ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارن وفاداری: اموال دوتابعیتی‌ها همواره در خطر فروخته شدن است

این زندانی زرتشتی دوتابعیتی به سرمایه‌گذاران با تابعیت دوگانه هشدار داده که جمهوری اسلامی می‌تواند با استناد به ماده ۹۸۹ قانون مدنی از آن‌ها سلب مالکیت کند.

کارن وفاداری از شهروندان زرتشتی دوتابعیتی که در زندان به سر می‎برد و همسرش هم زندانی است، در نامه‌ای به شهروندان دوتابعیتی هشدار داده هرگز روی تابعیت دوم خود حساب نکنند.

کارن وفاداری و آفرین نیساری، زرتشتیان دوتابعیتی زندانی در ایران

کمپین حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه ۱۱ بهمن/۳۱ ژانویه از دریافت نامه‌ای از کارن وفاداری در تاریخ ۲۱ ژانویه خبر داده که در زندان اوین تهران نوشته شده است.

در این نامه آمده است که حکم زندان او هفته پیش توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی در دادگاه انقلاب صادر شده است.

او در این نامه نوشته است: «برای نخستین بار در تاریخ قضایی ایران شخص بنده با ماده ۹۸۹ قانون مدنی که در سال ۱۳۰۳ تدوین شده محکوم شده‌ام. شوربختانه این که به هیچ‎کس از جمله بنده و وکیل اینجانبان (اشاره به همسرش که او هم در حبس است)، چنین تفهیم اتهامی نشده و از چنین قانونی بی‌اطلاع بودیم.»

ماده ۹۸۹ قانون مدنی ایران می‌گوید: «شهروند ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ ۱۲۸۰ خورشیدی شهروندی یک کشور دیگر را کسب کرده باشد، آن شهروندی کان لم یکن بوده و فقط تابعیت ایران به رسمیت شناخته می‌شود و در عین حال کلیه اموال غیرمنقول او با نظارت مدعی العموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش، قیمت آن به او داده خواهد شد.»

کارن وفاداری تاکید کرده است: «این موضوع به این معناست که چه برای من، چه برای همسرم و چه برای تک‌تک شما عزیزان دوتابعیتی زرتشتی که به خاطر عشق به میهن و با هدف سرمایه‌گذاری به کشور بازگشته‌اید، همواره خطر از دست دادن املاک و دارایی‌ها و اجبار به ترک کشور وجود دارد. در نتیجه دیگر دوتابعیتی بودن نه تنها منزلتی برای شما هم‌کیشان به حساب نمی‌آید، بلکه خطر اعمال ماده منسوخ ۹۸۹ را نیز به همراه خواهد داشت.»

پیش از این در تاریخ ۲۸ دی ماه سال ۹۵، حسین نقوی حسینی، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری که از جریان‌های تندروی اصولگرا شناخته می‌شود گفته بود مطابق قانون دادستان می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم اموال غیر منقول افراد دوتابعیتی را بفروشد و تأکید کرده بود که قانون برای افراد دو تابعیتی مجازات پیش‌بینی کرده است: اصرار نقوی حسینی بر جرم بودن تابعیت مضاعف: دادستان می‌تواند اموال غیرمنقول‌شان را بفروشد

این نماینده مجلس ۱۰ روز پیش از این اظهارنظر، در روز شنبه ۱۸ دی‌ ماه در گفت‌و‌گو با سایت خبری میزان، وابسته به قوه قضاییه گفته بود افراد دو تابعیتی حق داشتن اموال غیرمنقول ندارند. او تابعیت مضاعف را جرم دانسته و گفته بود بر اساس قانون مدنی، افراد دارای تابعیت یک کشور دیگر تابعیت ایرانی خود را از دست می‌دهند و «در اصل یک تابعیتی» هستند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران دادگاه به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی کارن وفاداری و آفرین نیساری، همسر او را به ترتیب به ۲۷ و ۱۶ سال زندان محکوم کرده است.

کمپین حقوق بشر می‌گوید کارن وفاداری همچنین به ۱۲۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

این زوج زرتشتی ایرانی ـ آمریکایی که گفته می‎شود برای پیگیری اموال موروثی خود به ایران بازگشته بودند و به عنوان مدیران و مؤسسان گالری و بنیاد فرهنگی «آن» شناخته می‎شوند، تیر ماه سال ۹۵ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این دو پس از پنج ماه نگهداری در سلول‌های انفرادی بند ۲ ـ الف به بند عمومی منتقل شدند و قرار بازداشت آنها پس از ۱۷ ماه به قرار وثیقه ۱۰۰ میلیارد تومانی تبدیل شد.

کارن وفاداری و آفرین نیساری در ماه‌های اول بازداشت‌شان به اتهام‌هایی چون داشتن الکل در منزل و معاشرت با دیپلمات‌های خارجی، جاسوسی و همکاری با دشمنان دولت و حتی باز کردن «مرکز فساد» (خانه‌شان) متهم شدند اما بر اساس نامه‎ای که از کاته وفاداری، خواهر کارن وفاداری منتشر شده، در جلسات آخر دادگاه، قاضی صلواتی اتهام‌های تازه‎‎ای همچون «تلاش برای براندازی نظام»، «انتخاب و استخدام جاسوسان از طریق سفارت‌های خارجی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» را به موارد اتهامی این زوج اضافه کرده است.

این دو همواره اتهام‎های مطرح شده علیه خود را رد کرده‌اند و گفته‎اند نه تنها مستنداتی مبنی بر صحت اتهامات یاد شده وجود ندارد، بلکه هیچکدام‎شان جرمی علیه امنیت ملی و ضدیت با جمهوری اسلامی مرتکب نشده‌اند.

بازداشت شهروندان دو تابعیتی در ایران امری غیرمعمول نیست و جمهوری اسلامی معمولاً از آن در معاملات سیاسی خارجی خود استفاده می‌کند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.