ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر تیلرسون به خاورمیانه یکشنبه آغاز می‌شود

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه عازم پنج کشور خاورمیانه است. بازسازی عراق، مبارزه علیه تروریسم، عملیات نظامی در عفرین، بحران قطر و مسئله بیت‌المقدس محور گفتگوهای او هستند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه ۱۱ فوریه / ۲۲ بهمن سفر خود را به پنج کشور خاورمیانه آغاز خواهد کرد.

رکس تیلرسون
رکس تیلرسون

تیلرسون ابتدا به مصر خواهد رفت و در آنجا درباره انتخابات آتی مصر، سرکوب اپوزیسیون، مسائل حقوق بشری و مبارزه با تروریسم به بحث و گفتگو خواهد پرداخت.

در انتخابات آتی مصر، هیچ رقیبی از مخالفان و منتقدان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور کنونی مجوز حضور پیدا نکردند. تنها رقیب او حامی پیشین این فرمانده سابق ارتش است و اپوزیسیون یکصدا این انتخابات را تحریم کرده است.

مصر همچنین عملیات گسترده‌ای علیه جهادی‌های تندرو در صحرای سینا آغاز کرده.

تیلرسون یکشنبه شب به فرودگاه قاهره وارد می‌شود و سپس از کویت، اردن، لبنان و ترکیه بازدید خواهد کرد.

بازسازی عراق

تیلرسون در کویت ریاست هیأت آمریکایی برای شرکت در کنفرانس ائتلاف بین‌المللی ضدداعش (دولت اسلامی) را برعهده خواهد داشت که ۷۴ کشور عضو آن هستند. موضوع ویژه این کنفرانس بازسازی عراق است.

دولت آمریکا در این کنفرانس هیچ وعده‌ای برای کمک مالی جهت بازسازی عراق نخواهد داد. با این حال ده‌ها شرکت آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

او در این کنفرانس همچنین از شرکای آمریکا خواهد خواست تا به جای تمرکز بر رقابت‌ در سوریه، بر شکست کامل داعش تمرکز کنند.

او با مقام‌های کویتی درباره مسئله حصر قطر نیز به رایزنی خواهد پرداخت.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر پنجم ژوئن / ۱۵ خرداد سال جاری اعلام کردند که برای حفظ منافع ملی خود، مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم، و به دلیل دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان رابطه سیاسی با این کشور ‌را قطع می‌کنند. آن‌ها راه‌های زمینی و حریم هوایی خود را بر روی قطر مسدود کردند. کویت یکی از میانجیگران اصلی حل این بحران بین اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس است.

مهم‌ترین محور گفت‌و‌گوی او در اردن به مسئله روند صلح فلسطین و اسرائیل و بحران پیش‌آمده بر سر بیت‌المقدس (اورشلیم) خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ششم دسامبر / ۱۵ آذر بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت. این تصمیم با واکنش‌های گسترده منفی در جهان روبه‌رو شد.

رسانه‌های اسرائیلی در گزارش خود از سفر تیلرسون یکصدا به این نکته اشاره کرده‌اند که وزیر خارجه آمریکا در سفر به خاورمیانه از اسرائیل بازدید نخواهد کرد.

عملیات ترکیه در عفرین

و بالاخره سفر تیلرسون با بازدید از ترکیه تمام خواهد شد. یکی از مشکل‌ترین گفت‌وگوها با این متحد آمریکا در ناتو صورت خواهد گرفت و تمرکز آن بر عملیات نظامی در منطقه عفرین در شمال سوریه خواهد بود.

آمریکا ضمن اعلام اینکه «نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کند»، از آنکارا خواسته تا این عملیات را به صورت محدود پیش ببرد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اما هدف بعدی را منبج (منبیج) خوانده که دو هزار نیروی آمریکایی در آن مستقر هستند.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران توضیح داده که تیلرسون «از ترکیه خواهد خواست تا در عملیات عفرین و عملیات در راستای مرز با سوریه خویشتن‌داری نشان دهد.» او گفته که «این گفت‌و‌گوها دشوار خواهد بود.»

به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه، تا کنون ۷۰ غیرنظامی، از جمله ۱۳ زن و ۲۱ کودک در عفرین جان داده‌اند. این گروه آمار کشته‌شدگان نیروهای کرد را ۱۳۵ تن و آمار کشته‌شدگان نیروهای ترکیه و ارتش آزاد را ۱۵۸ تن اعلام کرده که در این میان، ۲۲ سرباز ارتش ترکیه نیز کشته شده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.