ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران شد

محمد علی نجفی را نهادهای نظامی و امنیتی وادار به استعفا کردند. برای اعضای شورای شهر تهران چاره‌ای جز تعیین یک سرپرست باقی نماند. افشای فساد در دوران قالیباف منتفی شد.

دومین استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران پشت درهای بسته شورای شهر و بدون حضور او پذیرفته شد و سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران برگزیده شد.

سمیع‌الله حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران شد

شورای شهر تهران سه‌شنبه ۲۱ فروردین در پنجاه‌و‌سومین جلسه خود به بررسی استعفای دوم محمدعلی نجفی، شهردار تهران پرداخت و سرانجام با ۱۵ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و یک رأی سفید با استعفای او موافقت کرد.

این موافقت در حالی اعلام شد که شورای شهر تهران دو روز پیش با ۱۶ رأی با استعفای نخست نجفی مخالفت کرده بود.

استعفای شهردار تهران از روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته مطرح و دلیل آن بیماری او اعلام شد. در جلسه یکشنبه شورای شهر نیز محمدعلی نجفی دلیل اصلی استعفایش را بیماری خواند اما در همین حال به فشارهای واردآمده بر او اشاره کرد و توضیح داد که در کنار بیماری، «عوامل تشدیدکننده دیگری» برای استعفا وجود داشتند و «هیج کاری با یک دلیل و انگیزه صورت نمی‌گیرد». نجفی در نامه استعفای نخست خود نیز به فشارهای ناشی از مبارزه با فساد اشاره کرده بود.

با آن‌که دلیل استعفای محمدعلی نجفی بیماری اعلام شده بود،‌ اما قبل از آن مراسم روز زن شهرداری تهران در برج میلاد به خاطر رقص چند دختر خردسال ایرانی بهانه‌ای برای افزایش فشارها بر او شده بود.

نزدیکان نجفی می‌گفتند مهم‌ترین دلیل استعفا فشارهایی بود که به خاطر مبارزه او با فساد در شهرداری تهران بروز کرد.

ساعاتی پس از مخالفت شورای شهر تهران با استعفای نجفی، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، صبح دوشنبه در جمع معاونان و کارمندان دادستانی کل از او خواست تا بار دیگر استعفا دهد. منتظری مخالفت شورای شهر تهران با استعفای نجفی را «بساط سیاست‌بازی» خواند و گفت: «وقتی فردی عنوان می‌کند که به دلیل بیماری نمی‌تواند کار را ادامه دهد استعفایش در شورای شهر پذیرفته نمی‌شود. (…) فردا اگر آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه کسی مسئول است؟ (…) این عدم پذیرش استعفای شهردار تهران در حالی‌که خود ابراز عجز و ناتوانی کرده سیاسی است و چرا باید سیاسی کاری باشد؟»

پس از سخنان دادستان کل، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از استعفای دوم محمدعلی نجفی خبر داد و اعلام کرد که شورای شهر روز سه شنبه (امروز) به این استعفا رسیدگی خواهد کرد.

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران نیز گفته بود که اگر دوباره شهردار استعفا بدهد «با توجه به این‌که ممکن است بیماری شهردار آسیبی به مدیریت شهری وارد کند موافقت خواهیم کرد».

در جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر چند تن از اعضای آن به‌دلیل آن‌که می‌گفتند انتخاب سرپرست جدید برای شهرداری تهران نیاز به بررسی بیشتر دارد بررسی موضوع استعفا و انتخاب سرپرست به جلسه روز یکشنبه آینده موکول شود، اما با این پیشنهاد پذیرفته نشد.

سپس در انتخاب سرپرست شهرداری تهران ۱۵ نفر سمیع‌الله حسینی مکارم و یک نفر محمد حقانی را پیشنهاد دادند که حسینی مکارم با ۱۴ رأی به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد. محمد حقانی دو رأی آورد.

سمیع‌الله حسینی مکارم از چهره‌های اصلاح‌طلب، پیش از این معاون مالی و اقتصادشهری شهرداری تهران بود. او قبل از آن نیز مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران، معاون اداری و مالی آموزش و پرورش تهران، مدیرکل مدارس شبه‌قاره هند و مدیرکل بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش بود. حسینی مکارم در طول دولت‌های نهم و دهم از آموزش‌ و پرورش جدا و به سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، پست بانک رفته و از آغاز دولت حسن روحانی به عنوان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت کرد.

اصولگرایان مخالف دولت فعالیت‌های گذشته سمیع‌الله حسینی مکارم را با ابهام‌های مالی می‌دانند و او را به‌دست داشتن در موضوع املاک نجومی متهم می‌کنند اما او این اتهامات را رد کرده است.

با این حال احمد مسجد جامعی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز در واکنش به انتخاب سمیع‌الله حسینی مکارم به‌عنوان سرپرست شهرداری گفت: «این انتخاب خوبی نیست.»

به‌گفته مسجد جامعی باید زمان بیشتری برای انتخاب سرپرست در نظر گرفته می‌شد که این اتفاق نیفتاد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    دادستان کل اخطار داد و تهدید کرد ! گفت سیاسیکاری کردید ! نجفی باید کنار برود ! ولی در برابر 52000 میلیارد تومان فساد و 13 هزار استخدام غیرقانونی . . . ؟! آیا رسواتر ازاین دستگاه قضایی دیدید ؟