ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● مجموعه ویژه

بحران قطر

بحران قطر عنوان بحرانی است که محور تازه‌ای از تنش در منطقه ما را مشخص می‌کند. بحران، تازه نیست، اما به تازگی رو آمده است. وقایع‌نگاری بحران در قالب یک پرونده.

بحران قطر عنوان بحرانی است که محور تازه‌ای از تنش در منطقه ما را مشخص می‌کند. بحران، تازه نیست، اما به تازگی رو آمده است.

قطر از زمانی که به یک قدرت اقتصادی مهم در حوزه خلیج فارس درآمده، تن به رهبری عربستان سعودی نمی‌دهد. عدم تبعیت بعد ایدئولوژیک هم دارد. شاخه‌هایی از اسلامیسم سنی افراطی، که ادامه وهابیت نیستند و روایت خود را از سلفی‌گری دارند، در قطر پایگاه و حامی دارند، آن هم با وجود اینکه در این کشور وهابیت پرزورترین جریان مذهبی است. عربستان که خود حامی اسلامیسم سنی است، جریانی چون اخوان المسلین را خوش نمی‌دارد، زیرا اخوان در برابر وهابیت دعاوی ایدئولوژیک خود را دارد. اخوان المسلین اما تکیه‌گاه اصلی مالی و سازمانی خود را در قطر یافته است.

موقعیت جغرافیایی قطر، کشوری با ۱۱۶۲۷ کیلومتر مربع مساحت، ۲,۷ میلیون جمعیت و درآمد سرانه ۱۲۷۶۵۹ دلار (۲۰۱۶، ثروتمندترین کشور جهان). نظام حکومتی کشور سلطنتی مطلقه است. منبع قانون‌گذاری در آن شریعت است.

از نظر ریاض اسلام راستین وهابیت  است، رهبری جهان اسلام و عرب با عربستان سعودی است، و در سیاست خارجی همه کشورهای مسلمان باید دوست و دشمن خود را با تبعیت از خط  کلیدداران حرمین شریفین تعیین کنند. ریاض به ویژه از کشورهای حوزه خلیج فارس توقع دارد که از این اصول تبعیت کنند. اما همه تبعیت کامل ندارند، از جمله وقتی که پای ایران در میان باشد.

عربستان از کشورهای عربی اطراف خود در برخورد با ایران، که دشمن باستانی قلمداد می‌شود، تبعیت کامل می‌طلبد. قطر تبعیت نمی‌کند، دوبی هم آنسان تبعیت نمی‌کند که ابوظبی می‌کند، کویت هم، به خاطر بخش قابل ملاحظه و پرنفوذ شیعی و ایرانی‌تبار جمعیت‌اش، احتیاط‌های خود را دارد.

بالا گرفتن بحران میان عربستان و ایران، بحران میان عربستان و قطر را هم رو آورده است.

مطالبی که عنوان‌های آنها را در زیر می‌بیند، بحران قطر را از اواخر ماه مه تا اوایل ژوئن ۲۰۱۷ را وقایع‌نگاری می‌کنند. ترتیب مطالب پرونده از نو به کهنه است.

منظره دوحه، مرکز قطر
منظره دوحه، مرکز قطر

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.