ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت فرمانده عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه از برجام

ژنرال جوزف وتل می‌گوید برجام راه‌ حلی برای محدود کردن «تهدیدات اصلی» علیه آمریکاست. او می‌گوید با این نظر که ادامه توافق هسته‌ای در راستای منافع امنیتی آمریکاست، موافق است.

در حالی‌که دونالد ترامپ همواره توافق هسته‌ای با ایران را مورد انتقاد قرار داده است، ژنرال جوزف وتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و آسیا حمایت خود از این توافق را اعلام کرد.

ژنرال جوزف وتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و آسیا

به‌گزارش رویترز، ژنرال جوزف وتل سه‌شنبه ۱۳ مارس / ۲۲ اسفند گفت: «برجام راه حلی است برای یکی از تهدیدهای اصلی که ما از سوی ایران با آن روبه‌رو هستیم. همچنین اگر برجام از بین برود، ما مجبوریم راه دیگری برای حل مسئله برنامه تسلیحات هسته‌ای [ایران] داشته باشیم.»

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ به‌منظور نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در مقابل لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بین شش کشور قدرتمند جهان و جمهوری اسلامی توافق شد.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، در پاسخ به سئوال یک عضو پارلمان که آیا او با جیمز ماتیس، وزیر دفاع و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا موافق است که ادامه توافق هسته‌ای در راستای منافع امنیتی آمریکاست، پاسخ داد: «بله، من با این نظر موافقم.»

ژنرال جوزف دانفورد پیش از این در مجلس سنای آمریکا گفته بود که ایران به برجام پایبند بوده و هرگونه تصمیمی برای خروج از آن موجب می‌شود که سایر کشورها برای توافق با آمریکا کمتر رغبت نشان دهند.

او در همین حال گفته بود که ایران برجام را نقض نکرده است.

جیمز ماتیس نیز در ماه اکتبر سال گذشته گفته بود که تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای عمل می‌کند، دولت آمریکا نیز باید به این توافق پایبند بماند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه قبلی آمریکا که پیش از این از اختلاف نظرش با ترامپ درباره برجام سخن گفته بود، امروز (سه‌شنبه) از سمت‌اش برکنار شد.

موضوع توافق هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند جهان از جمله مسائل پرچالش کنونی است که می‌تواند بر وضعیت ایران تأثیر مستقیم بگذارد. بعد از توافق هسته‌ای، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی لغو شد. با این‌حال بسیاری از بانک‌های اروپایی به دلیل معاملات بانکی‌شان با ایالات متحده آمریکا از همکاری با ایران پرهیز می‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، ۱۲ ژانویه / ۲۲ دی اعلام کرد که در صورت برآورده‌ نشدن شرط‌هایش و تصحیح نشدن «نقایص فاجعه‌بار توافق هسته‌ای با ایران»، به طور یک جانبه از این توافق بیرون خواهد رفت.

شرط‌هایی که ترامپ برای پذیرش ادامه برجام گذاشت اعمال دائمی بودن محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران، ضمانت این‌که ایران هیچ سلاح هسته‌ای را تولید نخواهد کرد، امکان دسترسی فوری بازرسان جهانی از تأسیسات هسته‌ای ایران و اعمال محدودیت بر برنامه موشک‌های دوربرد ایران، بود.

آمریکا با فرانسه، بریتانیا و آلمان قصد دارند مکمل‌هایی به برجام بیفزایند. آن‌ها نگران برنامه موشکی ایران و سیاست‌های جمهوری اسلامی در خاورمیانه هستند. مقام‌های آمریکایی و اروپایی در نظر دارند در ماه مارس سال جاری در برلین برجام را به بحث بگذارند.گفته می‌شود که این نشست ۱۵ مارس / ۲۴ اسفند آغاز می‌شود.

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۵ مارس / ۱۴ اسفند در وین برجام را به سود راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت: «اگر برجام شکست بخورد، این امر برای راستی‌آزمایی هسته‌ای و چندجانبه به شدت زیان‌بار خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    ارتش آمریکا قدرتمند ترین لابی در پشت صحنه تصمیم گیری ها است . در دوران اوباما ارتش از برجام حمایت می کرد . با وجود لابی گری های اسرائیل در کنگره اوباما موفق شد با حمایت ارتش کار برجام را سرانجام دهد . بعد از روی کار آمدن ترامپ فرماندهان ارتش تلویحا موافقتشان را با برجام اعلام می کردند ! برای همین موضع وزیر دفاع و خارجه آمریکا هم بر خلاف نظر ترامپ حفظ برجام بوده.یکی از دلایل برکناری تیلرسون مخالفت او با ترامپ در قضیه برجام است .