ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولایتی در عراق: نمی‌گذاریم آمریکا در شرق فرات پایگاه داشته باشد

جیمز متیس شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به حمله دفع‌شده حامیان اسد به پایگاه‌های این کشور در شرق رود فرات گفته بود: «هنوز آمر این حمله مشخص نشده.»

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل برای دیدار با برخی مقام‌های عراقی به بغداد سفر کرده است. او هشدار داده که ایران و متحدانش در سوریه و عراق اجازه تأسیس پایگاه نظامی به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق رود فرات را نخواهند داد. همزمان جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که آمر حمله دفع‌شده به پایگاه‌های این کشور در شرق رود فرات در سوریه مشخص نشده است. روسیه که اخبار ضدونقیضی از تلفات بالای نیروهایش در این حمله منتشر شد، هر نقشی در این حمله را تکذیب کرده بود.

دیدار ولایتی با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در آستانه انتخابات عمومی این کشور

ولایتی شنبه ۱۷ فوریه / ۲۸ بهمن با نوری مالکی، معاون اول رئیس‌جمهوری عراق دیدار کرد. او در این دیدار آمریکا را به اجرای «طرح‌های تجزیه‌طلبانه» متهم کرد و گفت: «جبهه مقاومت باید مانع از استقرار تدریجی آمریکایی‌ها در شرق فرات شود. ایجاد پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه موجب موج تازه‌ای از تروریسم و تقویت جریانات تکفیری می‌شود که هدف اصلی آن تضعیف جبهه مقاومت و به خصوص ایران است.»

«جبهه مقاومت» اصطلاحی است که ایران و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت این کشور، از جمله حزب‌الله لبنان و حشد شعبی عراق برای اشاره به خود و حامیان بشار اسد، رئیس‌جمهوری دولت دمشق به کار می‌برند.

اشاره ولایتی به حضور نیروهای آمریکایی در سوریه است که از «نیروهای دموکراتیک سوریه» به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب «اتحاد دموکراتیک» کردهای شمال سوریه حمایت می‌کنند. نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق رود فرات در استان دیر الزور سوریه علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) می‌جنگند.

شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران همراه با ارتش سوریه و با پشتیبانی هوایی روسیه در آن سوی رود فرات جبهه دیگری را علیه داعش پیش بردند. هر دو جبهه پس از مدتی شکست داعش را اعلام کردند.

اما نیروهای دموکراتیک سوریه زودتر از نیروهای حامی اسد توانستند کنترل میدان نفتی العمر در کرانه شرقی رود فرات را به دست آورند. پس از آن ولایتی ۱۲ آبان در بیروت گفت که «در آینده نزدیک شاهد پیشروی نیروهای دولتی و نیروهای مردمی در سمت شرق فرات و آزادی رقه خواهیم بود.»

رقه پایتخت خلافت خودخوانده داعش بود که ۱۷ اکتبر / ۲۵ مهر توسط نیروهای دموکراتیک سوریه از داعش پس گرفته شد.

آمر حمله دفع‌شده به شرق فرات مشخص نیست

به گفته مقام‌های نظامی آمریکایی، ۷ فوریه گروهی از سربازان سوریه با تجهیزات سنگین قصد عبور به کرانه شرقی رود فرات و حمله به پایگاه‌های هوایی و زمینی آمریکا در آن منطقه را داشتند که هدف حمله ایالات متحده قرار گرفتند. خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که در آن حمله ۳۰۰ سرباز یک شرکت خصوصی نظامی که با مسکو قرارداد بسته بود، کشته شدند.

ارتش ایالات متحده در بیانیه‌ای راجع به این حمله گفته بود که حدود ۱۰۰ سرباز حامی اسد را از پای در آورده است.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده شنبه ۱۷ فوریه / ۲۹ بهمن در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به این حمله گفت که هنوز آمر این حمله به پایگاه‌های آمریکایی مشخص نشده است. او گفت:

نمی‌توانم اطلاعات بیشتری در این باره بدهم که چه کسی این کار را کرده. اما حمله هدایت‌شده بود. از داخل؟ از خارج؟ این سوال را از من نپرسید. من هنوز نمی‌دانم.

مسکو به واشنگتن اعلام کرده بود که نقشی در این حمله نداشته است.

ترکیه نیز از ۲۰ ژانویه عملیاتی را علیه ی پ گ در منطقه عفرین آغاز کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه چند روز پس از آغاز این عملیات گفته بود که تهران امیدوار است مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه «فوراً» پایان یابد.

هرچند جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی ایران یکشنبه ۲۹ بهمن دولت این کشور را به «سکوت» در برابر آنچه او «جنایت» آنکارا در عفرین خوانده، متهم کرد.

سفری در آستانه انتخابات عمومی

ولایتی در سفر به عراق علاوه بر نوری مالکی با همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و عضو هیأت رئیسه پارلمان این کشور نیز دیدار کرد. او از بازگشت دوباره آمریکا به عراق نیز ابراز نگرانی کرد.

عراق در آستانه انتخابات پارلمانی عمومی قرار دارد. نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق سیاستمداری تحت حمایت ایران دانسته می‌شود. او در انتخابات آتی با حیدر عبادی برای بازگشت به پست نخست‌وزیری رقابت خواهد کرد.

موقعیت حیدرعبادی پس از شکست ائتلافش با نیروهای حشد شعبی تحت حمایت ایران برای برنده‌شدن در این انتخابات تضعیف شده است.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.