رخ نمی‌داد. بنده اعتقادی به مسدود کردن کامل این فضا ندارم اما واقعیت امر این است که در تمامی کشورها این فضاها محدود می‌شود.»

رئیس مجلس خبرگان رهبری خبر داده که به زودی قرار است محدودیت‌های بیشتری بر شبکه‌های مجازی اعمال شود، اما بلاتکلیفی و سردرگمی هم در جمع مشاوران رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد:

«قرار است یک حرکتی انجام دهند. اما مهم این است که باید بدانیم چه باید کرد و چه کسی باید این کار را انجام دهد.»

احمد جنتی می‌گوید علی خامنه‌ای و مشاورانش به این نتیجه رسیده‌اند که باید تغییراتی در دستگاه سانسور اینترنت به وجود بیاید:

 «باید افرادی را که ناتوان هستند تغییر داده و افراد توانا را مورد استفاده قرار دهیم. پس باید تحولاتی در این تشکیلات به‌وجود بیاید.»

در این سردرگمی‌ها، کاهش سرعت اینترنت راهکاری‌ست که رئیس خبرگان رهبری پبشنهاد می‌دهد:

«می‌توانستند آن را جلوتر کنترل کنند و نگذارند این‌قدر سرعت آن بالا برود [...] ما کلاً نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم، این نشدنی است، ولی می‌توانیم [سرعت] آن را کم بکنیم.»

حسن روحانی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود بعد از اعتراضات دی ماه گفته بود یکی از دستاوردهای دولت او این است که بعد از سرکوب اعتراضات، مانع از فیلترینگ دائمی شبکه‌های اجتماعی شده است. دولت می‌گوید از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توان به کسب و کار رونق داد.

احمد جنتی در بخش دیگری از سخنانش به «فساد بانکی»، «مشکلات معیشتی و اقتصادی» به عنوان یکی از دلایل اعتراضات اشاره کرده و گفته است: «گرسنگی و فقر هم حدی دارد و باید به آن رسیدگی شود.»

همزمان با جلسه‌ای که سه‌شنبه گذشته با علی خامنه‌ای درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در سازماندهی اعتراضات برگزار شد، وزارت کشور هم گزارشی درباره علل وقوع اعتراضات دی ۹۶ به حسن روحانی ارائه داد. در این گزارش گفته شده که اعتماد عمومی [به نظام] در ایران کاهش یافته، سازمان‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی کارآمدی خود را از دست داده‌اند و اگر تحول عمیقی اتفاق نیفتد، اعتراضات ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.