ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیر عامل توتال: با نقض برجام، رابطه شرکت‌های اروپایی با ایران مشخص شود

پویانه می‌گوید منابع نفتی جهان در حال اتمام است. او که از پیشرفت پروژه مشترک با ایران رضایت دارد، از رایزنی با اتحادیه اروپا درباره تضمین سرمایه‌گذاری در ایران خبر داده.

مدیر عامل شرکت توتال فرانسه در گفت‌وگو با لوموند از پیشرفت قرارداد توتال با ایران برای بهره‌برداری از میدان نفتی پارس جنوبی خبر داده است. به گفته پاتریک پویانه چنانچه ایالات متحده آمریکا تصمیم بگیرد توافق هسته‌ای را نقض کند، رابطه شرکت‌های اروپایی با ایران به تعریف تازه‌ای نیاز دارد.

شرکت فرانسوی توتال (عکس: آرشیو)

بر اساس تفاهمنامه‌ای که دولت روحانی دوشنبه ۱۲ تیر سال جاری با شرکت توتال منعقد کرده، توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی به کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، سی ان پی سی چین و پتروپارس ایران واگذار شد. ارزش این پروژه که دوره بهره‌برداری از آن ۲۰ سال برآورد شده، ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار است. در این قرارداد پیش‌بینی شده که ۴۰ ماه پس از امضاء توافقنامه، بهره‌برداری اولیه از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شود. میزان سرمایه‌گذاری در فاز نخست این پروژه ۲. ۴ میلیارد دلار اعلام شده است. رئیس‌جمهور آمریکا ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی برای «آخرین بار» تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تمدید کرد. ترامپ گفت چنانچه «نقایص فاجعه‌بار توافق» هسته‌ای برطرف نشود، آمریکا به طور یک‌جانبه از برجام بیرون می‌رود.

پاتریک پویانه مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال در گفت‌وگو با روزنامه لوموند گفته است که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در میدان‌های نفتی انجام نمی‌شود، منابع نفتی جهان رو به کاهش گذاشته و این خطر وجود دارد که از سال ۲۰۲۰ به این سو جهان برای تأمین انرژی از سوخت‌های فسیلی نفت کافی در اختیار نداشته باشد. او در بخشی از این گفت‌وگو که در خبرگزاری رویترز هم بازتاب پیدا کرده با اشاره به قرارداد بهره‌برداری از میدان نفتی پارس جنوبی گفته است:

«پروژه فاز ۱۱  میدان نفتی "پارس جنوبی" بدون تأخیر پیش می‌رود، هرچند تصمیم کنگره آمریکا درباره برجام هنوز به درستی مشخص نشده است.»

شرکت سی ان پی سی چین اعلام آمادگی کرده که چنانچه توتال به دلیل تحریم‌ها تصمیم بگیرد که از ایران خارج شود، سهم ۵۰.۱ درصدی توتال برای سرمایه‌گذاری از فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی و هدایت این پروژه را به عهده بگیرد. سی ان پی سی تاکنون ۳۰ درصد و نفت پارس ۱۹.۹ درصد از حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه را به عهده گرفته بودند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت پس از امضاء این تفاهنامه، توتال و شرکت ان پی سی چین را «دوستان روزهای سخت» خوانده بود. وزیر نفت ایران گفته بود که همکاری ایران و توتال «استراتژیک» است. قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه اما با این تفاهم‌نامه مخالفت کرده بود.

مدیر عامل توتال در گفت‌وگو با لوموند گفته است این شرکت فرانسوی با مقام‌های فرانسوی و اروپایی بر سر تضمین سرمایه‌گذاری در ایران در صورت تحریم‌های احتمالی آمریکا، در حال مشورت است:

«اگر آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند توافق هسته‌ای را نقض و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را مجدداً اعمال کنند، ما با یک چالش جدی مواجه می‌شویم. این موضوع در حد یک احتمال مطرح است و با این‌حال در افق فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های اروپایی با ایران می‌بایست پاسخی برای آن بیابیم.»

ظرفیت میدان گاز و نفت پارس جنوبی ۲ میلیارد متر مکعب گاز و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز برآورد شده است.

وزیر نفت ایران دو روز پیش گفته بود قرارداد توسعه فاز ١١پارس جنوبی طبق برنامه پیش می‌رود و شرکت توتال برای اجرای اين پروژه با حدود ٢٠شرکت ایرانی و خارجی درحال مذاکره است.

در تیر سال جاری قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه از دولت روحانی گلایه کرده بود که بدون اطلاع سپاه و بدون تشریفات مناقصه  قرارداد توتال را به امضاء رسانده است. فرمانده قرارداد خاتم‌الانبیا گفته بود که فاز نخست این پروژه را سپاه هم می‌توانست به انجام برساند.

دولت روحانی از قرارداد توتال همواره به عنوان یکی از ثمرات برجام یاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • navid

    احمد خاتمی‌: «به دستور قرآن در عرصه سیاست بازدارندگی هر چه بتوانیم موشک می‌سازیم ! و هر چقدر بخواهیم بردش را بالا می‌بریم و در این عرصه با هیچ کسی مذاکره نمی‌کنیم و به هیچ دولتی هم حق فضولی نمی‌دهیم. وزیر خارجه فرانسه و دیگران این پنبه را از گوششان بیرون کنند و اگر می‌خواهند برای این موضوع بیایند مذاکره کنند، جوابشان را پیشاپیش می‌دهیم». «حکومت ایران از این حمایت دست برنداشته و نمی‌دارد. ما حزب‌الله را یک گروه با شرف و مدافع حریم وطن می‌دانیم!».

  • faryad

    قاضی در آرژانتین حکم جلب کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، را در ارتباط با پرونده «دست داشتن» حکومت ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ آرژانتین صادر کرد. بمبگذاری ۲۷ تیر ۱۳۷۳ در مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین است. در این انفجار ساختمان هفت طبقه مرکز آمیا فرو ریخت و حدود یکصد شهروند یهودی آرژانتین کشته شدند. برای رئیس جمهور سابق آرژانتین، و ۸ نفر دیگر، با اتهام خیانت به منافع ملی و تلاش برای لاپوشانی حقیقت در رابطه با انفجار آمیا، حکم بازداشت صادر شد. -آرژانتین، در زمان ریاست جمهوری کریستینا کیرشنر با جمهوری اسلامی ایران، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، توافقی به امضاء رساند که دادگاه آن را «خیانت به منافع» ملی می‌داند. -بر مبنای این توافق، که هرگز اجرا نشد، در ازای «برائت» مقامات جمهوری اسلامی ایران از اتهام دست داشتن در انفجار آمیا، قرار بود آرژالنتین نفت ارزان دریافت کند و تکنولوژی هسته‌ای لیزری به ایران بفروشد!. پرونده آمیا بیش از دو دهه پیش گشوده شد و در آن زمان، گروه حزب‌الله لبنان به انجام این بمب‌گذاری و ایران به هدایت آن متهم شدند.