ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیم قرن با کانون نویسندگان ایران

تأثیر اندیشه چپ در شکل‌گیری کانون نویسندگان ایران

محمد تنگستانی - نیم قرن از تأسیس کانون نویسندگان ایران می‌گذرد. با مسعود نقره‌کار درباره مبارزه شجاعانه تنها تشکل اهل قلم در ایران در تاریخ معاصر گفت‌وگو کردیم.

کانون نویسندگان ایران نخستین و تنها تشکل صنفی نویسندگان ایرانی، یکم اردیبهشت ۱۳۴۷ رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. در منشور کانون نویسندگان ایران آمده است که آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حقِ همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچکس را نمی‌توان از آن محروم کرد. در نیم قرن گذشته، چه در حکومت پهلوی و چه در چهل سالی که از تأسیس جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، نویسندگان و هنرمندان و سایر آفرینشگران ایرانی همواره از این حق انسانی و طبیعی محروم بوده‌اند.

کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان نخستین بار در حلقه ۹ نویسنده ایرانی تشکیل شد: جلال آل‌احمد، نادر ابراهیمی، بهرام بیضایی، داریوش آشوری، محمدعلی سپانلو، اسماعیل نوری علا، هوشنگ وزیری، فریدون معزی‌مقدم و اسلام کاظمیه. این نویسندگان برای مقابله و تحریم کنگره فرمایشی نویسندگان و شاعران ایران که رژیم پهلوی در اواخر سال ۱۳۴۶ قصد برگزاری آن را داشت در آغاز سال ۱۳۴۷ کانون نویسندگان را تأسیس کردند.

مسعود نقره‌کار، نویسنده و پژوهشگر

برگزاری شب‌های انستیتو گوته، دیدار با آیت‌الله خمینی، تشکیل جمع‌های مشورتی در سال‌های دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰، بیانیه ۱۳۴ نفر در مخالفت با سانسور و قتل‌های زنجیره‌ای  و ماجرای اتوبوس ارمنستان از بزنگاه‌های تاریخی کانون نویسندگان ایران در نیم قرن گذشته است. به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس این تنها نهاد صنفی نویسندگان ایرانی با مسعود نقره‌کار، نویسنده کتاب بررسی تاریخی – تحلیلی کانون نویسندگان ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

با او این پرسش‌ها را در میان گذاشتیم:

  • اندیشه چپ چه تأثیری در شکل‌گیری کانون نویسندگان ایران داشت؟
  • آیا دیدار با آیت‌الله خمینی کار درستی بود؟  پس از آن چه بحث‌هایی داشت و پیامدهای دیدار چه بود؟
  • در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ جمع‌های مشورتی چگونه و تحت چه شرایطی تشکیل شد؟
  • چرا حکومت به قتل‌های زنجیره‌ای روی آورد؟
  • تأثیر قتل‌ها در نهادینه شدن سانسور در ایران چه بود؟

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali dayyani

    با درود، برای آنکه در رابطه با ریشه ی کار، چکشی به ذهن شما زده باشم، آخرین شعر خود را، برایتان ارسال می‌کنم، چرا که دنبال کننده ی یک ضابطه ی تاریخی هستم، که بیگانه با رابطه ی سیاسی است، پس، اینکه آمریکا ویزا میدهد یا نمیدهد، مشگل من نیست، یا بهتر گفته شود، هدف من نیست حجم اندیشه ی تاریخی و در سال ۲۰۱۲ در یک همچنین روزی بود که من، شعر "چهره ی تاریخ" را سرودم و همراه با عکس سوفیا لورن، در گوشه ی شعر، در دانمارک و هامبورگ تکثیر نمودم به مرگ گفتم: رسیدن من به دولت تاریخ، بر محور یک روند تاریخی - علمی‌ است که ۱ جنگ اطلاعاتی را نیز همراه خود دارد، که من غبار ابهام را، از پهنه ی آن زدودم آری، من با سخن گفتن در مورد از شارون تیت تا ندا، بر حجم اندیشه ی تاریخی فزودم تاریخ سرودن: دوشنبه ۲۳ آوریل ۲۰۱۸ برابر با ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵ دقیقه ی بعد از نیمه شب

  • This is left. Ortega kills in front of camera

    یک خبرنگار در حال گزارش زنده فیسبوکی از اعتراضات ضددولتی در نیکاراگوئه مورد اصابت گلوله قرارگرفت و کشته شد. ***