ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران آسمان و سه بندرش را در اختیار قطر قرار داد

ایران سه بندر خود و خط کشتیرانی والفجر را برای انتقال مواد غذایی در اختیار قطر قرار داد. حریم هوایی ایران هم به روی هواپیماهای مسافربری «قطر ایرویز» گشوده شد.

پس از قطع رابطه عربستان سعودی و متحدانش با قطر، کامیون‌های حمل مواد غذایی پشت مرز عربستان متوقف مانده‌اند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌ که ساکنان دوحه، پایتخت قطر برای تهیه مایحتاجشان به فروشگاه‌های مواد غذایی هجوم آورده‌اند. در این میان رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی اعلام آمادگی کرده که از طریق سه بندر ایران مواد غذایی مورد نیاز قطر به این کشور ارسال شود. حریم هوایی ایران هم به روی هواپیماهای مسافربری قطر ایرویز گشوده شده است.

هجوم شهروندان به فروشگاه‌های مواد غذایی در دوحه (عکس: خبرگزاری فرانسه)

به گزارش روزنامه «شهروند»، رضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی از آمادگی ایران برای ارسال مواد غذایی به قطر خبر داده است:

«با هماهنگی که با خط کشتیرانی والفجر انجام شده امکان ارسال محصولات از سه بندر بوشهر، بندرعباس و بندر لنگه از طریق خطوط کشتیرانی ایران به قطر فراهم شده.»

تنها راه ارتباط زمینی با قطر از طریق عربستان سعودی‌ست که اکنون در پرتو بحران دیپلماتیک بین عربستان و بحرین مسدود شده است. قطر هر سال مواد غذایی به ارزش چهار الی پنج میلیارد دلار از کشورهای عربستان و مصر و امارات وارد می‌کرد. ایران اکنون اعلام آمادگی کرده که این مواد غذایی را از سه بندر یاد شده، از طریق خط کشتیرانی والفجر به قطر ارسال کند.

شرکت کشتیرانی والفجر یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ست.

صبح دوشنبه ۵ ژوئن ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین اعلام کردند برای حفاظت از منافع ملی، مبارزه با افراطی‌گری، و دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان با این کشور رابطه سیاسی‌شان را قطع می‌کنند. ساعتی بعد امارات متحده عربی و مصر هم روابط سیاسی خود با قطر را قطع کردند. راه‌های زمینی و حریم هوایی این کشورها بر روی قطر مسدود شده است.

هواپیماهای مسافربری قطر در آسمان ایران

روزنامه «شهروند» همچنین گزارش داده که با بسته شدن مرز هوایی قطر با همسایگانش هواپیماهای مسافربری این کشور از آسمان ایران در حال پرواز به طرف مقصدهای خود در سراسر جهان‌اند.

— روزنامه شهروند (@shahrvand_paper) 5. Juni 2017

شرکت هواپیمایی «قطر ایرویز» با بیش از ۲۰۰ هواپیمای مسافربری یکی از ایرلاین‌های بزرگ جهان است و به ۱۵۰ مقصد در جهان تردد دارد.

تا پیش از بحران دیپلماتیک بین عربستان سعودی و متحدانش با قطر، قطر ایرویز از آسمان عربستان و مصر به سوی مقصدهای خود عزیمت می‌کرد. بعد از مسدود شدن حریم هوایی عربستان و مصر برای قطر فقط دو گزینه باقی مانده بود: آسمان ایران و آسمان عراق که در حال حاضر به دلیل جنگ با باقیمانده گروه دولت اسلامی (داعش) ناامن است.

استفاده قطر از حریم هوایی ایران برای این کشور به معنای منابع مالی تازه و افزایش نفوذ اقتصادی در خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا از تهران

    آقای مهران! لطفا از این نسخه‌ها برای کشورمان نپیچید. ایران نه لازم است و نه تمایل دارد که به قطر جنگجوی ضدوهابی اعزام کند. ما همین اندازه که بتوانیم مانع از ورود جنگجویان وهابی (داعش و جبه الفلان و...) به مرزهای ایران بشویم، برایمان کافی است.

  • مهران

    در صورت تضمین های کافی از رهبران قطر و دادن امتیازات کافی ایران قادر به اعزام صدها هزار جنگجوی مخالف وهابیت از کشورهای مختلف به قطر است البته کمک مستشاری ایرانیان دور از انتظار نیست. ایران چشمداشتی به دارایی قطر ندارد. فقط قطع دشمنی و دوستی قطر و جبران اشتباهات گذشته قطر لازم است

  • hasani

    حکومت ایران آسمان و سه بندرش را در اختیار قطر قرار داد(اولی روسیه بود)! مردم بروند در خیابانها برقصند!

  • مهربون

    به نظر من الان دو فرصت و یک تهدید وجود دارد اولین فرصت, امکان ایران برای گفتگو بر سر میدان گازی مشترک است. میدانیم که ایران همواره خواهان بهره برداری صیانتی منصفانه بود ولی قطر زیر بار نمیرفت و کار را به مسابقه و تضاد منافع کشانده بود. دومین فرصت این است که اگر ایران بتواند برای آشتی میان قطر و دیگران میانجی شود, این برای ارتقای جایگاه ایران عالی است. اما تهدیدی که وجود دارد آن است که جمهوری اسلامی با اقداماتش تا حالا همه کشورها را از خود رنجانده است و کمتر دوستی برای خود باقی گذاشته. حال ممکن است برای به دست آوردن یک کشور دوست از حول حلیم داخل دیگ بیافتد و بی حساب باج دهد .

  • BinBin

    در دنیای سیاست، دوست و دشمن دائمی نیست و این ر ا خود غربی ها بهتر هر کسی معتقد هستند. این دشمنی های بوالهوسانه و مداخله جویی برخی حکام خودخواه استبدادی جز بیچارگی برای ملل جهان ندارد. اگر ثروت و قدرتی هست باری صلح و بهروزی بشریت بایست استفاده شود و نه جنگ و تحریم و ویرانی. از ثروتشان بریا موضوعاتی مهمی چون مبارزه با ناامنی، بیماریهای خطرناک، فقرزدایی و همچین تقویت سیسم آموزشی از جهان استفده شود

  • روزبه

    جناب روح اله شما عمان و با قطر اشتباه گرفتی.

  • روح اله

    >>استفاده قطر از حریم هوایی ایران برای این کشور به معنای منابع مالی تازه و افزایش نفوذ اقتصادی در خاورمیانه است.<< این جمله دیگه خیلی ناشیانه بود. تمام سایت ها البته بغیر از بی بی سی فارسی شدیدا بی طرف٬ خبر از بحران شدید در ایرلاین های قطر داده اند. در ضمن اگر مراوده اقتصادی با ایران به نفع قطر بود، خیلی قبل تر این کار را انجام میداد. قطر همواره با جمهوری اسلامی سر و سری داشته است و واسطه ایران و امریکا (اوباما) بوده است.