ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای اعتراضات کارگران را هم به تحریک دشمنان نسبت داد

پرده دیگری از انکار واقعیت‌های اجتماعی. اعتراضات کارگران ادامه دارد، در همان حال رهبر جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که کارگران مدافع انقلاب اسلامی‌اند.

تقریباً هفته‌ای نیست که در ایران تظاهرات و اعتصابات کارگری در اعتراض به وضعیت معیشتی و حقوق معوق مانده‌شان صورت نگیرد. در چنین وضعیتی رهبر جمهوری اسلامی با طرح موضوع «تحریک دشمنان در کارخانه‌ها» به کارگران هشدار می‌دهد «بصیرت» داشته باشند و «دست دشمن» را رد کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه ۷ اسفند پیامی از او را منتشر کرد که در ۱۶ بهمن‌ماه در «کنگره شهدای جامعه کارگری» خوانده شده بود. در این پیام خامنه‌ای تأکید کرده که کارگران در رویدادهای پس انقلاب، «با غیرت و بصیرت در صحنه حاضر شدند».

او از «ناکام ماندن ضدانقلاب در تحریک کارگران علیه جمهوری اسلامی» سخن گفته و افزوده است: «یکی از کارهای اساسی دشمنان، تحریک و وادار کردن کارگران به ایجاد رکود در کارخانه‌ها بود. دشمنان همیشه تلاش می‌کردند تا کارگران کشور را لنگ بگذارند اما کارگران در طول این سال‌ها همواره با بصیرت و همت و تدین ایستادند و دست دشمن را رد کردند.»

— خبرگزاری فارس (@FarsNews_Agency) 26. Februar 2018

این سخنان خامنه‌ای تنها یک روز پس از تظاهرات گسترده کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز شامل کارخانه فولادسازی، نورد کوثر، نورد تیرآهن، کارخانه لوله‌سازی و ماشین‌سازی منتشر شده که طی چند ماه گذشته دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند. آن‌ها شش روز است که دست به اعتصاب زده‌اند.

به‌دلیل عدم تغییر مثبت در شرایط اقتصادی ایران پس از توافق هسته‌ای، مطالبات کارگری نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. تنها در روز گذشته، یکشنبه ۶ اسفند، دست‌کم هفت اعتراض کارگری در نقاط مختلف کشور برپا شد. چنین اعتراضاتی تقریباً هر روز در ایران جریان دارد.

در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال جاری نیز که در آن شعارهایی علیه نظام و همه مسئولان آن سر داده شد، به گفته خود رهبران جمهوری اسلامی اقشار کم‌درآمد کشور شرکت داشتند. پس از این اعتراضات هم علی خامنه‌ای نارضایتی‌ها را به دخالت خارجی و هم‌پیمان شدن «دشمنان» با «پول و سلاح و سیاست و دستگاه امنیتی» نسبت داد و مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی یک‌صدا از تظاهرکنندگان خواستند که خواسته‌ها و مطالبات معیشتی خود را از «مجرای قانونی» مطرح کنند.

با این حال «مجرای قانونی» برای طرح خواسته‌های کارگران و طبقات محروم در ایران وجود ندارد و در طول سال‌های پس از انقلاب به‌رغم تلاش‌های کارگران برای ایجاد سندیکاها و اتحادیه‌های مستقل، مقامات حکومتی همواره مانع از تشکیل تشکلات مستقل کارگری شده‌اند.

دستگاه امنیتی و قضایی ایران نیز در طول سال‌های اخیر بارها فعالان و معترضان کارگری را بازداشت کرده است. از جمله کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه، پتروشیمی رازی، شرکت واحد اتوبوسرانی، شهرداری اهواز و...

به‌نظر می‌رسد پس از اعتراضات سراسری دی‌ماه گذشته یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان جمهوری اسلامی اعتراضات کارگران و طبقات محروم جامعه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    یکی رو میگیرن متهم میکنند میگن جاسوسه برای دشمن کار میکرده از دشمن حقوق میگرفته. یکی عده کارگر رو هم خودشون حقوقشو نمیدن وقتی اعتراض میکنه میگن کار دشمنه . معلوم نیست بالاخره وظیفه دشمن که باید حقوق بده یا نده؟ این وسط هیچکدوم از رهبر و دار ودسته اش ومدیران میلیونی و آقازاده های میلیاردی حقوق بگیر و امکانات لوکس شان در کشور به هیچ وج منل الوجوه مسئولیتی ندارند و تنها وظیفه شون فقط ساختن مسجد و تکیه و گنبد و کوتل و حوزه در ایران و رسیدگی به امور کشورهای خارجی از جمله عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن وووووو هستند. ای دشمن خونخوار پدر سوخته چرا حقوق کارگرای ما رو بهشون نمیدی موجب اعتراضشون میشی و خاطر مبارک معمم علی شاه رو مکدر میکنی خواب و خوراک رو ازشون میگیری. آخه تو چطور دلت میاد؟

  • نا بصیرت آباد

    طی این سی سال ، چند بار این رهبر حاضر شده اندزه سر سوزنی بصیرت داشته باشد و مثلا دست از لج بازی بردارد و فتیله استبداد را پایین بکشد؟ چند بار حاضر شده به انتقادها ترتیب اثر بدهد، و اجازه بدهد کشور امورات اصلاح شود. هر سال بدتر از سال قبل ! انباشت مشکلات و مصائب، رهبر بصیرت طلب چرا خود پیش دقم نمی شود و بصیرتی بنماید و دست از این استبداد بردارد. الان معرکه احمدی نژاد راه افتاده، وی محترمانه از او می خواهد با چند اصلاح حکومت خود کشور را فروپاشی نجات دهد ! او مثل بسیراز دیگر می گوید ابرومندانه بیاید سرنوشت مردم به رفراندوم بگذارد. اما طرف مقابل از زندانی کردن او می گوید! رهبر چرا بصیرت ننموده؟ می توانست لااقل از آن اختیارات فراقنونی و خداگونه اش یک برا هم به نفع مردم عادی و نیازمند استفاده کند و این رانتخورای کتنار بگذارد و این قدر منابع ملی عمومی به فنا ندهد. یک بار هم شده از خر شیطان بیاید پایین و دست از توهمات امپراتوری بردراد و یک بار همش ده چشمانش باز کند توده دهها میلیون نفری مصیب زده ایران بیند و پایش را از سوریه و عراق و یمن بکشد و این طور نباشد اخر سر با قیام مردم یا حمله خارجی سرنگون شود! برای یک بار شده بصیرت به خرج بدهد، اثبات کند استبداد به میل خود استبداد کنار می گذارد، سی سال حکومت کردی، 80 سالت شد، بیا از خر لجاجت پیاده شو و ایران به نظام دموکراسی و عدالت بسپار !

  • نا بصیرت آباد

    مردم بصیرت داشته باشند برای از فقر، محرومیت، دستمزد پایین و معوقات چند ماهه، تبعیض، رانت خواری، اتلاف منابع ملی، عدم توزیع منایع ثروت ملی و شاهد غارت آن توسط حکومتی ها...! اما حکومت هیچ بصیرت نداشته باشد، بصیرت اسم دیگری از تحمیل اوامر حکومت است برای بردگی و تن دادن به ظلم و فساد حکومت. اینها هم دیگر شعاردادن و حرافی جزء کارهای روتین شان است. هر روزه می روند حرافی می کنند، جلسه می گذارند و طبق معمول بودحه تکراری غارتکده ایران تصویب میکنند. یعنی کار این دولت و مجلس طی این سی سال حکومت وی، همین بوده اجرای منویات ملوکانه رهر و بقیه شرکای شرکت سهامی ولایت !