ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاوه مدنی از ایران رفت و استعفا داد

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست که در سفر خارج از ایران بود، در پی انتشار تصاویرش در یک مهمانی به کشور بازنگشت. استعفای او پذیرفته شد.

پس از انتشار تصاویری از کاوه مدنی، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در یک مهمانی توسط اصولگرایان مخالفان دولت، او که در خارج از کشور بود به ایران بازنگشت و از همان‌جا استعفا داد و استعفایش پذیرفته شد.

کاوه مدنی

محمود صادقی نماینده‌ اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود این خبر را منتشر کرد و نوشت: «‏امروز از یک منبع موثق شنیدم ‎کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را ترک کرده است. همسر او نیز که ممنوع الخروج شده بود با رفع ممنوع الخروجی کشور را ترک کرد. درس عبرتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور!»

نیروهای مخالف دولت در جمهوری اسلامی به‌تازگی تصاویری از کاوه مدنی را در حال رقص در یک مهمانی منتشر کرده و نوشته بودند که این مهمانی در ساختمانی متعلق به ایران در مالزی برگزار شده است.

کاوه مدنی این موضوع را تکذیب کرده و نوشته بود تاکنون به مالزی سفر نکرده است. با این حال ظاهراً فشارها و مشکلات ایجادشده برای او مانع از ادامه فعالیت‌های محیط زیستی او در ایران شده‌اند، فعالیت‌هایی که او خود زمانی «سیاسی» نمی‌پنداشت.

خبر استعفای کاوه مدنی بازتاب گسترده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی داشت و گروه زیادی در این‌باره اظهار نظر کردند:

— Mastoureh Nasiri (@MastourehNasiri) 15. April 2018

— Masoud Kazemi (@masoudkazemi81) 15. April 2018

مدنی یک بار پیش از این نیز در بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شده بود. عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ از دستگیری هفت «متهم به جاسوسی» خبر داده بود. دولت آبادی گفته بود «این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند».

این هفت فعال محیط زیست از جمله کاووس سید امامی، اعضای مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بودند که خبر مرگ ناگهانی کاووس سید امامی در بازداشت بعد اعلام شد و اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت. بازداشت کاوه مدنی یک روز پس از اظهارات دادستان تهران رخ داد و بیشتر از یک روز نیز دوام نیاورد. مأموران اطلاعات سپاه پاسداران او را به دفتر کارش بردند تا هم با حضور آن‌ها پیامی درباره سلامتی‌اش را در صفحه اینستاگرامش منتشر کند و هم دفتر کار او مورد بازرسی قرار گیرد.

کاوه مدنی محقق محیط زیست و فارغ التحصیل در رشته مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن است. او در سال ۲۰۱۵ از سوی اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU) به عنوان یکی از چهار دانشمند جوان و برجسته در علوم زمین برگزیده شد. پس از آن حضور بیشتری در رسانه‌های فارسی زبان داشت تا آنکه با تغییر رئیس سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم به معاونت این سازمان رسید.

کاوه مدنی درباره مواجهه با بحران آب در ایران ایده‌هایی را دنبال می‌کند که متفاوت با نظر محافظه‌کاران و مدیران دولتی ایران بوده. به عقیده او، بحران آب در ایران به «سندرم مأموریت هیدرولیکی» مبتلا شده است، سندرومی که تنها راه مدیریت منابع آب را در سدسازی و طرح‌های انتقال آب می‌داند. او اصلاح ساختار حکمرانی آب در ایران را یکی از مسائل جدی در حل بحران آب می‌داند و بر این نظر است که به جای خودکفایی و امنیت غذایی، ایران باید به تبادل غذا و انرژی و دیپلماسی روی بیاورد.

حضور کاوه مدنی در ایران این امیدواری را برانگیخته بود که گام‌هایی در جهت حل بحران آب در ایران برداشته شود. با این حال برخی از سایت‌های داخل کشور موافقت‌های ماه‌های اخیر سازمان محیط زیست ایران با طرح‌های انتقال آب را از جمله دلایل احتمالی استعفای مدنی دانسته‌‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقاش

    برای اینکه آب پاک روی دست کسانی هنوز مباحث استراتژیک امنیت غذایی و دارویی درک نمی کنند، پرورژه زمین زدن ایران از پیش از انقلاب شروع شد. نابودی ارضی کشاورزی یکپارچه به تکه ها و از بین سیستم منظم ابیاری و قنوات از همان طرح تقسیمات ارضی شروع شد و اولین دستاوردش وابستگی به واردات گندم بود!/ البته شاه وطن پرست ایده های بزرگی داشت ولی نفوذی ها این ایده ها به علیه ملت بکار بردند. جهادسازندگی را در وزرات کشاورز ادغام کردند و طرح های ترویجی منهدم. عیسی کلانتری یکی از همین نفوذی است است. او در کسوت وزرات کشاورزی بخشی ماموریتش انجام داد و بعد در کسوت محیط زیست بقیه ماموریت ضد ایارنی شا ادامه میدهد/ دولت حسن روحانی انبوهی نفوذی ضد ایرانی است. عیسی کلانتری دانش اموخته موسسه وابسته راکفلر ها د امرکیا است. تنوبهی دانش اموختگان مراکز امریکایی از احمدی نژاد تا علی اکبر ولایتی تا بقیه دارند به اسم ایران خیانت میکنند. تمام امید مردم ایران به بدنه میهن پرست قوای مسلح است یک کودتا کنند وگرنه این اپوزیسوین نولیبرال نما ایران نابود خواهند کرد.

  • نقاش

    حقیقتا الان من- بعد حدود دو دهه فعالیت وب نگاری- دنبال یک سایت مستقل می گردم: 1- حقیقتا مستقل باشد، مستقل بودن به معنی بی طرف بودن نیست، هیچ انسان صاحب فکر و شعور و فرهیخته نمی تواند بی طرف باشد. 2- تعهد حقیقی به آزادی بیان و عقیده باشد و ساسنور و یا تقطیع نکند (مهم نیست که من نوعی چقدر درست می کویم ، مهم اینست عقاید حق نشر داشته بانشد. این وظیفه دیگر منتقدان است بیایند کذب حرفهایم ثابت کنند/ منظور از تبادل اندیشه همین است، این فاکاتور اصلی تعالی اندیشه بشری است). 3- مطمئن باشد و اطلاعات شخصی کامنت گذار و نویسنگان به سرویسهای جاسوسی واگذار نکند. 3- مخالف استبداد و جنایتکاران بشری مثل حکومت آخوندی ایران باشد.

  • نقاش

    امروزه نمیدانم به قول بعضی اهورامزدا و لطف خداست، ره بار که میخواهند این مردم بیچاره ایران قتل عام کنند، مثلا سپاه درست میکنند و اما همین سپاه برخلاف سران ضد ایرانی اش در رستای منافع ایران قرار میگیرد! شبیه معجزه ای عجیبی است سپاهی که میخواستند ابزار تبدیل ایران به بدتر از داعش کنند دارد به نفع مردم ایران عمل میکند! برای همین هنوز برخی معتقدند با تمام تصفیه های وحشتناکی که امثال اخوندها میکنند شاید همین سپاه و ارتش بالاخره یک کودتایی وطن پرستانه کند. به بنید چقدر دارند تصفیه سنگین میکنند! اما خوشبختانه بدنه سپاه اگاه شده بر اینکه اخوند و بروکاتهای بنفش و سبز خائین به ملت ایرانند و قصد نابودی ایران دارند. نفوذ عظیم تجزیه طلبان ضد ایرانی و غارتگران را درک کردند.

  • نقاش

    جوابیه من را نگذاشتی! عجب! من بیسواد هستم؟! یا شما ضد سواد هستید؟ بین تحریم حکومت دیکتاتور ی مذهبی و تحریم مردم عادی فرق است. تعطیل کردن کشاورز ی و بجایش واردات کردن یعنی دهها میلیون تن از مردم عادی در معرض خطر قحطی گذاشتن، خطر تکرار هلوکاست 1917-19 که توسط اجانب شد. تمامی شرایط دارد ایجاد میشود : 1- حکومتی مملو از نفوذی های ضد ایرانی و خائن به ملت ایران ، وجود تجزیه طلبان تروریست بی رحم 2- فقر گسترده و کاهش شدیدی قدرت خرید و انبوه سرمایه دار محتکر بی وجدان 3- حکومتهای اجنبی متخاصم که خواهان نابودی کشور ایران هستند

  • احمد

    با سعید موافقم.بعضیها همچین نظر میدن که انگار علامه دهرند. نمیتونن بفهمند که اینجا علم وتخصص حاکم نیست.

  • نقاش

    گر من ز می مُغانه مستم، هستم، گر کافِر و گَبْر و بت‌پرستم، هستم، هر طایفه‌ای به من گمانی دارد، من زانِ خودم، چُنان‌که هستم هستم. خیام

  • کاربر

    امروز دادستان تهران در یک گرد هم ائی که رسانه ای هم شد اعلام کرد همه انهائی که بعنوان محیط زیست باز داشت شده اند جاسوسند و چند مفر هم اعتراف کرده اند که هم پول گرفته اند و هم به سفارت های بیگانه سر زده اند و هم کامپیوتر امن داشته اند . در مورد کاوه مدنی هم گفت که این فرد در این عملیات شرکت داشته و ما بالاخره به او دسترسی پیدا میکنیم. گفتار دادستان بسیار مفصل است و در تمام رسانه ها درج شده است. بنابرین دستور روحامی برای تشکیل کمیته حقیقت یاب با اظهارات اقای تایش رئیس کمسیون محیط زیست مجلس و اقای صادقی نماینده و عملیات اطلاعات سپاه پاسداران و انچه دوستان از سر دلسوزی میگویند باید دوباره بررسی و ارزیابی شود . ایا سپاه برای لو رفتن اطلاعات مناطق زاغه ای با انها در افتاده و یا محیط های حفاظت شده میبایست توسط ان جی او ها کنترل شود . ایا گروه پارسیان تخلفات محیط زیستی سپاه را مورد سوال قرار داده بودند که انها عصبانی شده اند. ایا مثل پرونده نجفی شهر دار تهران است که دادستان کل شمشیر رااز رو بست و سر انجام اورا بخانه فرستاد .چه کس دیگری هدف قرار گرفته که این گروه را بزندان فرستاده اند. وهزاران حدث و گمان دیگر.

  • saeed

    جناب کارو، به شما توصیه میکنم قبل از اظهارنظر کمی مطالعه و تحقیق کنید. آقای مدنی دانشمند است و می‌داند مشکلات تنها سدسازی نیست و نمی‌شود جلوی کشاورزی را گرفت. به شما توصیه میکنم ویديو سخنرانی ایشان را در دانشگاه شریف ببینید. به همه‌ی مواردی که شما فرمودید ایشان اشاره کرده و می‌گوید هر راهکاری باید همه جوانب را درنظربگیرد. دانش و شعور این انسان مثال زدنی است. کاش می‌فهمیدیم هرجایی اظهار نظر نکنیم. آقای نقاش، شما هم این همه حرف زدی الان بشین دو دقیقه خودتو بزار جای این آدم ( کاوه مدنی). اینگلیسی بلدی؟ اسمشوتو گوگل سرچ کن چهارتا عنوان مقالاتش رو ببین. دوتابعتی نیست. فرض کن یه عمر درس خوندی، سخت ترین رشته ها و دانشگاه‌ها کلی کار علمی کردی، عشق وطنتی، عشق آیندش،با تمام سختی‌هاش بهترین زندگیو ول میکنی پا میشی میای ایران. بعد بهت تهمت می‌زنند و بی‌آبروت میکنند. دردت نمیاد؟

  • نقاش

    اگر ریسک میکنم و اینجا کامنت میگذارم از برای دردمندی و انسانیتی است در وجودم مانده و گرنه مثل بسیاری از اپوزیسوین حراف عین خیالم نبود که چه بر س رمردم میاید و یا مثل بقیه زامبی گونه به فکر خودم میفتم. همینکه امثالهم این ریسک میکنم و برخلاف حرفهای کلیشه ای کامنتی روشنگران میگذارم خدا شکر کنید که بالاخره همه اسیر جو حاکم نیستند. کاوه مدنی را من مدتی اخبارش رصد کردم و دیدم این فرد در بی بی سی نخست مصاحباتی کرده و تزهای واردات میدهد. این اقا اگر خیلی معلومات دارد تشریف ببرد به اسرائیل و بدانها این تزهای بدهد! اسرائیل دارد آب شیرین میکند و کشاورزی میکند! در حالی کل نیاز اسرائیل چیزی نیست که مقرون به صرفه برای تولید باشد و اما ایران 80 میلیونی توجیه اقتصادی ندارد؟! شماها میخواهی کشوری مثل ایران که حتی در همین نیم سال خشکسالی معادل 55% نزولات سالیانه داشته (حدود صد میلیارد متر مکعب) گندم تولید نکند! این کشور با راندمان تولیدش یک سوم است یعنی فقط یا آن یکسوم دیگر میتواند تولیدش دوبرابر کند یک سوم دیگر به طبیعت باز گرداند/ این خیلی سخت است درکش برای به اصطلاح متخصص؟! نیازی به حفرچاه غیرمجاز و سدهای متعدد نیست. بایست راندمان تولید افزایش دهد و اینکه چگونه حفط پوشش محیط زیست. کاوه مدنی اگر زیست شناس متعهد وطن پرست بود بایست میامد یک راه حل بدهد برای حفظ گونه ها و چگونه ایران از انقراض نجات دهد و نه اینکه بگیود واردات نشود! امنیت غذایی و داروی جز وظایف راهبردی یک حکومت ملی است. / خب من متاسفانه در دروان تحریم سالهای 1390-1392 شاهد بودم اطلاعات موثق بهم رسید که برخی هم وطنان از کمبود دارو مردند و بسیاری کمبود مواد غذایی به مرگ تدریجی گرفتار شدند. اگر غذا و داروهای راهبردی در ایران تولید میشد هیچ تحریم این بلا نمیاورد. متاسفانه حکومتهای غربی از یک طرف از غارتگران آقازاده پذیرایی میکنند، و از یک طرف با تحریم فله ای مردم ایران را زجرکش! این ادعای آزادی بیان به چه درد می خورد اگر من نوعی نتوانم نظرم با امنیت خاطر بگویم؟

  • کارو

    برخورد سفت و سخت و پلیسی «دولت پنهان» و نیروهای امنیتی با کاوه مدنی و برخی دیگر از فعالان محیط زیست نباید سبب چهره ساز یهای کاذب و برچیدن رویکرد انتقادی نسبت به طرح ها و ایده های این افراد بشود. واقعیت این است که بسیاری از سیاستگذاری های محیط زیستی در ایران که بدون سروصدا و بی هیاهو توسط برخی از این قبیل افراد انجام می شود، در واقع سیاست هایی است که توسط بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان جهانی خواروبار و دیگر سازمان های استعماری توصیه می شود. اینکه سدسازی در ایران چه فجایعی را سبب شده و باعث نابودی اکوسیستم و نیز بر هم خوردن زیست طبیعی هم انسان ها و هم جانوران شده است یک طرف قضیه است، ولی طرف مقابل هم که با توصیه به تعطیلی پروژه ها به دنبال نابودی کشاورزی ته مانده های کشاورزی ایران و درازتر نمودن دست مردم ایران به طرف فرآورده های وارداتی است طرف دیگر ماجرا است که معمولاً پوشیده می ماند. متأسفانه ذهنیت طبقۀ متوسط را در این رابطه تبلیغات و جوسازی ها می سازند و هیچکس به دنبال نقد این مسئله نمی رود که آیا واقعاً ما در یک دوراهی میان ادامۀ کشاورزی از طریق سیاست سدسازی و ویرانسازی محیط زیست، و تهطیل کشاورزی و واردات مواد غذایی از کشورهای دیگر هستیم؟ آیا راه سومی وجود ندارد؟ آیا نمی توان به جای سلبریتی سازی از این قبیل افراد که در مقام معاون و مسئول کارنامۀ مناسبی هم ندارند، اصل ماجرا را برای مردم توضیح داد و از راه حل های مردمی و بومی به عنوان راه سوم حمایت کرد؟

  • نقاش

    نقی از کجا مطمئنی من اخوند و یا از این قوم ظالمین هستم؟ اگر بگیوم چند سال و چقدر توی امثال این سایت کامنت انتقادی گذاشتم وبرخی فکر میکنند (اطلاعاتی نظام، خائن به ایران و از طرفی اخوندها و سایبری ها فکر میکنند یک مامور ومزدور اجنبی و دشمن حکومت هستم! ) دقیقا شما نیمتوانی بر اس یک کامنت و اغلاط نگارشی بگویی من کیستم و من انلاین مینویسم و کپی پیست نمیکنم. شغلم این نیست /. بارها در همین سایت توضیح داده شده چرا این اغلاط نگارشی بوجود میاید. من یک فارس ایرانی هستم. اما مشکلات جسمی و روحی شدیدی ناشی دهه ها رنج از فقر و سرکوب ازدای های سبک زندگی ام شدم و نمی توانم عقاید آزاد در ایران بگویم و بارها کامنتهایم در سایتهای داخلی سانسور کردن وگرنه اصلا علاقه ای ندارم مورد رصد اجانبی قرار بیگرم که مطمئن نیستم حتی حرمت من نگه دارند در پیا یک مطلب و کامنت علیه ام منتش رمیکنند بدون انکه بدانند کیستم! و .. . خب اینقدر سواد فارسی نویسی دارم منظورم برسانم و همین کافی است.

  • نقی

    بدبختیِ دستگاهِ امنیتیِ در جمهوری جهنمی اسلامی شاید این باشد که تمامی اشکالات را ناشی از "دوتابعیتی" ها میداند, غافل از اینکه خود این آخوندهای تک تابعیتی هستند که با انواع و اقسام مافیاهای وارداتی تولید شکر و برنج و گندم,...را در ایران از بین برده اند. یک بدبختی دیگرشان این است که حتی از پس نبشتن دو خط فارسیِ ساده هم برنمی آیند, اما در دزدی, آدمکشی, قتل, تجاوز, سوقصد به شخصیت افراد..., یدی طولانی دارند و در پست فطرتی و بی ناموسی استاد ازل اند.

  • نقاش

    این شخص هیچ هنری به خرج نداد جز توصیه به تعطیل کردن کشاورزی و واردات! خب هر بچه ای متونست این ظنر بدهند. متاسافنه حسن روحانی مشکوک میزند. این دوتابعیتی که تمام کارشان زمین زدن اتصاد ایارن است. خوداتکایی و خودکفایی در محصولات راهبری کشاورزی مثل گندم ایران ادامه دهد. این شخص میبیاست این کار میکرد چگونه راندمان بهره وری به سطح کشورهای پیشرفته برساند و نه اینکه بگوید واردات! واقعا چق ر ملت ایران بدبخت است.