ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطعنامه محکومیت ایران به خاطر مداخله در یمن به رأی گذاشته می‌شود

ایران به نقض تحریم تسلیحاتی یمن و ارسال موشک و پهپاد به شیعیان حوثی متهم است. روسیه، از اعضای دارای حق وتو شورای امنیت پیش‌تر مخالفتش را با قطع‌نامه علیه ایران اعلام کرده.

شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را برای محکومیت مداخله ایران در یمن به رأی خواهد گذاشت. روسیه، یکی از اعضای دارای حق وتو پیش‌تر مخالفت خود با این قطع‌نامه را اعلام کرده است.

موشک‌های پرتاب‌شده حوثی‌ها به سوی عربستان مشابه موشک قیام یک ایران توصیف شده‌اند

به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، انتظار می‌رود که این قطع‌نامه دوشنبه هفتم اسفند / ۲۶ فوریه در شورای امنیت مطرح شود.

منصور العتیبی، فرستاده کویت در سازمان ملل شنبه به خبرنگاران درباره این قطع‌نامه گفت: «هنوز در حال نهایی‌کردن متن آن هستیم، اما قصد داریم صبح دوشنبه آن را در شورای امنیت به رأی بگذاریم.»

ایران به نقض تحریم تسلیحاتی یمن و ارسال موشک و پهپاد به گروه «انصارالله»، گروه شورشی شیعیان یمن متهم است.

واسیلی نبنزیا، فرستاده روسیه در سازمان ملل این هفته گفته بود که با پیش‌نویس قطع‌نامه نوشته‌شده علیه ایران مخالف است. به گفته او، قطع‌نامه جدید باید به جای محکوم‌کردن ایران شیوه نظارتی بر تحریم تسلیحاتی یمن را به بحث بگذارد.

بحث بر سر مداخله ایران در یمن پس از آنکه حوثی‌ها چهارم نوامبر یک موشک بالستیک به سوی ریاض، پایتخت عربستان شلیک کردند، وارد ابعاد جدیدی شد. نیکی هیلی با نمایش چندباره قطعات بازمانده از این موشک آن را «گواه انکارناپذیر» ارسال تجهیزات موشکی ایران به یمن دانست و خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای مقابله با اقدامات ایران شد. عربستان و امارات متحده عربی نیز خواستار تشکیل چنین ائتلافی شدند.

کارشناسان سازمان ملل نیز ۹ ژانویه گزارشی ۷۹ صفحه‌ای درباره وضعیت یمن ارائه دادند که در آن تهران به نقض تحریم تسلیحاتی یمن متهم شد. بر اساس این گزارش، «نشانه‌هایی قوی از تأمین مواد مربوط به تسلیحات نظامی که ساخت جمهوری اسلامی ایران یا نشأت‌گرفته از این کشور باشند، وجود دارد».

در این گزارش آمده بود که:

پنل کارشناسان بقایای موشک، تجهیزات مربوطه نظامی و پهپادهای نظامی‌ای را شناسایی کرده که منشاء ایرانی دارند و پس از وضع تحریم تسلیحاتی هدفمند [در ۲۰۱۵] به این کشور وارد شده‌اند. به همین دلیل، جمهوری اسلامی ایران بند ۱۴ قطع‌نامه ۲۲۱۶ [که فروش تسلیحات به یمن را منع می‌کند] را نقض کرده است.

در گزارش کارشناسان سازمان ملل آمده که دست‌کم چهار موشک شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها علیه عربستان سعودی «دارای بردی بیش از برد موشک‌های شناخته‌شده یمنی» بوده‌اند. آنها دو موشک شلیک‌شده در ژوئیه و نوامبر سال گذشته به سوی عربستان را دارای طراحی‌ای مشابه موشک «قیام ۱» ایران توصیف کرده‌اند.

ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و گفته که توان ارسال موشک به یمن را ندارد. این کشور علیه ادعاهای آمریکا در این باره به سازمان ملل شکایت کرد.

گزارش ژانویه کارشناسان سازمان ملل عربستان را نیز به خاطر مداخله نظامی در یمن محکوم کرده بود.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.