ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادق لاریجانی: فضای مجازی صد در صد خلاف امنیت ملی‌ست

خامنه‌ای می‌گوید رهبری فضای مجازی به دست «فتنه‌گران» افتاده. رئیس قوه قضائیه بعد از نفی فساد سیستماتیک در نظام ولایی، خواهان برخورد دستگاه‌های امنیتی با فعالان شبکه‌های مجازی شده.

رهبر جمهوری اسلامی با گروهی از مسئولان و کارشناسان جلسه‌ای درباره نقش فضای مجازی در سازماندهی اعتراضات دی ۹۶ برگزار کرده است. همزمان هیأت رئیسه خبرگان رهبری نیز در جلسه جداگانه‌ای اعتراضات مردمی را به بحث گذاشته. قضاوت‌ها یکسان است: احمد جنتی، رئیس خبرگان رهبری می‌گوید فضای مجازی بلای جان نظام شده و احمد خاتمی هم فضای مجازی را با سگ هار مقایسه کرده. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز پس از نفی فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی اعلام کرده که «فضای مجازی صد در صد مخالفت امنیت ملی» است.

رئیس قوه قضائیه می‌گوید شبکه‌های مجازی خلاف امنیت ملی است. (عکس: آرشیو)

رئیس قوه قضائیه پنج‌شنبه ۵ بهمن در نشست رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان سراسر ایران وجود فساد سیستماتیک در ایران را رد کرد. او پیشنهاد داد که در مبارزه با مفاسد اقتصادی در جمهوری اسلامی «یک مسیر اعتدالی» در پیش گرفته شود:

«برخی از وجود فساد سیستماتیک در کشور سخن می‌گویند که ما به هیچ عنوان این موضوع را قبول نداریم. باید در برخورد با فساد یک مسیر اعتدالی را طی کنیم. اطلاع‌رسانی مفاسد اقتصادی پیش از رسیدگی قضایی از دو حال خارج نیست: یا جنبه سیاسی دارد یا ناشی از اشتباه است.»

رئیس قوه قضائیه در ادامه این سخنان با اشاره به حساسیت فضای مجازی و لزوم توجه به آن گفت:

«فضای مجازی در کشور ما به شکلی که امروز اداره می‌شود، صد درصد خلاف امنیت ملی است. دشمنان با دستیابی به ذائقه مخاطبان می‌توانند ضمن انواع شایعه‌پراکنی‌ها علیه نظام و امنیت کشور اقدام کنند.»

احمد جنتی پنجشنبه ۵ بهمن همزمان با سخنان رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که دو روز قبل علی خامنه‌ای با حضور گروهی از مقامات جمهوری اسلامی و کارشناسان نشستی برای چاره‌جویی درباره شبکه‌های مجازی برگزار کرده است. رئیس مجلس خبرگان رهبری خبر داده که به زودی قرار است محدودیت‌های بیشتری بر شبکه‌های مجازی اعمال شود، اما بلاتکلیفی و سردرگمی هم در جمع مشاوران رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد. ظاهراً در این جلسه حاضران به این نتیجه رسیده‌‌اند که شبکه‌های مجازی را نمی‌توان مسدود کرد، فقط باید از سرعت اینترنت کاست.

رئیس قوه قضائیه در سخنانی که پنج‌شنبه ۵ بهمن ایراد کرد، گفته است:

«ما هرگز قائل به بستن فضای مجازی نیستیم بلکه می‌گوییم باید خودمان مسیری امن ایجاد کنیم تا شهروندانمان حق انتخاب داشته باشند و مجبور نباشند که به اضطرار در مسیری که اختیار آن با دشمن است حضور یابند.»

صادق لاریجانی نیز مانند احمد جنتی با اشاره به جلسه دو روز پیش با رهبر جمهوری اسلامی، از چاره‌اندیشی مسئولان درباره نحوه سانسور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خبر داده و گفته است:

«این معضل باید هر چه سریع‌تر حل شود و در کنار آن همه دستگاه‌های امنیتی موظف‌اند با سرشاخه‌های داخلی که در فضای مجازی اقدام به همکاری با دشمنان و بیگانگان می‌کنند برخورد کنند.»

احمد خاتمی پس از نشست پنجشنبه ۴ بهمن هیأت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان برای بررسی اعتراضات سراسری دی ۹۶ از نگرانی رهبر جمهوری اسلامی خبر داده و گفته بود که علی خامنه‌ای معتقد است رهبری فضای مجازی را «فتنه‌گران» در دست گرفته‌اند. احمد خاتمی، سخنگوی هیأت رئیسه خبرگان، فضای مجازی را با یک یک سگ هار مقایسه کرده و گفته است: «اگر رها شود دوباره گاز می‌گیرد.»

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) 25. Januar 2018

وزارت کشور در گزارشی که درباره علل وقوع اعتراضات دی ۹۶ به حسن روحانی ارائه داده اعلام کرده که اعتماد عمومی [به نظام] در ایران کاهش یافته، سازمان‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی کارآمدی خود را از دست داده‌اند و اگر تحول عمیقی اتفاق نیفتد، اعتراضات ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    طبیعیه، تمام حکومت های جبار و زورگو و سرکوبگر که میدونن مورد نفرت ملت خود قرار دارند از فضای مجازی میترسند.

  • دانیال

    به هر حال حکومت در شرایطی که احساس خطر کند محدودیت اعمال خواهد کرد، متخصصین و کارشناسان باید اپلیکیشن هایی را طراحی کنند که بدون واسطه و نیاز به سرور مستقبما گوشی ها را به یکدیگر متصل کنند

  • کوین

    شعار هر ایرانی : عزل دو لاریجانی