ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی اروپا از دستور اسد برای مصادره املاک میلیون‌ها آواره سوری

دولت اسد به بهانه بازسازی سوریه می‌خواهد املاک آوارگان را مصادره کند. آلمان این موضوع را در نشست اتحادیه اروپا مطرح کرد. آن‌ها این اقدام را مانعی در بازگشت آوارگان سوری می‌دانند.

بشار اسد دستوری صادر کرده که بر اساس آن املاک میلیون‌‌ها آواره سوری و مخالفان حکومت می‌تواند مصادره شود. دولت آلمان از این موضوع ابراز نگرانی کرده و آن را با هم‌پیمانان اروپایی خود مطرح کرده است. آن‌ها معتقدند این اقدام اسد مانع از بازگشت میلیون‌ها سوری به کشور و محل زندگی خود می‌شود.

بشار اسد در تاریخ ۴ آوریل / ۱۵ فروردین «فرمان شماره ۱۰» خود را برای بازسازی منطق جنگی سوریه صادر کرد

در اوایل ماه آوریل، بشار اسد حکمی صادر کرد که به دولت اجازه می‌دهد در طرح‌های جدید توسعه و بازسازی، املاک را مصادره کند. بر این اساس، هنگامی که یک منطقه برای بازسازی مشخص می‌شود، صاحبان املاک آن منطقه باید ظرف ۳۰ روز سند مالکیت خود را ارائه دهند در غیر این صورت دولت آن ملک را در اختیار خواهد گرفت. کمیته‌های محلی برای روشن ساختن وضعیت مالکیت املاک در مناطقی که جنگ آن‌ها را ویران کرده و سند مالکیت ندارند، اقدام خواهند کرد.

اجرای این دستور که به آن «فرمان شماره ۱۰» گفته می‌شود، برای ۵,۱ میلیون سوری پناهنده در کشورهای خارجی و میلیون‌ها سوری آواره در کشور خود تقریباً غیرممکن است. روزنامه گاردین با اشاره به شمار آورگان سوری نوشته است که خطر سلب مالکیت ۱۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

پیش از این، روزنامه «دی ولت» آلمان از صدور این حکم خبر داده و گفته بود که با اجرای این قانون، املاک مخالفان دولت اسد مصادره می‌شود و این امکان به‌وجود می‌آید که بخشی از این املاک به مقامات بلندپایه ارتش سوریه و شبه‌نظامیان طرفدار اسد از جمله فرماندهان سپاه قدس واگذار شود.

روزنامه آلمانی «زود دویچه تسایتونگ» در گزارش تازه‌ای از «نگرانی شدید» وزارت امور خارجه آلمان در این‌باره خبر داده و نوشته است واکنش به این موضوع بدیهی است زیرا در حال حاضر ۵۰۰ هزار سوری در آلمان زندگی می‌کنند.

وزارت امور خارجه آلمان گفته است: «ما به‌شدت نگران تلاش‌های رژیم اسد با استفاده از مقررات حقوقی سطحی برای سلب حق مالکیت بسیاری از مردم آواره سوری هستیم.»

به‌گفته وزارت خارجه آلمان، رژیم سوریه تلاش می‌کند که «اساساً شرایط محلی را به نفع رژیم و حامیانش تغییر دهد و بازگشت شمار زیادی از مردم سوریه را با دشواری مواجه کند».

به‌همین دلیل دولت آلمان این موضوع را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در میان نهاده تا درباره چگونگی برخورد با آن مشورت کنند.

نخستین امکان در این مورد نشست شامگاه پنج‌شنبه درباره سوریه در پاریس بود که به‌دعوت فرانسه صورت گرفت که در آن هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و نمایندگان بریتانیا، آمریکا، اردن و عربستان سعودی شرکت داشتند.

دولت فدرال آلمان همچنین خواستار آن شده که سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل نیز این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وزارت خارجه آلمان گفته است: «ما از طرفداران رژیم سوریه، از جمله روسیه می‌خواهیم که مانع از اجرای این قوانین شوند. این موضوع به سرنوشت و آینده مردمی مربوط است که بیش از هفت سال رنج برده و محرومیت کشیده‌اند. امید آن‌ها این است که روزی بار دیگر زندگی صلح‌آمیز در سوریه داشته باشند.»

به گفته حسین عرنوس، وزیر مسکن سوریه، برنامه‌های جدید توسعه و بازسازی باید در محله بابا عمرو در حمص، مناطقی در حلب و حراستا در غوطه شرقی در نزدیکی دمشق به‌اجرا گذاشته شوند، یعنی مناطقی که در قلمرو شورشیان قرار داشتند و بیشتر ساکنان آن‌ها اهل سنت هستند.

رژیم سوریه معتقد است که دستور اسد به بازسازی کشور سرعت می‌بخشد.

بانک جهانی تخمین زده که بازسازی سوریه دست‌کم ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد. ایران و روسیه اصرار دارند که با مشارکت در بازسازی این کشور بخشی از هزینه‌های نظامی خود را جبران کنند. اتحادیه اروپا و آمریکا کمک مالی به بازسازی سوریه را مشروط به اصلاحات سیاسی کرده‌اند.

در حالی‌که جنگ سوریه همچنان ادامه دارد روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته ۸۵ هیئت نمایندگی از کشورهای جهان و نهادهای غیردولتی در نشست کمک به آوارگان سوریه در بروکسل گرد آمدند اما برخلاف انتظار نهادهای غیردولتی تنها موفق شدند  ۴،۴ میلیارد دلار کمک مالی جمع‌آوری کنند.

این در حالی است که به‌گفته سازمان‌های امدادرسان تنها در ماه‌های نخست سال جاری میلادی ۷۰۰ هزار نفر دیگر در سوریه آواره شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.