ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر اعدام مجرمان صغیر در ایران را محکوم کرد

در نخستین ماه سال ۲۰۱۸ سه کودک – مجرم در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر می‌پرسد قوه قضائیه چه زمانی به مهم‌ترین ماموریتش که همانا تضمین عدالت است عمل می‌کند؟

دیده‌بان حقوق بشر اعدام سه کودک مجرم در تنها یک ماه را در ایران محکوم کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است به اعدام مجرمان صغیر بدون هیچ‌گونه قید و شرطی پایان دهد و در جهت حذف مجارات اعدام بکوشد. دیده‌بان حقوق بشر می‌پرسد قوه قضائیه چه زمانی به مهم‌ترین ماموریتش که همانا تضمین عدالت است عمل می‌کند؟

مراسم ختم محبوبه مفیدی در مسجدی در نوشهر: نوعروسی که اعدام شد

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۷ فوریه/ ۱۸ بهمن منتشر کرده، به سه مورد اعدام متهمانی که هنگام وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند اشاره کرده:

  • امیر حسین پورجعفر:

متهم به قتل ستایش قریشی، دختر هفت ساله افغان‌تبار مقیم ایران که به قصاص محکوم شده بود، صبح پنجشنبه ۱۴ دی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد. او هنگام وقوع جرم ۱۵ سال داشت و افراد، نهادها و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل خواهان لغو حکم اعدام او شده بودند.

  • علی کاظمی:

کودک – مجرمی که به اتهام قتل ۱۰ بهمن ۹۶ در زندان مرکزی بوشهر به دار آویخته شد. او نیز هنگام وقوع جرم ۱۵ سال سن داشت.

  • محبوبه مفیدی:

او نیز که به عنوان «نوعروس ۱۷ ساله» شناخته می‌شود ۱۰ بهمن ۹۶ در زندان مرکزی نوشهر به اعدام شد. محبوبه مفیدی را در ۱۳ سالگی به عقد مردی درآورده بودند. او متهم بود که در ۱۷ سالگی همسر خود را با همدستی برادر شوهرش به قتل رسانده است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر درباره این اعدام‌ها که تنها در ژانویه ۲۰۱۸ و فقط در یک ماه اتفاق افتاده‌اند گفته است:

«به نظر می‌رسد ایران با اعدام چند کودک و آغازی خونین در سال ۲۰۱۸ تصمیم دارد هر برداشت مثبتی که از اصلاحات سال گذشته در این کشور در قوانین اعدام‌های مربوط به جرایم مواد مخدر اعمال شده بود را از بین ببرد.»

شورای نگهبان الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر را تصویب کرد که بر اساس آن مجازات اعدام برای محکومان جرایم مواد مخدر محدودتر و مشروط می‌شود. این قانون از ۲۳ آبان‌ سال جاری لازم‌الاجرا است. بر اساس این قانون محکومانی که احکام آنها بر اساس قانون قبلی اعدام یا حبس ابد است، می‌توانند درخواست اصلاح حکم بدهند. عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش اخیر خود اظهار امیدواری کرده بود که با محدود شدن مجازات اعدام در ایران، تغییرات مثبتی در وضع حقوق بشر در این کشور ایجاد شود.  که بعضی تحولات در این مشاهده شده که ممکن است به تغییرات مثبتی در وضعیت حقوق بشر بینجامد. جهانگیر در همین گزارش از اعدام ۴۳۵ نفر در سال گذشته در ایران خبر داده بود.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر با توجه به اعدام سه کودک – مجرم در آغاز سال جاری میلادی در ایران این پرسش را مطرح کرده است:

«قوه‌ قضائیه‌  چه زمانی می‌خواهد واقعاً مأموریتش را انجام دهد، عدالت را تضمین کند، و اقدام اسفناک اعدام کودکان را پایان دهد؟»

مجازات اعدام برای مجرمان صغیر فقط در ایران، عربستان سعودی، یمن، پاکستان و یمن اجرا می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر از سال ۲۰۱۲ تاکنون به طور مداوم از جمهوری اسلامی خواسته است به مجازات اعدام مجرمان صغیر پایان دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.