ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس بازسازی سوریه در بروکسل - سازمان ملل برای کمک به قربانیان جنگ بودجه ندارد

اجلاس بازسازی سوریه سال گذشته درخواست ۶ میلیارد دلار کمک کرده بود که به ۷,۵ میلیارد دلار رسید. هدف امسال افزایش میزان کمک‌هاست. سازمان ملل می‌گوید شمار افراد نیازمند به کمک افزایش می‌یابد.

در حالی‌که جنگ سوریه وارد هشتمین سال خود می‌شود ۸۵ هیئت نمایندگی از کشورهای جهان و نهادهای غیردولتی در نشست بروکسل می‌خواهند به ۵ میلیون پناهنده و ۶,۱ میلیون آواره داخلی سوریه کمک مالی کنند. سازمان ملل منابع مالی خود را مصرف کرده و نمی‌تواند به قربانیان جنگ کمک‌رسانی کند.

عکس از آرشیو

هیئت‌های نمایندگی ۸۵ کشور و نهاد غیردولتی در یک نشست دو روزه در بروکسل کمک‌های مالی برای بازسازی سوریه را جمع‌آوری خواهند کرد. وعده ۶ میلیارد دلار کمک مالی داده شده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اجلاس جهانی برای بازسازی سوریه امروز، سه‌شنبه ۲۴ آوریل / ۴ اردیبهشت با هدایت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در بروکسل آغاز شد و تا فردا (چهارشنبه) ادامه خواهد داشت.

در آغاز اجلاس بروکسل سازمان ملل کشورها را فراخواند تا برای حمایت از قربانیان جنگ کمک‌های مالی بیشتری در اختیار قرار دهند.

مارک لوکوک، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سخنانی تأکید کرد که شمار افرادی که نیاز حاد به کمک‌ دارند، همچنان افزایش می‌یابد اما سازمان ملل منابع مالی خود را مصرف کرده و نمی‌تواند در این زمینه واکنش نشان دهد.

تنها در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۷۰ حمله تأییدشده به مراکز خدمات و امکانات پزشکی انجام شده است.

کریستوس استیلیانیدیس، کمیسر کمک‌های انسان‌دوستانه اتحادیه اروپا نیز از «تراژدی عظیم انسانی» سخن گفت و افزود ترکیه، لبنان و اردن، کشورهای همسایه سوریه نیز از پیامدهای شدید جنگ رنج می‌برند.

در اجلاس بروکسل انتظار می‌رود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و رجب آکداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز شرکت کنند. از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز دعوت شده اما معلوم نیست که او در اجلاس شرکت کند. استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز که ۲۰ آوریل با لاوروف در مسکو دیدار کرد، در این اجلاس حضور خواهد داشت.

غیبت مقامات ارشد روسی، ترکیه‌ای و آمریکایی و همچنین حمله شیمیایی ادعایی در سوریه، تلاش‌های کنفرانس برای کمک به پایان دادن به جنگ در سوریه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این سومین کنفرانس سالیانه پس از لندن در سال ۲۰۱۶ و بروکسل در سال گذشته است و ممکن است به بازسازی شبکه برق و آب شهرهای آسیب‌دیده کمک کند.

به‌گفته دیپلمات‌های اروپایی وعده کمک‌کنندگان در جریان ششمین کنفرانس بازسازی سوریه در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۵,۶ یورو (۶ میلیارد دلار) بود که در این میان اتحادیه اروپا ۳,۷ میلیارد یوروی آن را تقبل کرد. در پایان سال ۲۰۱۷ میزان کمک‌های دریافت‌شده در این سال به ۶,۱۴ میلیارد یورو (۷,۵ میلیارد دلار) رسید. مقامات اروپایی اظهار امیدواری کرده‌اند که در اجلاس ۲۰۱۸ میزان کمک‌ها از سال گذشته بیشتر شود. مسئولان اتحادیه اروپا در این‌باره می‌گویند: «وعده‌های داده‌شده نشان‌دهنده تعهدات بین‌المللی است.»

بیشترین کمک‌کنندگان به بازسازی سوریه اتحادیه اروپا، آمریکا، نروژ و ژاپن هستند.

نگاه‌ها در اجلاس بروکسل به نمایندگان ایران و روسیه است، دو کشوری که از رژیم بشار اسد حمایت نظامی و سیاسی می‌کنند. اتحادیه اروپا امیدوار است که این اجلاس فرصت جدیدی برای صلح را به روسیه، ترکیه و ایران ارائه دهد. ترکیه در کنار ایران و روسیه سیاست‌های هماهنگی را در سوریه به پیش می‌برد. این کشور از بخشی از نیروهای مخالف رژیم اسد پشتیبانی می‌کند.

اتحادیه اروپا می‌گوید برای بازسازی شهرهای ویران‌شده مانند حلب، باید میلیاردها دلار بیشتر دریافت کرد و تا زمانی که قدرت‌های درگیر به‌طور صلح‌آمیز از حاکمیت بشار اسد دست نکشند چنین اقدامی نمی‌تواند آغاز شود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایران، روسیه و ترکیه را فراخوانده بود تا با حمایت از آتش‌بس طولانی اجازه دهند که کمک‌های انسانی و دارویی به دست مردم سوریه برسد.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا می‌گوید موگرینی ۳ فوریه سال جاری از این سه کشور درخواست آتش‌بس ۳۰ روزه کرده بود اما هنوز به این درخواست پاسخی داده نشده است.

یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا که در این کنفرانس حضور دارد به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از آغاز سال جاری [میلادی] شاهد بدتر شدن اوضاع در سوریه هستیم و در چهار ماه گذشته حدود ۷۰۰ هزار نفر در سوریه آواره شده‌اند.»

مسئله اصلی در اجلاس بروکسل کمک به پناهندگان سوری است. به‌دلیل ادامه جنگ در سوریه ۵ میلیون نفر از مردم این کشور به کشورهای دیگر پناه برده‌اند و ۶,۱ میلیون نفر در داخل سوریه آواره شده‌اند که ۲۵۰ هزار نفر از آن‌ها در مناطق جنگی تحت محاصره به‌سر می‌برند. ۱۳ میلیون سوری نیز نیازمند کمک‌ هستند.

به‌گفته هله تورنینگ اشمیت، مدیر سازمان نجات کودکان و نخست‌وزیر پیشین دانمارک، کمک‌کنندگان باید به فکر آموزش کودکان سوری باشند.

مدیر سازمان نجات کودکان می‌گوید یک‌سوم کودکان و نوجوانان سوری به مدرسه نمی‌روند و یک‌سوم مدارس سوری به‌دلیل جنگ غیرقابل استفاده شده‌اند.

براساس آمار صندوق بین‌الملل کودکان (یونیسف) حدود ۲,۸ میلیون کودک سوری دسترسی به آموزش ندارند و در مناطقی از سوریه رفتن به مدرسه «گاهی مسئله مرگ و زندگی است».

اجلاس بروکسل در حالی آغاز به‌کار می‌کند که به‌تازگی اعلام شد که دولت اسد به بهانه بازسازی سوریه زمینه مصادره املاک میلیون‌‌ها آواره سوری و مخالفان دولت اسد را فراهم آورده است. نشریه آلمانی‌زبان «دی ولت» از تصویب قانونی خبر داد که بر اساس آن چنانچه مالکان زمین‌ها، خانه‌ها و آپارتمان‌ها در سوریه در عرض یک ماه مالکیت خود را بر این املاک اثبات نکنند، املاک آن‌ها مصادره می‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی نیز در پیام تازه‌ای به بشار اسد، رئیس دولت دمشق از آمادگی تهران برای کمک به بازسازی سوریه خبر داد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح:

این خبر ابتدا با تیتر «درخواست بیش از ۶ میلیارد دلار کمک مالی در اجلاس بازسازی سوریه در بروکسل» منتشر شده بود که با افزودن اطلاعات تازه به آن تیتر آن نیز تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.