ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد ایران به روسیه: در مدارس دو کشور روسی و فارسی تدریس شود

ایران می‌خواهد آرام آرام تدریس زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم آموزش را کنار بگذارد. وزیر آموزش و پرورش ایران پیشنهاد آموزش زبان روسی به‌عنوان زبان دوم در مدارس را مطرح کرده است.

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ایران به روسیه پیشنهاد داده که زبان فارسی و روسی در مدارس دو کشور به‌عنوان زبان دوم آموزش داده شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گزارش داده که محمد بطحایی به همراه مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، در دیدار با ویاچسلاو نیکونوف، رئیس کمیته آموزش و علوم دومای روسیه، این پیشنهاد را اعلام کرده است.

بطحایی در این‌باره گفت: «دولت ایران قصد دارد انحصار زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم شکسته شود و سایر زبان‌ها به‌ویژه زبان روسی نیز در ایران گسترش یابد.»

او به رئیس کمیته آموزش و علوم دومای روسیه گفته است که «در صورت آموزش زبان فارسی در مدارس روسیه، ایران نیز می‌تواند در قالب تفاهمنامه‌ای آموزش زبان روسی را در مدارس خود داشته باشد».

ایران و روسیه در عرصه جهانی، به‌ویژه در خاورمیانه و در سوریه، از کشورهای متحد شناخته می‌شوند. ایران در دوران تحریم‌های جهانی علیه برنامه هسته‌ای‌اش روابط تجاری خود با روسیه را نیز گسترش داد.

وی با بیان اینکه در سفر به مسکو، بازدیدی از یکی از مدارس روسیه داشتم، افزود: متاسفانه هیچ یک از دانش آموزان روسی شناختی از ایران نداشتند که ما امیدواریم با اجرای این طرح، روس‌ها شناخت بیشتری از ایران پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش ایران گفته است که اگر طرف روسی از این پیشنهاد حمایت کند کارگروهی برای رسیدن به تفاهم‌نامه در این‌باره تشکیل خواهد شد.

ویاچسلاو نیکونوف نیز از پیشنهاد بطحایی استقبال و بر برنامه‌ریزی برای تدریس زبان فارسی در کنار زبان چینی که در برخی مراکز آموزشی روسیه به‌عنوان زبان دوم تدریس می‌شود، تأکید کرد.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، ۱۶ دی‌ماه سال گذشته از ممنوعیت تدریس زبان انگلیسی در سطح آموزش ابتدایی خبر داده بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نسبت به «ترویج» آموزش زبان انگلیسی در آموزش و پرورش هشدار داده و در اردیبهشت ۱۳۹۵ ترویج زبان انگلیسی را «میراث دوران طاغوت» خوانده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پدر ژپتو

    برا الحاق ایران به بعنوان یکی جمهور یفدراسیون روسیه ححتما بایست مردم ایران زبان روسی یاد بیگرند. طفلی پیشه وری سرکوب کردند شاهنشاه آریامهر و قوام وطن پرست، نمی دونست نیم قرن بعد ک گ ب مامورانش حاکم ایران میکند! کرای که میرزا کوچک خان بلوشیک و پیشه وری نتوانست ، سید علی و بقیه عوامل ک گ ب با مردم امتی مذهب زده کردند. این هنر ک ک ب به بین که کمنویست را زا استین اخوند بر ایران چیره گشت. باز بگویید روس ها ادمهای احمقند! امریکا و متحدانش در کنفرانش گکودالالوپ تصمی نهایی گرفتند شاه را سرنگون شود تا اخوندها بر سرکار بیاورند تا جلوی کمونیست بگیرد! ولی روس ها توسط اخوندها ایران را تصرف کردند!

  • بهرام

    تجسم کنید وقتی دولت مردان روسی این پیشنهاد را شنیدند در دلشان چقدر به وزیر نادان ما خندیده اند. زبان رایج بین المللی را حذف کنند، و زبان فارسی را که متعلق به کشوری ورشکسته از لحاظ علم و تکنولوژی (و اخیراً اخلاق و فرهنگ) بعنوان زبان دوم در برنامه مدارسشان بگنجانند. اینکه ایران کشوری ورشکسته از تمام جهات است، حقیقتی است تلخ که باید آن را بپذیریم! نکته بعدی، پاسخ همتای روسی است که در خبرها نبود!!!! و دست آخر اینکه جناب وزیر ولایت معاش نفرمودند که انتخاب زبان روسی را بر اساس چه معیاری قرار است در مدارس اجباری کنند! آیا جمعیت تکلم کننده به زبان روسی ملاک این پیشنهاد بوده، یا کتب علمی منتشر شده، یا مجلات علمی روسی، و یا کانالهای تلویزیونی علمی به زبان روسی. آیا آینده ای درخشان به جهت علم و تکنولوژی یا اقتصاد برتر برای این زبان پیش بینی می کنند؟ چه ملاکی را برای این فکر بکر داشتند. آیا پروژه ای کارشناسی شده در پس این پیشنهاد وجود دارد، یا فی البداهه به مغزشان خطور کرد! در کل باید گفت: این معاش ولایت پذیری و محجوریت بد بلایی به سر این مغز بادامی های وکیل الدوله و وزیر الولایت آورده است!

  • روزبه

    کیا تو ایران وزیر و وکیل میشن آخه مرتیکه روس ها فارسی به چه دردشون میخوره که بخوان یاد بگیرن؟ ایرانیها هم روسی رو میخوان چیکار؟ یارو روسیی باید کلی تو دلش خندیده باشه گفته این بع بو دیگه کیه تو اینجا وزیرش کردن حسابی میشه سرش شیره مالید چند تا قرارداد حسابی بهش انداخت چهارتا صفرم جلوش اضافی گذاشت.

  • آزادی

    کشور که دست روضه خوانها باشد، آدمهای عقب افتاده و چسبیده به روایتهای بدور از واقعیت و حقیقت، توقعی جز این نمیشود داشت. کشور و ملت مهم نیستند، عقلشان هم نمیرسد همان مصلحت حکومتشان را تشخیص دهند ! میفرمایید نه، ببینید سال 56 چه وضعی داشتیم، انقلاب کردیم و کشور را به دست اینها دادیم، چه وضعی پیدا کردیم ! ببینید آخوند شیعی در سال 56 چه اندازه آبرو داشت، امروز چه بی آبرو و بی اعتبار شد ! از زور قدرت و ثروت بی حساب، همان اندک عقلشان هم برباد رفت، بیمار شدند !

  • bijan

    دولت روحانی یورو را جایگزین دلار کرد ( با این کار در عمل فقط هزینه تجارت خارجی را بالا برد ) این وزیر دانشمند هم در اطاعت از خواسته ولی امر می خواهد زبان مرده روسی را جایگزین زبان علمی رایج جهان کند .!

  • کارو

    نزدیک به 99 درصد مقالات علمی جهان به زبان انگلیسی نوشته می شود، بقیۀ زبان های جهان آن 1 درصد باقیمانده را تولید می کنند! در این شرایط انگلیسی بلد نبودن به عنای بی سوادی و دور ماندن از علم روز جهان است. زبان روسی البته زبان پرکاربرد و غنی و وسیعی است، اما دوران اوج ادبیات آن گذشته و هم اکنون فعالیت چندانی ندارد. نه در علم و نه در ادبیات و نه در تجارت زبان روسی امروزه بسیار محدود و بی تحرک است، هرچند سایت های پورنوگرافی زیادی به این زبان وجود دارد!