ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام کاندیداهای شهرداری: محسن هاشمی سرانجام کنار کشید

دورخیز محسن هاشمی برای ریاست بر شهرداری تهران نتیجه نداد. با اصرار نمایندگان شورای شهر تهران، او در شورا ماندنی شد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد شورای شهر بخشی از جلسه یکشنبه دوم اردیبهشت خود را به بحث درباره حضور و یا عدم حضور محسن هاشمی به عنوان کاندیدا در میان گزینه‌های شهرداری اختصاص داد. شورای شهر در این جلسه فهرستی نیز از کاندیداهای احتمالی شهرداری تهران منتشر کرد.

کارگزاران سازندگی متهم است برای بیرون‌راندن نجفی از شهرداری با محافظه‌کاران تندرو همکاری کرده

به گفته اعطا، در «رای‌گیری استمزاجی» که انجام شد، نمایندگان تمایل داشتند محسن هاشمی در شورای شهر بماند. او درباره علت اصرار نمایندگان شورا برای ادامه کار محسن هاشمی در شورا گفت: «در هر حال افراد باید بپذیرند که به عنوان نماینده مردم انتخاب شده‌اند و بعد از انتخابات توافق کردیم که کسی از شورا خارج نشود و این ربطی به میثاق نامه ندارد».

سخنگوی شورا همچنین ۲۸ گزینه احتمالی شهرداری تهران را نیز اعلام کرد: حسین مرعشی، حبیب‎الله بی طرف، مرتضی بانک، محسن مهر علیزاده و محمود حجتی از جمله کسانی هستند که نامشان در فهرست نامزدان احتمالی شهرداری تهران قرار گرفته است.

به گفته علی اعطا، اکنون محسن هاشمی خود درخواست کرده که نامش در میان کاندیداها نباشد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، محسن هاشمی رفسنجانی به یکی از مهم‌ترین کاندیداهای شهرداری تهران پس از کناره‌گیری محمدعلی نجفی از این سمت بدل شده بود. به گفته خود هاشمی، یکی از حامیان حضور او در شهرداری تهران اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری بود. او اما در نهایت با اصرار اعضای شورا پذیرفت که از شورای شهر خارج نشود.

محسن هاشمی روز گذشته شنبه اول اردیبهشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) از آمادگی خود برای شهردارشدن خبر داده بود:

«زمانی که سال گذشته در انتخابات شورای پنجم نیز با توصیه بزرگان جریان اعتدال واصلاحات ثبت نام کردم، بسیاری از شهروندان و اصحاب رسانه این حضور را بعنوان گزینه شهرداری آینده مطرح کردند... بعد از استعفای دکتر نجفی، مجدد این موضوع مطرح شده است که هنوز درباره آن به تصمیم نرسیدیم.»

همزمان با افزایش فشارها بر شهردار سابق تهران و اعلام استعفای او، برخی از جمله غلامعلی رجایی، مشاور مطبوعاتی نجفی مدعی شدند که دو جریان کارگزاران سازندگی و محافظه‌کاران تندرو برای بیرون‌راندن نجفی از شهرداری متحد عمل کردند.

استعفای محمدعلی نجفی در نخستین جلسه بررسی شورای شهر با رأی مخالف ۱۶ عضو از ۲۰ عضو حاضر رد شد اما یک روز بعد و پس از درخواست دادستان کل کشور برای کناره‌گیری دوباره او به تأیید رسید.

محسن هاشمی در جلسه استعفای نجفی به طور جدی مخالفت نکرد اما به انتقادها از عدم حمایت کافی از او پاسخ داد و گفت که شورای شهر همواره از نجفی حمایت کرده و «تصور به بن‌رسیدن مدیریت شهری نادرست است».

روایت محسن هاشمی از موافقان و مخالفان شهردارشدن او

محسن هاشمی که با کسب بیشترین رأی در انتخابات به شورای شهر تهران راه یافت، تصدیق کرد که مخالفانِ رسیدنِ صندلی شهرداری پایتخت به او، وظیفه او را ادامه نمایندگی به خاطر رأی مردم می‌دانند. آنها همچنین نمی‌خواهند یک نماینده اصول‌گرا پس از خالی‌شدن جای او به شورا راه پیدا کند.

اما او در ادامه به تشریح استدلال‌ موافقان شهردارشدنش نیز پرداخت و مدعی شد که این موافقان می‌گویند رسیدن محسن هاشمی به شهرداری «گامی در جهت نزدیک‌شدن به انتخاب مستقیم شهردار از سوی مردم» است و ورود یک اصول‌گرا نیز به «دموکراتیک‌شدن ترکیب شورا و تشکیل اکثریت و اقلیت» می‌انجامد.

محسن هاشمی در پاسخ به سوالی درباره نظر شخصی‌اش راجع به شهردارشدن او، از ضرورت «نگاه غیرسیاسی» به مسئله شهرداری تهران سخن گفت و مدعی شد که «اگر ما بخواهیم فرصت محدود و کوتاه مسئولیت را صرف چانه‌زنی‌های سیاسی و کشمکش کنیم،‌ به رأی مردم خیانت کرده‌ایم.» او که تا ۱۳۸۹ مدیرعامل متروی تهران بود، گفته که برنامه‌ای نیز برای شهرداری تهران آماده در دست دارد.

محسن هاشمی در این گفت‌و‌گو از حمایت اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول روحانی از او نیز سخن گفت:

«یکی از موافقان حضور بنده در شهرداری تهران بعد از استعفای آقای نجفی، معاون اول رئیس‌جمهور هستند که چند بار هم با بنده صحبت کرده و هم در جلسه جلسه سران اعتدال و اصلاحات نیز این مسأله را مطرح کرده است.»

پیش از این زمزمه‌هایی درباره احتمال خروج جهانگیری از دولت و تصدی پست شهرداری منتشر شده بود.

هاشمی گفته بود که خواهان «حمایت کامل دولت و سایر دستگاه‌های موثر نظام از شهرداری» در صورت انتخاب او به عنوان شهردار تهران است.

اکنون سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران سرپرستی این نهاد را برعهده دارد. او که پیشتر نامش در فهرست «املاک نجومی»، مربوط به فساد مالی در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف آمده بود، حالا از نامزدان ریاست بر شهرداری تهران است.

*این مطلب پیشتر با تیتر «محسن هاشمی: جهانگیری حامی شهردارشدن من است» منتشر شده بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شناخته می‌شوند

    در یک سایت اصول گرا، تیتر دیدار مقامات کشوری-دولتی-حزبی نظام ولایی با رهبر چنین بود: دیدار جمعی از کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری ! کسانی سواد IT دارند می دانند معادل فارسی واژه "Server" را خادم گذاشتند و برخی که به فارسی سره علاقه دارند، خادم را برابر با "کارگزار" معنی کرده اند! متاسافنه آن 5 درصد حامی این نظام که اسلحه و زور و پول و رسانه دارند که خودشان به نفهمی و تجاهل می زنند و یا ای نقدر در کارهای روزمره و چپاول و حرص و آز کسب حرام مال دنیا ویا زهد ریاکارنه مذهب زده خویش گرفتارد، که معنی فاجعه این عبارت "کارگزران نظام" برای مقام و مسئول کشوری و دولتی و حزبی را درک نمی کنند! یعنی کل یک کشور همگی در حد خدم و حشم و نوکر و غلام یک حاکم مطلق عنان هستند!

  • روزبه

    برای قالب کردن و تپدوندن رئیس جمهور بعدی مردم رو آماده میکنند. امیدوارم مردم بازیچه این دسیسه ها و شامورتی بازیها نشن.