ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اژه‌ای و مرتضوی، تمسخر عدالت و دهان‌کجی به مخاطب

معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه ایران گفته است حکم جلب سعید مرتضوی صادر شده اما هنوز گیرش نیاورده‌اند. شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل این اظهار نظر را تمسخر عدالت می‌خواند و رضا علیجانی، فعال سیاسی ملی-مذهبی، آن را دهان‌کجی کردن به افکار عمومی می‌داند.

معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه ایران گفته است حکم جلب سعید مرتضوی صادر شده اما هنوز گیرش نیاورده‌اند. شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل این اظهار نظر را تمسخر عدالت می‌خواند و رضا علیجانی، فعال سیاسی ملی-مذهبی، آن را دهان‌کجی کردن به افکار عمومی می‌داند.

در جست‌و‌جوی سعید مرتضوی

روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین، نشستی با حضور سخنگوی قوه قضاییه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد که در آن، اظهارنظر غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره صادر شدن حکم جلب مرتضوی و گیر آورده نشدن، جنجالی و خبرساز شد.

روزنامه خراسان در شرح این ماجرا نوشت: «داغ‌ترین قسمت نشست دیروز جایی بود که در انتهای جلسه سراغ حجت‌الاسلام اژه‌ای رفتیم و از او درباره اجرای حکم سعید مرتضوی سوال کردیم. اژه‌ای در پاسخ کوتاه خود به خبرنگار ما در حالی که برای رفتن عجله داشت و محل سالن را ترک می‌کرد، گفت: «حکم جلبش صادر شده ولی متأسفانه هنوز گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست!»

خبر صدور حکم جلب سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و از متهمان پرونده کهریزک، ۱۲ اسفند ماه ۹۶ منتشر شد. دو روز بعد اما رییس کل دادگستری استان تهران درباره صدور این حکم ابراز بی‌خبری کرد: رئیس کل دادگستری تهران: از حکم جلب مرتضوی بی‌خبرم

عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی، از جان‌باختگان در بازداشتگاه کهریزک به دنبال اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، اسفند ماه سال گذشته از ابلاغ حکم دو سال حبس دادستان سابق تهران خبر داده بود: حکم حبس سعید مرتضوی ابلاغ شد

اظهار نظر محسنی اژه‌ای درباره گیر آورده نشدن سعید مرتضوی اما با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی رو‌به‌رو شد. سید علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در توٍئیتر خود نوشت: «اين موضوع که عنوان ‌گرديده را متأسفانه منجر به اين تلقی گرديده که آقايان مردم را گير آورده‌اند.»

آمنه شیرافکن، خبرنگار پارلمانی روزنامه شرق هم در توئیتی از مردم خواست به یافتن مرتضوی کمک کنند: «خانوم‌ها، آقايون، هر كی  رو تو شهر و جاده ديد، يه دود سفيدی بفرسته بالا، كمک كنيم مسوولان پيداش كنند. ثواب داره. »

از سوی دیگر اما مهدی محمودیان، فعال سیاسی و حقوق بشر که در افشای جنایات و فجایع رخ داده در بازداشتگاه کهریزک در قبل و بعد از انتخابات ۸۸ نقش داشت و به اتهام "اجتماع و تبانی علیه نظام" به پنج سال حبس تعزیری محکوم و زندانی شد، در توئیتر خود نوشت:

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل مقیم لندن اما درباره این اظهار نظر محسنی اژه‌ای به زمانه می‌گوید: «این صحبت آقای اژه‌ای که آقای سعید مرتضوی را نتوانسته‌اند پیدا کنند، در حقیقت تمسخر عدالت است. چگونه است که وقتی یک جشن تولد یا مهمانی عروسی در خانه مردم برگزار می‌شود، بلافاصله متوجه می‌شوند که زنان بدون حجاب هستند یا این‌که چه نوع نوشیدنی‌ای سرو می‌شود و به دنبال آن فورا عده‌ای دستگیر می‌شوند اما آقای مرتضوی که به راحتی در مجامع عمومی و در خیابان‌ها ظاهر می‌شود و حتی عکس‌های متعددی از او در زمان‌های مختلف از جمله در ایام عید در رسانه‌ها درج شده، قابل دسترسی نیست؟»

شیرین عبادی: اراده‌ جدی برای دستگیری مرتضوی وجود ندارد

عبادی معتقد است اظهار نظر سخنگوی قوه قضاییه درباره سعید مرتضوی نشان می‌دهد حکم صادر شده برای او تنها برای ساکت کردن معترضان و آرام کردن افکار عمومی است و اراده‌ای جدی برای دستگیر کردن او وجود ندارد.

شیرین عبادی

او درباره چرایی عدم وجود چنین اراده‌ای می‌گوید: «این مساله چند دلیل دارد. یکی دسته‌بندی‌های سیاسی که معمولا در این‌گونه امور و روابط دیده می‌شود و دیگری به دلیل گرو‌کشی‌های موجود. اگر یادتان باشد در ویدئویی که آقای {محمود} احمدی‌نژاد به مجلس برد، برادر آقای لاریجانی (فاضل لاریجانی) به آقای مرتضوی پیشنهاد می‌کرد که او را در معاملات دخیل و شریک بکنند تا سهمی به او هم برسد و او در عوض حاضر است وساطت بکند پیش برادرش، آقای صادق لاریجانی. این نوار به وسیله آقای مرتضوی تهیه شده بود و چه بسا که در همین ارتباط یا در موارد مشابه، مستندات و دلایل دیگری پیش آقای مرتضوی باشد که آقای صادق لاریجانی مایل نباشد با به زندان انداختن مرتضوی خودش را به خطر بیندازد زیرا که احتمالا مرتضوی یا احمدی‌نژاد تهدید کرده‌اند که اگر مرتضوی به زندان بیفتد، مستندات بیشتری را به افکار عمومی ارائه خواهند کرد.»

به گفته شیرین عبادی، هر کدام از این حالت‌ها که باشد، موضوع مهم این است که قوه قضاییه و نیروی انتظامی به راحتی و ظرف مدت کوتاهی می‌توانند سعید مرتضوی را بازداشت کنند، اما نمی‌خواهند و دنبال بهانه هستند.

رضا علیجانی: حامی‌پروری در جمهوری اسلامی در اوج خود قرار دارد

رضا علیجانی، فعال سیاسی ملی-مذهبی مقیم پاریس اما اظهار نظر محسنی اژه‌ای درباره حکم جلب سعید مرتضوی را محصول بی‌اعتنایی او به قضاوت مخاطب و مشروعیت مردمی می‌داند.

رضا علیجانی

او به زمانه می‌گوید: «این جمله در واقع به صریح‌ترین شکل فریاد می‌زند که اساسا قضاوت مخاطب و مشروعیت مردمی برای ما مهم نیست. اگر ما به طور نسبی قدرت را در ایران به بخش انتصابی و بخش انتخابی تقسیم کنیم، بخش انتصابی می‌گوید اصلا قضاوت مردم و افکار عمومی برایش مهم نیست. این جمله را ایشان در برابر سوال یک خبرنگار به کار برده و این جمله شبیه همان سوت بلبلی‌ای است که او در برابر دانشجویان زد.»

این فعال سیاسی با اشاره به تجربه سرکوب فعالان مدنی و سیاسی در ایران و برخوردهای امنیتی با مخالفان می‌گوید: «وقتی فعال محیط زیست و به قول خودشان فلان ضد انقلاب را در هوا گیر می‌آورند و می‌برند اعدام می‌کنند، حالا آقای مرتضوی که همه خط و ربط‌هایش روشن است و حتی عکسش اینجا و آنجا در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، گیر نمی‌آید؟ چگونه رهگذران عادی از آقای مرتضوی خبر دارند اما دستگاه قضایی از او خبر ندارد؟»

به گفته علیجانی این مساله نشان می‌دهد حامی‌پروری در جمهوری اسلامی در اوج خود قرار دارد و این اظهار نظر نوعی دهان‌کجی کردن به افکار عمومی‌ست: «یعنی مثل پرونده آقای سعید طوسی و آن مسائلی که داشت، پرونده این یکی سعید هم به همان ابتذال دچار شده و سخنانی گفته می‌شود که آدم یا بایستی در کارکرد صحیح مغزی فرد گوینده تردید کند یا اینکه فکر کند او اساسا فرد مخاطبش را به هیچ حساب می‌کند.»

علیجانی همچنین با اشاره به اینکه سعید مرتضوی یک بار در جمهوری اسلامی به عنوان کارمند نمونه سال انتخاب شده، می‌گوید: «در واقع او به عنوان همراه سرکوب، کارمند نمونه است و جمهوری اسلامی تا آخرین نفس از او دفاع می‌کند مگر اینکه مصلحت نظام اقتضا کند که با او برخورد شود که آنجا هم احتمالا سر طرف را مثل سعید امامی زیر آب می‌کنند.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.