ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت بریتانیا از ایران خواست ارسال سلاح به یمن را متوقف کند

وزیر خارجه و وزیر امور توسعه بین‌المللی بریتانیا در بیانیه مشترکی این پرسش را مطرح کرده‌اند: چرا ایران هزینه‌های هنگفتی را خرج ادامه جنگ در یمن می‌کند؟

بوریس جانسون، وزیر خارجه و پنی موردانت (Penny Mordaunt)، وزیر امور توسعه بین‌المللی بریتانیا با صدور بیانیه مشترکی از طرف‌های درگیری در جنگ داخلی یمن خواسته‌اند که برای دست‌یابی به یک «راهکار جامع سیاسی» برای حل بحران بکوشند. آن‌ها این پرسش را مطرح کرده‌اند: چرا ایران که هیچ‌گونه رابطه واقعی تاریخی و منافع مشخصی در یمن ندارد، به‌ جای استفاده از نفوذ خود برای پایان دادن به جنگ و کمک به سعادت مردم، هزینه‌های هنگفتی را خرج ادامه جنگ می‌کند؟»

جنگ دالی یمن وارد چهارمین سال می‌شود. دو وزیر بریتانیایی می‌پرسند: چرا ایران به جای آنکه به فکر سعادت مردم یمن باشد هزینه‌های هنگفتی را خرج ادامه این جنگ می‌کند؟

وزیر خارجه و وزیر امور توسعه بین‌المللی بریتانیا در این بیانیه مشترک که دوشنبه ۲۶ مارس/ ۶ فروردین منتشر شده اعلام کرده‌اند که عربستان سعودی با توجه به تهاجم حوثی‌های یمن حق دفاع از خود را دارد.

شامگاه گذشته انصارالله یمن شمال شرق ریاض و شهرهای نجران، جازان و خمیش مشیط را هدف ۷ حمله موشکی قرار داد. وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که با موفقیت موشک‌ها را ره‌گیری و نابود کرده است. در اثر اصابت بقایای یک موشک به ساختمانی در ریاض یک نفر کشته و دو نفر و زخمی شدند.

بوریس جانسون و پنی موردانت در بیانیه مشترک خود از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند با ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن صلح در منطقه خاورمیانه را به خطر نیندازد:

«اگر حکومت ایران چنانکه بارها اعلام کرده، به راستی به یک راه ‌حل سیاسی برای حل بحران یمن پایبند است، باید از ارسال اسلحه به حوثی‌ها که سبب ادامه جنگ داخلی یمن می‌شود خودداری کند و به تنش‌های منطقه‌ای که صلح و امنیت جهانی را به‌خطر انداخته است پایان دهد. ما این پرسش را مطرح می‌کنیم که چگونه ایران که هیچ‌گونه رابطه واقعی تاریخی و منافع مشخصی در یمن ندارد، به‌ جای استفاده از نفوذ خود برای پایان دادن به جنگ و کمک به سعادت مردم این کشور، هزینه‌های هنگفتی را خرج ادامه جنگ می‌کند؟»

بیانیه مشترک دو وزیر بریتانیایی در آستانه چهارمین سال جنگ داخلی یمن منتشر شده است. بوریس جانسون و پنی موردانت در این بیانیه اعلام کرده‌اند از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن پشتیبانی می‌کنند.

آن‌ها خواهان بازگشت حکومت قانونی و منتخب در یمن شده‌اند که به گفته دو وزیر بریتانیایی شورای امنیت سازمان ملل هم آن را به رسمیت شناخته است.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرده است. در این جنگ ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی در مقابل به نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور کمک می‌کند. در جنگ یمن تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا پنجشنبه هفته گذشته در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرده بود که یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ یمن یک اقدام ضروری است. جیمز متیس در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران گفته بود:

«ما به این جنگ پایان خواهیم داد، و ما در شرایط مثبت برای مردم یمن، و همچنین برای امنیت ملل در شبه‌جزیره، به این جنگ پایان خواهیم داد.»

دو روز قبل از دیدار ولیعهد سعودی با وزیر دفاع آمریکا، سه سناتور آمریکایی (برنی سندرز، کریس مورفی و مایک لی) پیش‌نویس لایحه‌ای را که خواهان پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف عربی در یمن شده بود به مجلس سنای آمریکا ارائه دادند اما این پیش‌نویس به تصویب نرسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    با تدوام بحرانهای خارجی و داخلی و بباد دادن پولهای نفت ٫ مدتهاست که ریزش نیروهای درون حاکمیت شروع شده و بتازگی به خارج کردن میلیاردها دلار از کشور کرده اند!: محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس: اقدامات بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز در هفته‌های پایانی سال ۹۶ را «کاملا غیرکارشناسی و غیرتخصصی» خواند. وی گفت در ماه‌های پایانی سال ۹۶ «بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده» است!!.

  • کمال

    آخه یکی نیست به این انگلیس شیطان صفت که قبلا اسرائیل رو بوجود آورد بگه آیا یمن ابتداء به ساکن در سه سال پیش به عربستان حمله کرد؟ یا عربستان ابتداء به ساکن به یمن حمله کرد؟ که حالا شما می گی عربستان حق داره از خودش دفاع کنه!؟ یعنی عربستان حق داره از خودش دفاع کنه اما یمنی ها که این همه کشته دادن حق ندارن؟