ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: رژیم گذشته صدای مردم را نشنید و سقوط کرد

روحانی در مقبره خمینی دوران پیش از انقلاب را «سیاه و تاریک» توصیف کرد و گفت مردم «برای همیشه» جمهوری اسلامی را پاس می‌دارند. او گفت رژیم گذشته فکر می‌کرد حکومتش ابدی است.

حسن روحانی در آستانه سالگرد انقلاب به مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی رفت و ضمن دفاع از «آرمان»‌های خمینی، بازگشت به دوران پهلوی را از «محالات» دانست و در همان حال هشدار داد که حکومت‌ها باید صدای انتقاد و اعتراض مردم را بشنوند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در میان حسن خمینی، نوه رهبر انقلاب ایران (راست) و اسحاق جهانگیری، معاون اولش ـ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ در مقبره خمینی

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۱ بهمن در دیدار از مقبره خمینی گفت: «بازگشت به عقب از محالات است، مردم آن روزهای سیاه و تاریک را پشت سر گذاشته‌اند و هیچ کس از نور به ظلمت گذشته برنمی‌گردد.»

روحانی سه اصل «اسلام، ملت ایران و کشور ایران» را اساس دانست و افزود: «همه چیز باید حول این سه محور در چرخش باشد.»

او تأکید کرد که مردم «جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه پاس می‌دارند».

از آن‌جا که اعتراضات سراسری اخیر در ایران در لحن و کلام برخی از مسئولان دولتی و حامیان آن تغییراتی ایجاد کرده، روحانی نیز متأثر از این رویدادها به‌شکل تلویحی هشدارهایی داد.

او گفت: «رژیم گذشته‌ای که فکر می‌کرد سلطنتش مادام‌العمر و حکومت سلطنتی ابدی دارد به این دلیل همه چیز را از دست داد که صدای نقد و نصیحت مردم و صدای مصلحان، ناصحان، علما و بزرگان و فرهیختگان را نشنید.»

رئیس جمهوری اسلامی هم‌آوا با تغییر در گفتار نیروهای حامی دولت، با گوشه چشمی به اعتراضات اخیر گفت: «نقد و اعتراض حق مردم است و هیچ کس نمی‌تواند، ملت بزرگ ایران را از بیان اظهار نظر و نقد و انتقاد و حتی اعتراض باز دارد.»

اعتراضات سراسری از ۷ دی‌‌ سال جاری با شعارهای اقتصادی در مورد شرایط سخت زندگی، گرانی، تورم، و فساد در مؤسسات مالی آغاز شد، اما به تدریج رنگ و بوی سیاسی گرفت و کلیت رژیم سیاسی، ولایت فقیه، شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و دولت حسن روحانی را هدف قرار داد. این اعتراضات به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد و در آن‌ها دست‎کم ۲۵ نفر کشته و بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت شدند.

حسن روحانی، چهار روز پس از این رویدادها در جلسه هیئت دولت واکنش نشان داد و سعی کرد بین اعتراض و «اغتشاش» تفکیک ایجاد کند. این موضع تقریباً موضع تمام جناح‌های حکومتی ایران بود. آن‌ها بدون آن‌که نشان دهند چگونه مخالفان کل حکومت می‌توانند بر اساس قانون دست به اعتراض بزنند، از یک سو از «حق اعتراض» مردم دفاع کردند و از سوی دیگر خواهان مقابله با «اغتشاشگران» شدند.

حسن روحانی در همین زمینه گفت: «رژیم گذشته صدای اعتراض مردم را هم نشنید و  فقط یک صدا شنید و آن انقلاب مردم بود. برای حکومتی که فقط می‌خواهد صدای انقلاب را بشنود، بسیار دیر است. حکومت‌ها باید صدای نصیحت، خواست، مطالبه، انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند.»

با این حال او در این‌باره به خمینی استناد کرد و گفت: «امام به خوبی آن رژیم را می‌شناخت که یک نفر بود و فکر می‌کرد به‌ جای همه ملت باید فکر کند و به جای همه ملت باید فرمان دهد و همه آن‌هایی که به‌عنوان مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشکری بودند، جز نوکری، جان‌نثاری و مطیع اوامر شاهانه، سخن دیگری نداشتند.»

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۰ بهمن، مهدی کروبی، یکی از رهبران جنبش اعتراضی در سال ۱۳۸۸ که از هفت سال پیش تاکنون در حصر خانگی‌ است، در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای از قدرت مطلقه او انتقاد کرد و از او خواست تا به جای انتقاد از دیگران پاسخگوی اشتباهاتش باشد.

او ضمن هشدار به خامنه‌ای نسبت به اعتراضات سراسری اخیر، در این نامه نوشت: «سه دهه است که شما در رأس نظام قرار دارید (...) در این سه دهه بخش مهمی از نیروهای اصیل انقلاب را کنار گذاشتید تا سیاست‌های مورد نظرتان را اجرا کنید و امروز با نتایج همان سیاست‌ها مواجه هستید.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مریم

    شما هم که گوشها وچشم هایتان را بسته اید فقط دهانتان برای دروغگویی باز است

  • ایرانی

    تاریخ کار خودش را میکن دستو پا نزنید حرمت در میان حاکم وملت با این کشتاری که شما در دی ماه ۹۶ کردید به طور کامل از بین رفت واز این به بعد مردم به راه خود میرون

  • مرد ازاد

    فقط یه معجزه میتونه ایران را به مسیر درست برگردونه و اون حذف سپاه از تمام معادلات کشور است سپاهی که کنترل نفت و اقتصاد و سیاست و فرهنگ را به طور کامل در دست گرفته است این معجزه یا توسط مردم باید صورت بگیره یا نیروی خارجی .

  • Nader

    زیباکلام، : آقای عارف و بسیاری از اصلاح‌طلبان دچار یک اعتماد به نفس کاذب شده‌اند. آقای عارف چنان از انتخابات سال 98 صحبت می‌کنند که انگار تنها مساله مهم آنها انتخابات و رد صلاحیت‌هاست!. انگار ایشان در کره ماه یا سوئیس زندگی می‌کنند.! ایشان اصلا متوجه این نیستند که معترضین هیچ توجه، ارزش و ....احترامی برای اصلاح طلبان قائل نبودند.

  • Hasani

    شما روی محمد رضا و رضا پهلوی را سفید کردید. مردم به روحشان صلوات میفرستند!

  • faryad

    حسن روحانی: ماجرا تمام شد!! نه برادر. چیزی تمام نشده. جریان ازادیخواهانه و ضد دیکتاتوری مردم ایران از ۱۴۰ سال پیش شروع شد ولی هربار توسط آخوندها سرکوب شد.. نوری در انزمان با بپا کردن حکومت مشروعه در نهایت باعث سرکوب آزادیخواهان و برگشت دیکتاتوری شد. در ۱۳۳۰ کاشانی در مقابل مصدق ایستاد تا به شکست حرکت ملی مردم ایران شود و به ترور فاطمی و تبعید مصدق انجامید. در سال ۵۷ نیز آخوند بر موج نا رضایتی مردم سوار شدند و با سرکوب و ترور مردم بحکومت فساد ادامه داده و باعث جنگ و بمب و موشک و حمله بسفارتها و بباد دادن میلیاردها پول و ورشکستگی کشاورزی و صنعت و خشکی رودخانه ها و دریاچه هاو....شدند..... ولی بدانند عاقبت مبارزه مردم به برقراری دموکراسی و حکومت پارلمانی و حکومت عقل و برنامه ریزی و جدایی دین از سیاست مثل ژاپن و کره و مالزی و هند و ...خواهد انجامید.

  • Farid

    معاون وزیر نفت از فروش ۴۰ میلیارد یورو نفت در سال گذشته خبر داد!. خبرگزاری ایلنا به نقل از امیر حسین زمانی نیا گزارش داده است که ایران مشکلی بابت دریافت پول فروش نفت به اروپا، هند و آسیا ندارد. به گفته او ایران هیچ مطالبه‌ای بابت فروش نفت ندارد و همه طلب‌های خود را دریافت کرده است. پس اینهمه پول را به کی داده اید!؟ همه رفته سوریه و یمن و هزینه اهدای بیمارستان در کشور اذربایجان و کربلا و کارخانه موشک سازی لبنان و اسلحه سازی سودان و یا جیب گشاد انواع و اقسام نهادها و نیروهای امنیتی و یا صرف بسیج سوریه و عراق شده و یا صرف خانه سازی در ونزویلا شده...؟!

  • روزبه

    ۱- پس صدای من رو بشنو. جمهوری اسلامی نه. ۲- مردم "آزادند " اعتراض کنند . اما حق انتخاب و تغییر ندارند و سر از زندان یا قبرستان در میاورند. ۳- مردم «جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه پاس می‌دارند». اگر اینقدر از خودتون مطمئنید یک رفراندم تحت نظارت بین المللی بزار ید.

  • جهان

    رژیم گذشته صدار را نشنید شما که صدا ها را در گلو خفه کرده اید و صاحب صدایی باقی نگذاشته اید ، شرم هم خوب چیزیست که در حکومت ولایت وقیح شرم معنی و مفهومی ندارد