ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه امارات: قطر برای دور زدن تحریم‌ها به ایران تکیه نکند

عربستان سعودی و متحدانش تحریم‌های تازه‌ای علیه قطر را به بحث گذاشته‌اند. انور قرقاش به دولت قطر هشدار داده که رویکردی عقلانی در پیش گیرد و به ایران اتکا نکند.

حکومت امارات متحده عربی اعلام کرد که تحریم‌های تازه‌ای علیه قطر روی میز است. در همان حال به دولت قطر هشدار داد که به ایران اجازه ندهد از بحران دیپلماتیک بین قطر و عربستان سعودی و متحدانش به لحاظ سیاسی و اقتصادی استفاده کند.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بحث و گفت‌وگو درباره تحریم‌های تازه‌ علیه قطر ادامه دارد:

«روابط درهم‌تنیده‌ای بین قطر و همسایگانش [در حاشیه خلیج فارس] وجود دارد: علائق مشترک، گردشگری و سفرهای تجاری و خانوادگی. گسستن همه رشته‌ها کار آسانی نیست. اما ما به وضع سابق برنمی‌گردیم.»

صبح دوشنبه ۵ ژوئن ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین اعلام کردند برای حفاظت از منافع ملی، مبارزه با افراطی‌گری، و دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان با این کشور رابطه سیاسی‌شان را قطع می‌کنند. ساعتی بعد امارات متحده عربی و مصر هم روابط سیاسی خود با قطر را قطع کردند. راه‌های زمینی و حریم هوایی این کشورها بر روی قطر مسدود شده است. تا روز گذشته نفت‌کش‌ها و کشتی‌های قطر نمی‌توانستند در بندرهای عربستان سعودی و امارات پهلو بگیرند. تردد کشتی‌ها با پرچم قطر در تنگه هرمز مختل شده بود، به همین امارات صبح چهارشنبه ۷ ژوئن به کشتی‌ها و نفت‌کش‌های قطر اجازه داد وارد بندر فیجره بشوند.

وزیر خارجه امارات در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز به نقش ایران در تحریم‌های اقتصادی و انزوای سیاسی قطر هم اشاره کرده و گفته است:

«قطر یک کشور مسلمان عربی‌ست و بخشی از مشکل این است که ایران از این موقعیت می‌خواهد استفاده کند. اگر دولت قطر این اجازه را به ایران بدهد، تصمیم عاقلانه‌ای نگرفته است. به قطر پیشنهاد می‌دهم با رویکرد عقلانی و با خردمندی در پی رفع مشکل برآید.»

تنها راه ارتباط زمینی با قطر از طریق عربستان سعودی‌ست که در پرتو بحران دیپلماتیک بین عربستان و بحرین مسدود شده است. قطر هر سال مواد غذایی به ارزش چهار الی پنج میلیارد دلار از کشورهای عربستان و مصر و امارات وارد می‌کرد. ایران اعلام آمادگی کرده که این مواد غذایی را از بندر بوشهر، بندر عباس و بندر لنگه، از طریق خط کشتیرانی والفجر به قطر ارسال کند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی چهارشنبه ۱۷ خرداد اعلام کرد که مذاکراتی با مقامات قطر انجام شده و تا هفته آینده ایران از راه دریا محصولات غذایی، میوه و تره‌بار به قطر صادر می‌کند.

حریم هوایی ایران هم از همان روزی که بحران دیپلماتیک در کشورهای حاشیه خلیج فارس پیش آمد، به روی هواپیماهای مسافربری قطر گشوده شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    حکومت ضد مردمی عربستان هم از رفتار دور از خرد رهبر جمهوری اسلامی و شریکانش سؤاستفاده میکند تا ادامه موقعیت و حکومت خود را توجیه کند. در این میان مردم منطقه انواع هزینه ها را باید می پردازند. بهره برداری قدرتهای بزرگ جهانی هم که آشکار است.