ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیت‌الله سبحانی می‌گوید کسی جز مراجع درباره حجاب نظر ندهد

درس‌های خارج اصول آیات عظام در حوزه علمیه تحت تأثیر اعتراضات زنان ایرانی به حجاب اجباری قرار گرفته. مرجع تقلید شیعه می‌گوید نظر درباره حجاب اسلامی در انحصار مجتهدان است.

درس‌های خارج اصول آیات عظام در حوزه علمیه تحت تأثیر اعتراضات زنان ایرانی به حجاب اجباری قرار گرفته است. جعفر سبحانی، یکی از مراجع تقلید شیعه هم وارد این بحث شد. سبحانی می‌گوید نظر درباره حجاب اسلامی صرفاً در انحصار مجتهدان است.

یکی از دختران خیابان انقلاب، ایستاده بر سکوی اعتراض به حجاب اجباری در ایران (عکس: آرشیو)

دو روز قبل محمد تقی مصباح یزدی در دیدار با دانشجویان بسیجی گفته بود آزادی در مفهوم غربی و سکولار آن با عقب رفتن روسری زنان آغاز می‌شود و سرانجام با تحقق آزادی کامل دیگر جایی برای شارحان اسلام باقی نمی‌ماند. اکنون جعفر سبحانی، یکی دیگر از مراجع تقلید گفته است:

«افراد غیرمجتهد نباید درباره حجاب که جزو مسلمات دین است، اظهار نظر کنند. انسان اگر چیزی را بلد نیست نباید در مورد آن اظهار نظر کند. همان‌طور که روحانیت در مسائل فیزیک و شیمی و علوم دیگر اظهار نظر نمی‌کند دیگران هم نباید در مورد حلال و حرام و مسائل دینی که در آن علم ندارند دخالت کنند.»

به گفته این مرجع تقلید چیزی که حرام است اجباری بودن و نبودن آن معنایی ندارد.

هفته گذشته هم دو تن از مراجع تقلید بانفوذ در حوزه علمیه قم، مکارم شیرازی و نوری همدانی خواهان رعایت حجاب در ایران شدند. مکارم‌شیرازی بی‌حجابی را با رشوه‌خواری مقایسه کرد و نوری همدانی از مسئولانی که «قدرت دارند» خواست حجاب را در سراسر ایران «عملی» کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    به این پرفسور دانشمند بگویید حجاب هم مانند هر پدیدۀ اجتماعی دیگر دارای ابعاد مختلفی است و تنها یکی از آن ابعاد به حقوق محسوب می شود و از زوایای دیگری مانند جامعه شناسی، مردم شناسی، مطالعات زنان و ... نیز می توان دربارۀ آن صحبت کرد که اتفاقاً این ها تخصص شما نیست. علاوه بر این در مورد همان علم حقوق هم تنها یکی از منابع مشروعیت بخش حقوق، فقه اسلامی است و از ده ها نظرگاه دیگر می توان وارد علم قوق شد و نتایج دیگری گرفت. این بحث ها دربارۀ ماهیت علم و تخصصی بودن و غیره مدت هاست دیگر کهنه شده و بزرگتر از این آقا در جمهور یاسلامی بوده اند که به این بحث ها ورود کرده و تیجه ای نگرفته اند. ضمن اینکه هم اکنون آخوندها در تمام علوم ورود کرده و اجازۀ اظهار نظر را از اساتید رشته های دیگر گرفته و دانشگاه ها را سه بار پاکسازی کرده اند. آنچه ایشان تخصص خود و علمی می خوانند چیزی به جز ایدئولوژی نیست و هیچ خصلت علمی ندارد که اظهار نظر در رابطه با آن بخواهد در انحصار گروهی خاص باشد.