ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستان کل کشور اعتراضات دراویش را به خارج نسبت داد

محمدجعفر منتظری دراویش معترض را «اراذل و اوباش» و «اغتشاشگر» نامید. قطب دراویش گنابادی در بیانیه دوم خود گفته است که چند تن از دراویش رفتاری کرده‌اند که مورد تأیید او نیست.

دادستان کل کشور می‌گوید دستگاه قضائی علائم و نشانه‌های یافته که نشان می‌دهند اعتراضات دراویش ریشه در خارج از کشور دارند. او دراویش معترض را «اراذل و اوباش» نامید.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران درباره رویدادهای اخیر در جریان اعتراضات خیابانی دراویش گنابادی گفت: «عده‌ای از عناصری که خود را وابسته به گروهی از دراویش می‌دانستند و در حقیقت افرادی هستند که از این پوشش استفاده کردند، در یک حرکت بسیار ناهنجار اغتشاشاتی ایجاد کرده و سبب مزاحمت برای مردم شدند.»

او اظهار امیدواری کرد که مردم «هیچ وقت اجازه ندهند، عده‌ای اراذل و اوباش و اغتشاشگرانی که قطعأ ریشه در خارج از کشور دارند و در این خصوص علائم و نشانه هایی بدست آورده‌ایم، اجازه پیدا کنند آرامش و امنیت مردم را بر هم بزنند.»

دراویش گنابادی از صبح دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، یک درویش ۶۷ ساله‌ گنابادی، در برابر ساختمان کلانتری پاسداران تهران تجمع کردند و برای دقایقی با نشستن بر کف خیابان مانع تردد خودروها شدند. به گفته یکی از شاهدان عینی پلیس پس از شلیک هوایی برای پراکندن معترضان، به تجمع‌کنندگان به صورت مستقیم شلیک کرد. پس از آن یک خودروی سواری و یک اتوبوس نیروهای پلیس را زیر گرفتند و به گفته سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی سه مأمور نیروی انتظامی و یک بسیجی کشته شدند. بسیجی دیگری نیز با «سلاح سرد» کشته شد.

محمدجعفر منتظری از نیروی انتظامی تقدیر کرد و گفت آن‌ها «با تدابیر قابل تقدیر و دوراندیشی‌ای که کمترین خسارت به مردم وارد و بهانه‌ای به دست هیچکس داده نشود، توانستند این موضوع را در حد قابل قبولی جمع کنند.»

او همچنین افزود دستگاه قضائی درباره این رویداد چهارشنبه ۲ اسفند جلسه ویژه‌ای برگزار کرده و «تصمیمات مناسبی» گرفته است. منتظری جزئیاتی از این تصمیمات ارائه نداد.

بیانیه دوم قطب دراویش گنابادی

در همین حال نورعلی تابنده، قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در پیوند با رویدادهای اخیر دومین بیانیه خود را به‌منظور «رفع ابهام» از نکاتی که در بیانیه نخست نوشته بود و تکمیل آن بیانیه، منتشر کرد.

تابنده در بیانیه‌ای که چهارشنبه دوم اسفند در واکنش به درگیری خشونت‌بار نیروی انتظامی و دراویش گنابادی در خیابان محل اقامت او، گلستان هفتم در منطقه پاسداران تهران نوشته بود تأکید کرده بود که نمی‌داند «دقیقاً» درگیری‌ها بین چه کسانی رخ داده است.

به‌گفته قطب دروایش گنابادی، برخی دراویش ممکن است «برخلاف دستورات درویشی و عرفانی» رفتار‌ کنند، یا بر اثر «غلبه احساسات و با ابراز احساسات قوی از کوره در بروند و مرتکب اعمال نادرست و نامقبول درویشی شوند». او از پیروان خود خواسته بود تا به تهران نیایند.

در بیانیه دوم، نورعلی تابنده نوشته است: «محرک این قائله عمدتاً غلبه احساسات، قضاوت اشتباه، نادانی و عدم رعایت دستورات مؤکد این جانب توسط چند تن از دراویش علی‌رغم میل و اراده من و تذکراتی که چند بار داده و نصیحت کرده بودم، صورت گرفت که به هیچ‌ وجه مورد تایید نیست و این قبیل رفتارها را محکوم می‌کنم.»

او همچنین از «رفتار نادرست این منصوبان به درویشی» عذرخواهی کرده و گفته است برایش فرقی نمی‌کند «درویش یا غیردرویش» اگر بیجا کشته شده باشد متأثر می‌شود.»

تابنده همچنین «برخی سایت‌ها» را به دخالت مستقیم در این رویداد متهم کرده و گفته است: «هیچ سایتی حتی اگر به عنوان من باشد یا خود را وابسته به من معرفی کند، مربوط به من نیست و من دخالتی در آن ندارم». او اما نامی از این سایت‌ها نبرده است.

قطب دراویش گنابادی تأکید کرده که «اصولاً هیچ‌یک از اعمال یا گفتار افراد یا جمعیتی که به نام درویشی خود را به من منتسب می‌کنند از جانب من نیست.»

او همچنین از پیروان خود خواسته است که تا اطلاع ثانوی در مجالس درویشی شرکت نکنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز گذشته (چهارشنبه) در واکنش به این درگیری‌ها از «مدارای حداکثری» نیروهای عملیاتی تشکر کرده بود. روحانی همچنین هشدار داده بود که «برخورد خشونت‌آمیز با نیروهای پلیس یا اهانت به آن‌ها به هیچ وجه» تحمل نخواهد شد.

در مجلس شورای اسلامی نیز برخی نمایندگان با انتقاد از دولت خواستار برخورد «شدیدتر» با دراویش و استعفای وزیر کشور شدند.

از سوی دیگر، دراویش گنابادی در صفحه توئیتر خود از جان باختن چند تن از دراویشی که به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان لبافی‌نژاد تهران بستری شده بودند، خبر دادند اما خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به‌نقل از یک منبع آگاه که نام او منتشر نشد این خبر را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    تکرار مکررات: دوژمن. خارج. جاسوس.بیگانه.امریکا. اسرائیل. اجنبی. مفسد. محارب ووووو