ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه موشک‌های «اس - ۴۰۰» را پیش از موعد به ترکیه تحویل می‌دهد

سامانه دفاع موشکی «اس - ۴۰۰» در ژوئیه ۲۰۱۹ به ترکیه تحویل داده می‌شود. روسیه همچنین در حال ساخت لوله‌های انتقال گاز به ترکیه است.

روسیه سامانه دفاع موشکی «اس – ۴۰۰» را چند ماه زودتر از موعد مقرر به ترکیه تحول می‌دهد. علاوه بر این رئیس جمهور روسیه اعلام کرده که در چارچوب توافق‌های مربوط به «امنیت انرژی»، احداث خط لوله «ترکیش استریم» برای انتقال گاز از طریق دریا و زمین به ترکیه آغاز شده است.

سامانه دفاع موشکی «اس - ۴۰۰»

اسماعیل دمیر، معاون وزیر صنایع دفاعی ترکیه سه‌شنبه شب ۳ آوریل / ۱۴ فروردین در حساب شخصی خود در توئیتر به نشست مشترک هیئت‌های روسیه و ترکیه در زمینه افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه صنایع دفاعی اشاره کرد و نوشت: «ما تاریخ تحویل سامانه دفاع موشکی "اس - ۴۰۰" را به پیش از موعد تعیین شده در توافقنامه‌های قبلی به ژوئیه ۲۰۱۹ تغییر دادیم.»

پیش از این قرار بود سامانه دفاع موشکی «اس - ۴۰۰» در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به ترکیه تحویل داده شود.

توافقنامه خرید سامانه دفاع موشکی «اس - ۴۰۰» در ماه دسامبر گذشته بین ترکیه و روسیه امضا شد و هزینه آن ۲,۵ میلیارد دلار است. این تصمیم آنکارا با واکنش منفی کشورهای غربی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روبه‌رو شد. ترکیه هم یکی از اعضای ناتوست.

روز گذشته (سه‌شنبه) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه وارد آنکارا شد و با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد. آن‌ها در مراسم کلنگ‌زنی نیروگاه هسته‌ای ترکیه در آک‌کویو واقع در استان مرسین شرکت کردند. روسیه ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه را به عهده گرفته.

پوتین در نشست خبری روز گذشته نیز از تحویل زودهنگام سامانه دفاع موشکی «اس - ۴۰۰» به ترکیه خبر داد. به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، پوتین در این نشست گفت: «شرکای ترکیه‌ای ما چنین تقاضایی داشتند. ما هم پاسخ مثبت دادیم و تولید را تسریع خواهیم کرد. در مورد قیمت‌ها نیز توافق کردیم. مسئله تولید مشترک و صدور تکنولوژی اعتماد نیست بلکه تجارت است. هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و شرکت‌ها هستند که تصمیم خواهند گرفت.»

با استقبال از همکاری بین ترکیه و روسیه، پوتین خاطرنشان کرد که با اردوغان، بر تقویت همکاری در زمینه‌های صنعتی، مالی، کشاورزی و علمی کار خواهند کرد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین در مورد ساخت خط لوله گاز ترکیه گفت: «کار ساخت دو خطوط انتقال گاز در عمق دریا برای "ترکیش استریم" در حال انجام است و به‌زودی یک خط زمینی دیگر نیز خواهیم ساخت. این امر امنیت انرژی را تقویت خواهد کرد.»

توافق ساخت خط لوله «ترکیش استریم» در پاییز ۲۰۱۶ امضا شد و در کمتر از ۷ ماه، در تیرماه سال گذشته پوتین شروع فعالیت لوله‌گذاری در عمق دریای سیاه را اعلام کرد. ظرفیت سالانه این خط لوله ۶۳ میلیارد مترمکعب اعلام شده است.

پیش از این وزارت انرژی روسیه گفته بود که مسکو متعهد شده است تا در قیمت گاز صادراتی خود به ترکیه تخفیفاتی را در نظر گیرد و در مقابل ترکیه نیز موافقت خود را با احداث خط لوله دوم پروژه «ترکیش استریم» اعلام کرده است.

دو سال پیش مذاکرات در مورد ساخت خط لوله «ترکیش استریم» به‌دلیل اختلاف‌های روسیه و ترکیه یک بار متوقف شده بود.

پیش‌بینی می‌شود ساخت این خط لوله گازی که ۹۲۰ کیلومتر آن در بستر دریا و ۲۰۰ کیلومتر دیگر آن در خشکی انجام خواهد شد، تا ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ به اتمام برسد. سرمایه‌گذاری مشترک این خط لوله گازی حدود هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بر آورد شده است.

روز گذشته (سه‌شنبه) ولادیمیر پوتین یک روز پیش از نشست مشترک با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و رجب طیب اردوغان درباره سوریه، همراه با رئیس جمهوری ترکیه عملیات احداث نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو این کشور را افتتاح کرد. این نیروگاه ۲۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد و قرار است سال ۲۰۲۳ میلادی به بهره‌برداری برسد.

نیروگاه آک‌کویو در چهار واحد یک هزار و ۲۰۰ مگاواتی و در مجموع با چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت احداث می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    دیگر نمایش دموکراسی در جهان تمام شد. در آمریکا یک دیوانۀ زنجیری به قدرت رسید، در روسیه جلادی به نام پوتین 19 سال است که قدرت را در دست دارد و می خواهد در 2024 قانون اساس را عوض کند، در چین قدرت احمقی که خود را صدر حزب نامیده مادام العمر شد، و در ترکیه یک فاشیست نژادپرست-بنیادگرای دینی به نام اردوغان تمام راه های تغییر را بسته و خود را با هر اقدامی که شده به عنوان ارباب جنگ حفظ کرده و به خود قدرت مادام العمر بخشیده است. بشر چگونه می تواند از شر این عفریت خلاص شود؟ به همدیگر سلاح می دهند و همدیگر را علیه مردم کشورها تقویت می کنند. مردم این کشورها چه کاری از دستشان برمی آید علیه این رهبران که همگی خود را برای یک دورۀ ده سالۀ جنگ جهانی آماده می کنند؟